שתף קטע נבחר
צילום: שחר הזלקורן

סיטרואן C4 פיקאסו - תעלול צרפתי

המיניוואן הקומפקטי החדש של סיטרואן מגיע לישראל כשהוא מצויד בשפע חידושים ובעיצוב מצודד. לקחנו אותו למבחן דרכים, ובדקנו איך הוא מתאקלם במזרח התיכון

אחת האופנות הכי חמות בתעשיית הרכב, מלמדת שבעולם המערבי כנראה הפסיקו להשתמש באמצעי מניעה: כמעט כל כלי רכב בינוני ומעלה חייב להציע היום שבעה מושבים. זה התחיל כמובן עם מיניוואנים, אבל משם האופנה התפשטה במהירות לרכבי כביש-שטח והגיעה אפילו למיניוואנים קומפקטיים. וזו אופנה קצת מוזרה, כי אחד הדברים שהעולם המערבי דווקא לא סובל ממנו הוא ריבוי-יתר. אבל מי יכול להתווכח עם אופנה?

 

גדול זה יפה

המתגייס הטרי לאופנה הוא המיניוואן הקומפקטי של סיטרואן, ה-C4 פיקאסו. קודמו, הקסארה פיקאסו, מציע חמישה מקומות "בלבד", ויישאר בקווי הייצור של סיטרואן עד 2010 (למרות שגם ה-C4 פיקאסו מוצע בחו"ל בגרסת חמישה מושבים). אז איזה הבדל עושים שני מושבים? מתברר שלא קטן.

 

ההבדל הראשון הוא בעיצוב. הפיקאסו הקודם היה בעייתי. עם חרטום וישבן שדומים זה לזה, קצת קשה לקבוע אם הוא מתקרב או מתרחק. ל-C4 פיקאסו אין בעיות כאלה. גם מי שאינו נמנה עם חובבי השיק הסיטרואני, יהיה חייב להודות שמדובר באחד המיניוואנים הנאים בשוק, אם לא הנאה ביותר.


סיטרואן C4 פיקאסו (צילומים: שחר הזלקורן)

 

אבל כל היופי הזה לא מצליח להסתיר את הממדים. למעשה, הוא נראה כל כך גדול, עד שנדמה כי הוא יכול לאחסן את קודמו בתא המטען. מי שנוהג להתעמק בפרטי טריוויה, יגלה שה-C4 פיקאסו ארוך מקודמו ביותר מ-30 ס"מ, גבוה ממנו ביותר משבעה ס"מ, ורחב ממנו בשמונה ס"מ. בסיס הגלגלים דווקא התקצר במפתיע, בשלושה ס"מ.

 

מסע בין כוכבים

לפני כניסה לתא הנוסעים, מומלץ למבקרים לשתות כוס מים - צפוי להם הלם-עתיד. קפטן פיקארד מ"מסע בין כוכבים" היה מרגיש בנוח בפיקאסו, וזו לא הגזמה. נדמה שסיטרואן לקחה את הגאדג'טים המוכרים מה-C4 הרגילה, והקצינה אותם. לוח המחוונים הדיגטלי גדול מתמיד, ההגה בעל הטבור הקבוע עמוס כפתורים ומנופים, ובקרת האקלים (המפוצלת) זוכה ליחידת שליטה לנוסע מתחת לפתח האוורור הימני.

 

וזו רק ההתחלה. יש בפיקאסו יותר תאי אחסון מבארון של איקאה, וסידורי המושבים מאפשרים גמישות אינסופית של חלל האחסון מאחור. רוצים לעבור דירה? אין בעיה, תפרקו את הסאלון לחתיכות ותדחפו לתוך הפיקאסו. אם אתם סתם מעוניינים להסיע כמה חברים, כדאי שתדעו שהשורה השלישית, המתקפלת בקלות לתוך הרצפה של תא המטען, מתאימה רק לילדים. שורת המושבים האמצעית מציעה שלושה מושבים נפרדים, שסובלים ממסעד תחתון מעט קצר מדי, אך חוץ מזה יארחו בשמחה גם טיפוסים בעלי גפיים ארוכות.


 

אז הכל טוב? לא ממש. העתידנות של תא הנוסעים גובה מחיר - הנדסת אנוש בעייתית. למשל העומס על גלגל ההגה: הטבור הקבוע מאכלס יותר מדי כפתורים, ומאחוריו ניצבים לא פחות מחמישה מנופים - שניים להפעלת מגבים/מאותתים, שניים להעברת הילוכים ואחד לפיקוד על תיבת ההילוכים. גם לוח המחוונים עמוס מדי במידע, ומיקומו מעל הקונסולה המרכזית אינו אידיאלי.

 

טלטלה בשוק

והנה עוד משהו שאינו אידיאלי: ה-C4 פיקאסו מצויד בתיבת הילוכים רובוטית. כן, ממש כמו זו השוכנת בטויוטה קורולה החדשה. נכון שמדובר באחת התיבות הנעימות ביותר מהסוג הזה, עם העברות הילוכים שאינן מטלטלות יותר מדי את המרכב, אבל מי שמחפש העברות הילוכים חלקות לחלוטין ו"שקופות", עשוי להתאכזב.

 

כמו בכל התיבות הרובוטיות, מעיכה של דוושת המצערת תניב העברות הילוכים אגרסיביות, שיהיו לא נעימות לנוסעים מאחור. אגב, לפיקאסו יש מנגנון שאמור למנוע הידרדרות לאחור בעליות לאחר שחרור דוושת הבלם, אבל הוא לא תמיד מצליח במשימה - במיוחד בשיפועים חדים. למרבה שמחתם של הישראלים, יבואנית סיטרואן מציעה גם גרסה אוטומטית רגילה (AL4) של הפיקאסו, אך מחירה גבוה ביותר מ-10,000 שקל מהגרסה הרובוטית.

 

לזכותה של התיבה הרובוטית עומדים הביצועים. מנוע ה-2.0 ליטר של סיטרואן, עם 143 כ"ס ו-20.4 קג"מ, מעולם לא הרשים, אבל תיבת ההילוכים עוזרת לו למצות את הפוטנציאל. נכון שבדרך להאצה זריזה צריך לדחוף את המנוע לסל"ד גבוה, אבל ששת יחסי ההעברה של התיבה מחולקים נכון, והפיקאסו מצליח להרגיש קל מכפי שהוא.

 

נוחות של סיטרואן? לא בדיוק

והוא לא באמת קל. עם 1,560 ק"ג, הפיקאסו יכול להיחשב כרסתן, וזה מורגש בהתנהגות. האחיזה אמנם גבוהה, ורגל ימין כבדה יכולה להניב קצב התקדמות מהיר, אבל אין כאן הנאה גדולה. ההגה מנתק את הנהג, רכינות המרכב מורגשות והנטייה לתת-היגוי ברורה. ואתם יודעים מה? זה בסדר גמור. הפיקאסו הוא מיניוואן קומפקטי, והוא לא אמור לשרוף לכם את בלוטות האדרנלין.


 

חשובה יותר היא הנוחות. ודווקא כאן, סיטרואן קצת מפספסת. נכון, הפיקאסו נוח ברוב תנאי הדרך, אבל זו לא נוחות "של סיטרואן". אין כאן את תחושת הריחוף של ה-C5. שיבושים קשים, או רצף של בורות, יצליחו להוציא אותו מאיזון, כשהכיול הרך של הבולמים הופך את המרכב למטוטלת קופצנית למדי. אולי המתלים ההידרו-פניאומטיים של סיטרואן היו מצליחים להפוך את הפיקאסו למרבד קסמים, אבל הם אינם מוצעים בדגמים המגיעים לישראל.

 

תחי האלטרנטיבה?

הפיקאסו הוא מיניוואן מרשים. החולשה העיקרית שלו היא תיבת ההילוכים, שדורשת הסתגלות ולא תתאים לכל אחד. אבל חוץ מזה, מדובר במשנע-נוסעים נעים מאד, בטוח ומאובזר היטב. וגם המחיר טוב: 151 אלף שקל, תמורתם תקבלו את רמת הגימור הגבוהה (PACK), המציעה שלל צעצועים. אגב, עבור רמת גימור מקבילה של הגרסה האוטומטית תאלצו לשלם 174 אלף שקל.

 

אלא שבישראל החיים של הפיקאסו לא יהיו קלים. מלך הקטגוריה, מאזדה 5 שולט בציי הרכב, וקשה להאמין שהפיקאסו ידיח אותו מכסאו. אולם מי שחפץ באלטרנטיבה ייחודית ומלאת "שיק", בהחלט יימצא עניין בפיקאסו. ואל תהיו מאוימים משבעת המושבים. אתם לא באמת מוכרחים למלא אותם.


סיטרואן C4 פיקאסו (שבעה מושבים)

סיטרואן C4 פיקאסו (שבעה מושבים)
מנוע 4 צילינדרים, 16 שסתומים
נפח / סוג דלק 1,997 סמ"ק / בנזין
הספק מרבי 143 כ"ס ב-6,000 סל"ד
מומנט מרבי 20.4 קג"מ ב-4,000 סל"ד
הנעה / תיבת הילוכים קדמית / רובוטית, שישה הילוכים
מרכב חמש דלתות, האצ'בק
אורך 459 ס"מ
רוחב 183 ס"מ
גובה 168 ס"מ
בסיס גלגלים 273 ס"מ
משקל 1,560 ק"ג
נפח תא מטען 208 ליטר
100-0 קמ"ש 11.5 שניות
מהירות מרבית 195 קמ"ש
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) 12.5 ק"מ לליטר
מחיר 151,000 שקל
אחריות 36 חודשים
אבזור בטיחות 7 כריות אוויר, ABS ,ESP
כוכבי בטיחות: נוסע/ילד/הולך רגל 2/3/5 לפי EuroNCAP

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
עמוס (מדי?) בגאדג'טים
צילום: שחר הזלקורן
מסוגנן
צילום: שחר הזלקורן
ומיוחד
צילום: שחר הזלקורן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים