קרב הענקים: מי ישלוט בשולחן העבודה?
המאבק על השליטה בשולחן העבודה העתידי של כל אחד מאיתנו יצא לדרך: Adobe, מיקרוסופט וסאן מתחרות זו בזו בתוכנות ”שקופות,” שאפשר להשתמש בהן מכל מכשיר באותו אופן. רק גוגל עדיין לא אמרה את המילה האחרונה
האם אתם יודעים היכן המידע הדיגיטלי שלכם מסתובב? האם הוא שמור לבטח בדיסק הקשיח במחשב שבחדר העבודה או מוצפן בשרתים אנונימיים ברחבי העולם? מבחינת חברות התוכנה התשובה כיום היא: למי אכפת. אנחנו רוצים לגשת למידע שלנו מכל מקום – מהמחשב האישי, מהסלולר או מכל אמצעי אחר.
המידע יכול להיות מאוחסן במחשבנו או במה שנהוג לכנות היום "ענן": אוסף שרתים הפזורים ברחבי העולם כמו אלה שמפעילות מיקרוסופט, יאהו וגוגל. ב"ענן" הזה אפשר לא רק לאחסן את המידע אלא גם לקבל שירותים ויישומים נוספים. ואז לא משנה אם אתם בחוף, במטוס או במשרד – תוכלו לפגוש בכל מקום, את אותה התוכנה עם אותם המאפיינים בדיוק.
ענקיות התוכנה מבינות שמי שתציע פלטפורמת פיתוח ליישומים שיכולים להיות בכל מקום, עם או בלי חיבור לאינטרנט, תשיג שליטה על שולחן העבודה של הגולשים באשר הם. בחודש האחרון עלתה המלחמה על ה"ענן" שלב.
מיקרוסופט מקווה לכבוש את השוק עם חבילה חדשה בשם ,SilverLight חברת Adobe מנחיתה את מערכת אפולו, האחות הגדולה של Flash; סאן מהמרת על הסוס הוותיק של Java. וגוגל? ענקית החיפוש עדיין לא החליטה מה בדיוק תעשה, אבל לפני כשבועיים הבהירה שהיא מצטרפת למירוץ.
כניסתו של אפולו
סביבת אפולו של Adobe מצטיירת בינתיים כהבטחה הגדולה בתחום. הסיבה לכך פשוטה: Adobe מבססת את הטכנולוגיה החדשה על ה-Flash הוותיק, המוכר לכל גולש אינטרנט. תוכנת Flash מותקנת כיום כמעט בכל דפדפן בעולם, וזה יאפשר ל-Adobe להציע יישומים חדשים מבלי להציג דרישות התקנה חדשות לגולשים.
היתרון הנוסף של Adobe טמון בקהילת המפתחים הוותיקה שלה. המפתחים קיבלו גרסת ניסיון של אפולו
כבר לפני חודשים ארוכים ועתה, חודש לאחר ההשקה הרשמית, אפשר כבר לראות אתרים ראשונים שמשתמשים ביכולות חדשות.
האתר Scrybe למשל, מציע יישום לניהול זמן שזמין גם באינטרנט וניתן להפעלה גם במצב לא מקוון. בשני המקרים המסכים והתכונות זהים לחלוטין. כאשר מתחברים שוב לרשת, היומנים מתעדכנים אוטומטית.
,BuzzWord שעדיין לא הושק רשמית, אמור להיות מעבד תמלילים שמציע באינטרנט יכולות של עימוד טקסטים שלא היו קיימות במעבדי תמלילים מקוונים עד כה. החברה העומדת מאחורי מעבד התמלילים, Virtual Ubiquity מציגה באתר שלה, תמונה של מעבד התמלילים בגרסה המקוונת ובגרסה הלא־מקוונת, שמציעות חוויית משתמש זהה לחלוטין.
חברת YourMinis מציעה שיתוף מלא בין האינטרנט לבין שולחן העבודה. החברה מפתחת יישומים קטנים (ווידג׳טים) – למשל, לתצוגת מזג אוויר או תנודות מניות – שניתן פשוט לגרור מהאתר אל שולחן העבודה, והם ממשיכים לתפקד באותה צורה.
אבל אפולו לא מסתפקת רק בשולחן העבודה או באינטרנט. חברת InteliSea הציגה אב־טיפוס לממשק מבוסס אפולו המיועד ליאכטות. הממשק החדש מסוגל להציג מידע המתקבל ממכשירי הניווט של היאכטה בצורה גרפית נוחה ואחידה. בנוסף, באמצעות חיישני רדיו שישאו המפליגים עצמם, יהיה ניתן לזהות אם אחד מהם נפל למים ולהציג מיד תרשים של היאכטה עם מקום הנפילה.
Adobe סימנה לעצמה כיעד גם את שוק הסלולר, והיא מתכוונת להציע ממשקים לטלפונים המבוססים על גרסה קלה יותר של אפולו.
מיקרוסופט ופס הכסף
במובנים מסוימים, אסטרטגיית הצמיחה שפותחה ברדמונד צריכה להיות שיעור חובה בבתי הספר למנהל עסקים: מיקרוסופט נכנסת לתחום חדש, לרוב באיחור; מציעה בו כלים שברובם נחותים מהמתחרים, משפרת ומשלבת אותם בהדרגה, בסביבת מערכות ההפעלה והשרתים שלה – עד שלמעשה היא מחסלת את התחרות.
גם הפעם מבצעת מיקרוסופט תהליך דומה, אלא שבניגוד להתנהגותה הדורסנית בעבר עכשיו היא שומרת על כללי משחק הוגנים. פתיחות, תאימות לאינטרנט וקוד פתוח הן
מילים שפעם אסור היה להזכיר ברדמונד. אבל הפעם מציעה החברה את פלטפורמת הפיתוח החדשה שלה, SilverLight, גם למערכות הפעלה כמו OS X של מקינטוש וייתכן שבעתיד גם ללינוקס. למיקרוסופט גם אין שום בעיה אם תבחרו בשפת תכנות אחרת כדי להשתמש בפלטפורמה שלה.
הרכיבים שמציעה מיקרוסופט כיום הם למעשה הרחבה של תהליך שהחל עם Windows Vista. מנוע התצוגה של Vista הוא חדש לגמרי, ומאפשר הצגה של אלמנטים כמו וידאו או מידע מהאינטרנט בצורה שקופה למפתחים.
SilverLight אמורה להיות הפתרון שיספק למפתחים יישומי אינטרנט עשירים בגרפיקה, בדומה ל-Flash, שמסוגלים להציע יותר מאשר משחקונים משעשעים שיעבירו את שעות השעמום במשרד. מיקרוסופט מתכוונת להציע למפתחים שירותים שונים כמו אחסון קבצי וידאו ובעתיד גם אחסון שמות קשר או זיהוי גולשים.
סאן מתקמבקת
Java של סאן נחשבה במשך שנים לשפת הפיתוח המועדפת בכל הקשור לתכנות באתרים. אך שפות תכנות קטנות, זריזות, חכמות ובעיקר פתוחות, כרסמו במעמדה.
לפני כשבועיים הציגה סאן את התוכניות החדשות שלה ל-Java. הסגנון לא שונה משל Adobe ושל מיקרוסופט: Java תהפוך לפתוחה לחלוטין, ומפתחים ברחבי העולם יורשו לשנות את השפה כרצונם. בנוסף הציגה החברה גרסת־לייט של Java, שמיועדת לפיתוח יישומים לשולחן העבודה וגם לטלפונים סלולריים.
אף ש-Java איבדה מזוהרה בשל מהירות תגובה ותאימות בעייתיות, עדיין יש לחברה בסיס משתמשים ענקי. בחברה מעריכים כי ברחבי העולם יש 6.5 מיליון מפתחים ב-Java וסביבת ההפעלה שלה מותקנת מראש ביותר משני מיליארד טלפונים סלולריים. אם סופרים גם מוצרים נוספים כמו ממירים לטלוויזיות וצעצועים, Java מגיעה בקלות ל־5 מיליארד מוצרים. אם תצליח סאן לשכנע את המפתחים ביתרונות הללו, היא תוכל לסלול שוב את דרכה בקלות אל הצמרת.
גוגל מתמהמהת
שחקנית מרכזית אחת לא שותפה בינתיים לקרב הענקים הזה: גוגל. החברה אמנם יושבת על הר מזומנים עצום ויכולה לקנות בו כל טכנולוגיה, ויש לה גם גדודי מהנדסים שמנסים ללא הרף להמציא את הדבר החדש הבא, אבל המעבר שלה לשירותי רשת היה עד כה איטי ומדורג.
החברה מציעה יישומים כמו מעבד תמלילים וגיליון אלקטרוני, אבל עדיין קשה להגדיר אותם כתחליף אמיתי
לתוכנות קיימות. בנוסף, היא עדיין לא עשתה את המעבר אל שולחן העבודה הנייח ומשאירה את היישומים שלה ב"ענן" .
אבל אם מקשיבים לדברים שהשמיע יו"ר ומנכ"ל גוגל, אריק שמידט, בכנס האנליסטים האחרון של החברה לפני שבועיים – האסטרטגיה הזו צפויה להשתנות. שמידט הצהיר כי בכוונת החברה לגדול גם באמצעות רכישת חברות קטנות יחסית, שיכולות לספק לחברה את היישומים הדרושים לה.
החיסרון של גוגל כרגע הוא שבמשחק הזה היא מציעה את הפלטפורמה בלבד, כלומר את ה"ענן" שבו ניתן לאחסן מידע בכמות כמעט אינסופית. בניגוד לחברות האחרות, גוגל לא
מציעה סביבת פיתוח אמיתית שתמשוך מפתחים להתאים את עצמם דווקא אליה.
עם זאת החיסרון הזה יכול להפוך ליתרון: בעוד שהחברות האחרות מתחרות ביניהן על סביבות הפיתוח יכולה גוגל למצב את עצמה כמתאימה לכולם. היישומים שיפותחו ירוצו גם בסביבה של גוגל, ובמקום לכבול את עצמה לסביבת פיתוח אחת היא תאפשר הרצה של מגוון יישומים שמגיעים מפלטפורמות שונות. דבר אחד בטוח: מהתחרות בין גוגל, Adobe, מיקרוסופט וסאן הגולשים יכולים רק להרוויח.