טיול מאורגן: שלא יעבדו עליכם
כשנוסעים בטיול מאורגן מצפים ליהנות מראש שקט נקי מדאגות. אך מה קורה כשמגלים שהפרטים הקטנים הם לא בדיוק מה שציפיתם? הנה לפניכם, באותיות גדולות, כמה דברים שחברות הטיולים כותבות באותיות הקטנות
הבטיחו לכם טיול של 12 יום באירופה הקלאסית כולל כל האטרקציות, או שבועיים בארצות הברית מחוף לחוף במחיר מבצע וללא תוספות? אתם חושבים שהקבוצה תהיה קטנה ואינטימית, והיחס מהמדריך יהיה אישי?
אלו הם רק מקצת מהדברים ששווה לחפש באותיות הקטנות של ההסכמים עם החברות שמציעות טיולים מאורגנים, המפרסמות הצעות צבעוניות ואטרקטיביות לקראת הקיץ הבא עלינו לטובה. לעיתים מגלה הנוסע, לרוב כשכבר מאוחר מדי, שהטיול הוא לא בדיוק מה שציפה, או במילים אחרות, שחברות הטיולים בחרו לא לספר לו את כל מה שהיה צריך לדעת באמת.
כדי שבפעם הבאה שאתם יוצאים לטיול מאורגן תהיו מופתעים רק מיופיים של האתרים או מטעמם של המאכלים, אספנו ליקטנו עבורכם את כל מה שכדאי לדעת על טיול מאורגן, ואולי אפילו לא חשבתם שצריך לשאול.
הגודל כן קובע
הכלל הוא שככל שהקבוצה גדולה יותר, כך מקבלים המטיילים פחות,
לכן מספר הנוסעים בקבוצה הוא אחד הפרטים החשובים ביותר שכדאי לבדוק. מספר רב של מטיילים מוריד את איכות הטיול: רמת ההסברים נמוכה יותר, ההספק באתרים משתנה בגלל עיכובים ואיחורים, וגם הניידות של הקבוצה הופכת למורכבת יותר.
מצד שני, ככל שהקבוצה תהיה גדולה יותר, כך גדלים רווחיה של חברת הטיולים. התמחור שמקבלת החברה מגיע מהסוכן שלה בחו"ל, והמחיר לנוסע עבורה יורד באופן משמעותי עם הגידול במספר הנוסעים. בסופו של דבר, החברה מרוויחה יותר על חשבונם של הנוסעים, ואלו אינם מקבלים הנחה או כניסה לתוספת של אתרים, אלא רק מקריבים את איכות הטיול שלהם.
מה שבע? מה כמה?
אם הציעו לכם טיול של שבוע, סביר להניח שתשלמו על שבעה ימים, ומתוכם תזכו להדרכה במשך שלושה-ארבעה מהם בלבד. תופתעו לגלות שברוב תוכניות הטיולים, ביום הראשון והאחרון לא מתוכנן דבר, גם אם במקרה נוחתים בשעה סבירה או ממריאים בחזרה בשעות אחה"צ והערב.
חשוב לשים לב שהיום הראשון והאחרון נכללים במניין הימים, גם אם תגיעו ליעדכם רק בשעות הערב המאוחרות או תנחתו בחזרה בארץ עם שחר. במקרים רבים חברות הטיולים פשוט לא מפרסמות את מועדי הטיסות, הן מעדיפות לרכוש טיסות מוזלות בשעות לא אטרקטיביות, לרוב בשעות הלילה או לפנות בוקר, והנוסע מגיע ליעד מותש אחרי לילה ללא שינה.
גם הימים החופשיים המוגזמים בטיול הפכו למגפה של ממש בקרב מרבית החברות. כך למשל, בטיול של שבוע, מדובר בשני ימי חופש או בשני אחרי-צהריים חופשיים, וכך הטיול המודרך עצמו מתקצר לכדי שלושה ימים נטו, בעוד הנוסע משלם על כל הימים כולם. כדאי גם לזכור, שלרוב, אם הייתם רוצים לטייל בעצמכם, לא הייתם משלמים מלכתחילה על טיול מאורגן.
מילים יפות ללא כיסוי
חשוב לשים לב כי התוכנית המחייבת של הטיול היא זו שנמסרה על ידי החברה, גם אם סוכן הנסיעות או המדריך עצמו הבטיחו לכם אחרת. התוכניות יכולות להכיל מלל רב המכסה על תוכנית ביקורים דלילה, ועל מעט מאוד אתרים הכלולים במחיר הטיול.
אחת השיטות הנפוצות לכך היא שימוש בביטויים שמשמעותם הסמויה אינה מוכרת לנוסע התמים: המילה "נבקר" פירושה שעלות הכניסה לאתר נכללת במחיר הטיול; ואילו משמעותן של "נעמיק", "נכיר", "נתוודע" וחברותיהן לשפה העברית, שמדובר בתשלום נוסף. כך עשוי המטייל לגלות שדווקא האתרים המעניינים ביותר אינם נכללים בסכום ששילם.
כדאי גם לבדוק בתוכנית איזו הדרכה מתוכננת לכל חלקי הטיול. לרוב, הדרכה של מדריך מקומי טובה יותר משל זה ישראלי, אולם עלותו של המקומי כרוכה בתוספת תשלום לחברה, ואילו זו של הישראלי כבר כלולה במחיר הטיול. גם כאשר ניתנת הדרכה מקומית, יש לבדוק האם היא תתורגם לאנגלית או לעברית, והאם המצב תואם את העדפתכם.
התוספת שתופסת
תוספות התשלומים, כפי שמתברר, אינן מסתכמות רק באתרים הנוספים. הצירוף "טיפים לנותני שירות", למשל, לנהג, למדריך, למתורגמן ועוד, יכולים לעלות לכם הרבה כסף. אם ניקח לדוגמא את שירותי הסבלות, אלו יכולים להגיע לכמה עשרות דולרים בטיול (4 דולר בממוצע למזוודה X מספר הנוסעים ומספר הימים).
גם מיסים ודלק יכולים להשפיע על גובה המחיר: ישנן חברות המציגות מחירים זולים במיוחד על ידי פיצול המחיר לשניים: מחיר הטיול ותוספות דלק ומיסי נמל שאינן נכללות במחיר. הפרדה זו עלולה לסרבל את הנוסע בביצוע השוואות מחירים, ובדרך כלל מטרתה אחת - העלאת מחיר הטיול.
- סייע בהכנת הכתבה: איתמר מרום, מדריך טיולים מטעם "איילה" ו"מסעות", כותב ומחבר מסלולים בסקנדינביה
- רוצים לשתף את הגולשים בטיפים נוספים? טקבקו לנו