שתף קטע נבחר
 

מחקר: שעת אפס בבי"ס פוגמת בהישגי התלמידים

אם הילד שלכם מתחיל את יום הלימודים ב-7 וחצי בבוקר, כדאי שתדעו שני דברים: א. זה לא חוקי, ב. ההישגים הלימודיים שלו יהיו פחותים מאלו שמתחילים ללמוד שעה מאוחר יותר

חסך שינה פוגם בתפקוד המוחי של בני הנוער, כך מגלה מחקר ישראלי חדש שנערך בקרב תלמידי בית ספר. תוצאות המחקר ונתונים נוספים יוצגו ב"שליש מהחיים - איך לא למות מעייפות", סדרת תחקירים בהנחיית רינה מצליח, שהפרק הראשון ישודר הערב (ד') ב-22:00, בערוץ 2.

 

על פי החוק, חל איסור להתחיל את יום הלימודים לפני השעה שמונה בבוקר. אלא שהתקנה אינה נאכפת ובפועל עשרות בתי ספר מתחילים את הלימודים כבר בשעה שבע וחצי ואף לפני כן, במה שמכונה בבתי הספר - שעת אפס. מחקרים קודמים הראו כבר כי לעייפות השפעה מכרעת על התפקוד המוחי, וכי עייפות מצטברת מביאה להתנהגות הזהה לזו תחת שכרות.

 

הניסוי נערך בביה"ס העמק המערבי ביפעת בו השתתפו תלמידי שתי כיתות ח' מקבילות. האחת החלה את יום הלימודים בשעה שבע וחצי, השניה החלה אותו שעה מאוחר יותר. בסיום שבוע אחד בלבד נערכו מבחנים קוגניטיביים שתוצאותיהם הראו בבירור כי לשעת התחלה מאוחרת יש השפעה מיטיבה על יכולות הקשב והריכוז.

 

מהממצאים עלה כי הקבוצה שישנה שעה נוספת בשבוע הראשון, הראתה רמה גבוהה יותר של קשב וריכוז, יכולת טובה יותר להימנע מטעויות, הענקת תשומת לב למשימות קשב וריכוז ופחות תגובות אימפולסיביות באותה המטלה. בעקבות תוצאות המחקר התקיימה פגישה של נציגי בית הספר, ההורים ומשרד החינוך כדי לשקול את התחלת יום הלימודים מאוחר יותר. 

 

הסדרה החדשה הכוללת ארבעה פרקים, תסקור את השפעות חוסר השינה על פעוטות, ילדים ובני נוער, תעסוק בקשר בין חוסר שינה לבעיות התנהגות והפרעות קשב ותבדוק גם את העיסוק בשעון הביולוגי ותעשיית כדורי השינה בארץ ובעולם.

 

"אי אפשר לבקש מילד בן 14 ללכת לישון בעשר", אומרת ל- ynet פרופ' אורנה צ'ישינסקי, חוקרת שינה ושעונים ביולוגיים ממכללת עמק יזרעאל שעמדה בראש המחקר החדש יחד עם הפסיכולוג ד"ר דובי לופי, "המתבגרים הולכים בדרך כלל

לישון באחת עשרה, כי מקצב המלטונין שלהם מאוחר יותר בגיל ההתבגרות. ולכן הם לא ילכו לישון מוקדם גם אם נכריח אותם".

 

פרופ' ליצ'ינסקי מסבירה כי בגיל ההתבגרות בני הנוער זקוקים לשמונה עד תשע שעות ביום, אולם בפועל שעות השינה של המתבגרים בישראל מעטות הרבה יותר. "לפעמים הם משלימים שעות שינה בסוף השבוע, אבל העייפות מצטברת, והם פחות עירניים ופחות מרוכזים כשהם מתחילים ללמוד מוקדם. אם ניתן להם את השעות האלה בדחיית תחילת יום הלימודים, ההישגים עשויים להיות טובים יותר".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ויז'ואל/פוטוס
תלמידים. שעת האפס פוגמת בלימודים
צילום: ויז'ואל/פוטוס
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים