שתף קטע נבחר
 

רוצים הוזלה? קנו מכונית ידידותית לסביבה

מחר תפרסם המדינה את מסקנות ועדת "מיסוי ירוק", אשר בחנה דרכים לעידוד השימוש בכלי רכב ודלקים ידידותיים לסביבה, ושישפיעו על כל בעל רכב בישראל. ואלה עיקרי הדברים

בשורה חשובה לרוכשי הרכב בישראל: אם תקנו בעתיד מכונית ידידותית לסביבה, תהנו מהטבת מס משמעותית, העשויה להוזיל את מחיר הרכב בשיעור של כמה אלפי שקלים. לפי המתווה שהציג היום בועז סופר, סמנכ"ל בכיר ברשות המסים, הטבת המס המרבית למכוניות "ירוקות" תעמוד על 4,000 שקל. החלטתם לרכוש מכונית "מזהמת"? הקנס שיוטל על מחיר הרכב יגיע לגובה דומה - 4,000 שקל.

 

ויש עוד בשורות: בעתיד תבוטל ההטבה במס הקנייה למכוניות היברידיות, בעלות הנעת-בנזין וחשמל, הנחשבות כיום ידידותיות במיוחד לסביבה. בנוסף, שווי השימוש בכלי רכב צמוד ממקום העבודה יוגדל כדי לחסוך בנסועה ובזיהום, ואילו לבעלי כלי רכב ישנים צפויים חיים קשים יותר.


נלחמים בזיהום?

 

מנקים את צי הרכב הישראלי

איך ייראה שוק הרכב הישראלי בשנים הקרובות? היום (א') ניתנה לשאלה זו תשובה רבת משמעות, אותה אנחנו מביאים כאן לראשונה. בועז סופר, האיש האחראי מעשית על מחיר הרכב החדש בישראל, הציג את עיקרי מסקנות ועדת "מיסוי ירוק", שמטרתה שילוב מרכיב רמת זיהום האוויר שמייצר הרכב, במיסוי הכולל החל עליו. במילים אחרות, הוועדה שמה לעצמה מטרה לייצר נוסחה, שתעניק לאזרח תמריץ לרכישת רכב נקי, ותקנוס אותו אם יבחר ברכב מזהם ובזבזן בדלק.

 

"זו לא זכות, אלא חובה ושליחות לעודד שימוש בכלי רכב ידידותיים לסביבה", אומר סופר, ומסביר בדיוק כיצד ייקבע זהות מכונית ידידותית לסביבה. זה יקרה בעזרת נוסחת "מדד ירוק", אותה גיבשה רשות המיסים והמבוססת על עלות הנזק

מיסוי ירוק - הטבה מעשית בשקלים
קבוצה ציון ירוק הטבת מס קניה
1 25-0 ניכוי 4,000 שקל
2 32-26 ניכוי 2,000 שקל
3 42-33 ללא שינוי
4 43 תוספת 4,000 שקל

הסביבתי שגורמים חמישה מזהמים עיקריים שפולטים כלי רכב: פחמן חד-חמצני, חלקיקים נשימים, תחמוצות חנקן, פחמימנים ופחמן דו-חמצני.

 

לכל מכונית חדשה שתימכר בארץ יוענק "ציון ירוק", שיחושב על-פי נתונים אותם מוסרים יצרני הרכב. לפי ציון זה תיקבע הזכאות להטבת מס. ההטבה עליה ממליצה ועדת המיסוי הירוק היא הטבה במס הקנייה. ציון גבוה, המלמד על רמת פליטת מזהמים גבוהה, יחייב תשלום קנס.

 

מי ירוויח, מי יפסיד

כלי רכב שכבר כעת ברור כי ייפגעו ממסקנות הוועדה, הם רכבי דיזל שלא מצוידים ב"מסנן חלקיקים". מדובר בחלק המותקן במערכת הפליטה של רכבי דיזל, ומקטין משמעותית את פליטת החלקיקים. אלה, או בשמם המלא "חלקיקים נשימים עדינים", נחשבים למזיקים במיוחד לבריאות. במקביל, רשות המסים מציעה להעניק הטבת מס לאביזרים ה"מטפלים" בגזי פליטה, כמו מסנן חלקיקים.

 

במקביל תחל רשות המסים בביטול ההטבה הניתנת כיום לכלי רכב עם טכנולוגיית כלאיים (היברידית). כיום, רק שתי מכוניות בישראל עונות על ההגדרה - טויוטה פריוס והונדה סיוויק IMA - ושתיהן נהנות ממס קנייה מופחת (30% לעומת 84% כרגיל). ביטול ההטבה ייעשה בהדרגה: עד 2010 תישאר ההטבה בעינה, ב-2011 יעלה מס הקנייה ל-40% ויעלה ב-10% מדי שנה, עד 2014, אז יושווה לזה של כל כלי רכב אחרים ויעמוד על 72%. רמת מס זו תהיה אגב זהה לזו של כלי רכב "רגילים", כפי שהוכרז זה מכבר על-ידי האוצר.

 

על השאלה מדוע לבטל את ההנחה במס הקנייה על מכוניות הנחשבות כיום לידידותיות לסביבה, עונה סופר: "ניסינו לתת מענה כולל, ולא כזה המתייחס לטכנולוגיה פרטנית כזו או אחרת. המטרה היא לייצר מנגנון תמרוץ שיוכל להתמודד עם כל טכנולוגיה, קיימת או עתידית".

 

ומה על שווי השימוש ברכב צמוד?

סעיף מהותי נוסף במסקנות הוועדה, הוא שינוי שיטת חישוב שווי השימוש ברכב צמוד, כפי שדווח לראשונה ב-ynet בסוף השבוע האחרון. במקום להתבסס על שיטת "קבוצות מחיר" הנהוגה כיום, שווי השימוש יחושב כאחוז מהמחיר לצרכן של כל

עלות הזיהום לסביבה
סוג זיהום עלות ביורו לטון
CO - פחמן חד-חמצני 500
HC - פחמימנים 900
NOx - תחמוצת חנקן 10,000
PM10 - חלקיקים 20,000
CO2 - פחמן דו-חמצני 30

מכונית. להערכת רשות המסים, שינוי השיטה יביא לפתיחת שוק הרכב הישראלי ולתחרות מחירים אמיתית בין היבואנים, שתתבטא בהוזלה של מחירי המחירון לכל הלקוחות.

 

ועוד בנושא שווי השימוש: כחלק ממסקנות הוועדה, חוזרת רשות המסים על דרישתה לייקר את שווי השימוש, ולהעלותו לרמתו הריאלית. יש לציין שייקור שווי השימוש אינו קשור לכוונת רשות המסים לשנות את שיטת החישוב של שווי השימוש.

 

"באמצעות מדיניות מס", אומר סופר, "מעודדת מדינת ישראל שימוש עודף בכלי רכב". במלים אחרות: לטענת רשות המסים, מי שמקבל רכב ממקום העבודה, לרוב אינו נושא בעלות השימוש ברכב (ביטוח, דלק, אחזקה וכו'), ולכן מקבל בפועל תמריץ לנסוע ככל העולה על רוחו. על-ידי העלאת שווי השימוש, מקווים ברשות המסים להקטין את השימוש ברכב, ובכך גם לצמצם ישירות את זיהום האוויר הנפלט מכלי רכב.

 

המזהמים הגדולים יסבלו קשות

שתי קטגוריות בשוק הרכב זוכות להתייחסות נפרדת וכבדת משקל במסקנות הוועדה: כלי רכב ישנים וכלי רכב כבדים. בטיפול בכלי רכב ישנים מציעה רשות המסים שינוי בחישוב אגרות הרישוי: כיום, עלות האגרה יורדת עם השנים, אולם לפי המלצות הוועדה אלה יתייקרו בעתיד, בהתאם לעלייה בגיל הרכב.

 

לכאורה, מדובר בצעד שעשוי להעלות טענות בגין פגיעה בשכבות החלשות. אולם יש לזכור כי רכב ישן מזהם יותר, ולכן העלאת אגרת הרכב נועדה לתת למדינה "פיצוי" על הגברת הזיהום. בנוסף, רשות המסים תמשיך לקדם תוכנית לפיה בעלי כלי רכב בני 20 שנה ומעלה, יקבלו מהמדינה 3,000 שקל אם ייבחרו לגרוט את רכבם. לתכנית הגריטה המוכרת, לחצו כאן.

 

בכל הנוגע לכלי רכב כבדים, כמו משאיות למשל, רשות המסים מוגבלת. סופר מסביר: "אין מס קנייה על רכב כבד, ויש החזר מע"מ מלא, כך שיכולתנו להשפיע בכלי המס האלה אינה קיימת". אולם ועדת המיסוי הירוק מצאה פתרון: שינוי בחישוב הפחת על כלי רכב כבדים. כיום, הפחת על רכב במשקל של מעל שלושה טון עומד על 20% בשנה. לפי המתווה שהציג סופר, הפחת שיחושב לכלי רכב כבדים שאינם עומדים בתקני זיהום אוויר מתקדמים, יהיה גבוה מזה המחושב לכלי רכב חדישים ו"נקיים". לרכב כבד שיעמוד בתקני אוויר מתקדמים מהתקן הנוכחי, יחושב פחת של 25%. לרכב כבד שיעמוד בתקני אוויר מתקדמים מהתקן הנוכחי, ובנוסף יצויד בהנעה חלופית מקורית, יחושב פחת של 33%.

 

דלק תירס יהיה זול בהרבה

ועדת המיסוי הירוק עסקה גם בנושא עידוד השימוש בדלקים ידידותיים לסביבה, ומסקנותיה דומות לאלו הנוגעות לכלי רכב: מי שייבחר להשתמש בדלק "נקי" יזכה להטבת מס. כך למשל, יופחת המס על דלקים ממקורות מתחדשים, כמו ביו-דיזל או אתנול. במקביל, נשקלת האפשרות להעלות בהדרגה את המס על דלק מזהם, כמו מזוט. צעד זה נוגע בעיקר לתעשייה.

 

לגבי גפ"מ - גז פחמימני מעובה - לשימוש בכלי רכב, אומר סופר כי רשות המסים ביטלה בינואר 2007 את ההטבה במס הקנייה על ערכות ההסבה למכוניות, ואין בכוונתה לחזור בה. "התועלת המשקית של השימוש בגז שולית, ולא מצדיקה את ההפסד מהכנסות המדינה ממסים הנגרמת בגין ההנחה במס הקנייה", דברי סופר.

 

לוח זמנים

ומתי כל השינויים האלה ייקרו? מחר (ב') יפורסם הדו"ח המלא של הוועדה, ויופץ לכל הגורמים הרלוונטיים. בעוד כחודש יערכו שימועים, במסגרתם יושמעו התנגדויות או הסתייגויות לדו"ח. סופר אומר כי רשות המסים אינה פוסלת שינויים: "ניסינו להכיל את כל ההיבטים, אך אם פספסנו - נתקן". לאחר סיום הליך השימועים, צפויות מסקנות הוועדה לעבור לאישור הממשלה. להערכת סופר, תחילת היישום של המסקנות "על הכביש", אינו צפוי לפני ינואר 2008.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עופר מאיר
זיהום אוויר
צילום: עופר מאיר
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים