22% מתלמידי היסודי והחטיבה התנסו בעישון
מחקר חדש בחן את תופעת העישון בקרב ילדים ונערים בגילאי 15-11 וגילה כי 22 אחוזים מהנשאלים התנסו לפחות פעם בעישון סיגריות. 3.6 אחוזים מהנשאלים סיפרו כי הם מעשנים לפחות סיגריה אחת ביום. בכירה במשרד החינוך: "התערבות מגיל צעיר עשויה להבטיח תוצאות יעילות יותר במניעת התופעה"
בנים מעשנים יותר: 28.6 אחוזים מהבנים מתחת לגיל 15 התנסו לפחות פעם אחת בעישון לעומת 17.2 אחוזים מהבנות - כך עולה מסקר חדש שפורסם לקראת היום הבינלאומי ללא עישון שיצויין מחר (יום ה').
הסקר הוא חלק ממחקרו של ד"ר יוסי הראל מהאוניברסיטה העברית בירושלים שבחן את תופעת העישון בקרב נערים בני 15-11. מהסקר עולה כי אחוז התלמידים שהתנסו אי-פעם בעישון סיגריות או מוצרי טבק אחרים ירד בשלוש השנים האחרונות בכשני אחוזים, ועומד כעת על 22.1 אחוזים.
אחוז התלמידים בגילאים הללו שדיווחו על עישון לפחות פעם אחת ביום ירד מחמישה ל-3.6 אחוזים. כמו כן, ירד אחוז התלמידים שדיווחו על לפחות התנסות אחת בעישון נרגילה מ-33.5 ב-2004 ל-29.5% ב-2006.
העישון הוא אחד הגורמים העיקריים לתחלואה כרונית ולתמותה. במדינת ישראל מתים מדי שנה קרוב ל-10 אלף כתוצאה מנזקי העישון. משרד החינוך חבר בתגובה לגורמים ממלכתיים והתנדבותיים שונים, בהם משרד הבריאות, האגודה למלחמה בסרטן, שירותי בריאות כללית, מכבי שירותי בריאות, הליגה למחלות ריאה ושחפת והפורום הישראלי למניעת עישון. זאת, במסגרת מאמץ משותף לקדם את בריאות החברה בישראל ולהביא להפחתה בשיעורי העישון.
השנה מפעיל משרד החינוך שלל תוכניות למניעת העישון, בהן תוכנית "עמיתים למניעת עישון", הקוראת לתלמידים לתמוך בחבריהם ולעזור להם להיגמל. במסגרת תוכנית זו, התלמידים מחזקים את חבריהם בעזרת תמיכתם של מחנכים ויועצים שהוכשרו לכך במסגרת סמינרי עמיתים. בשנת הלימודים הנוכחית הוכשרו יותר מאלף תלמידים במגזר היהודי ובמגזר הערבי לפעילות בבתי הספר ובקהילה למניעת עישון.
האחראית על נושא הטבק והאלכוהול בשירות הפסיכולוגי במשרד החינוך, גליה שחם, אמרה כי "ההנחה היא שהתערבות מגיל צעיר - לפני התנסות בעישון - עשויה להבטיח תוצאות יעילות יותר במניעת התופעה. בבסיס התוכניות: מתן כלים לתלמידים להתמודדות עם תופעות שליליות שאליהם הם נחשפים, לרבות, עישון סיגריות והתנהגויות אחרות הכרוכות בנזק לבריאותו".
שחם הוסיפה כי "מדיניות היחידה מתבססת על ניתוח הבעיות המאפיינות את גיל ההתבגרות ואשר מביאות לידי אימוץ התנהגויות בסיכון וזיהוי ההשפעות התרבותיות והסביבתיות על התנהגות התלמיד. בתוך כך, המשרד פועל, הן במישור של חינוך למניעה והן במישור של התערבות במקרים של שימוש מזדמן".