שבעתי מהבטחות
גדליה בסר, האיש שהקים את אנסמבל תיאטרון הרצליה והניח לפני כשבוע את המפתחות על השולחן, לא רואה שום טעם להמשיך בתנאים הקיימים. ראיון
שש שנים אחרי שהקים את אנסמבל תיאטרון הרצליה, גדליה בסר מחזיר את המפתחות. נמאס לו מהבירוקרטיה, מהחיזור עלי פתחים ומקיבוץ הנדבות המתמיד שכמעט והשכיח ממנו את חדוות היצירה. "אדם צריך לדעת מתי ללכת", הוא אומר. בסר אינו מסוג האנשים שימהרו למרוח את עצמם על עמודים ראשונים של עיתוני סוף השבוע. לא תתפסו אותו מתלהם או מוכר מרכולת עבשים ובלבד שיזכה לראות את שמו מתנוסס בתקשורת ואין ספק שהוא יעדיף את העבודה בסטודיו המעבדתי שהקים ביחד עם זוגתו השחקנית ליאורה ריבלין וכלת פרס ישראל חנה מרון, על פני ראיונות.
ובכל זאת, ימים ספורים אחרי פרסום ההודעה הרשמית של עיריית הרצליה על פרישתו של בסר מתפקידו כמנהל האמנותי של האנסמבל, הוא מדבר. "בתנאים התקציביים שבהם מתקיים אנסמבל תיאטרון הרצליה, לא היה לי לשם מה להמשיך", הוא אומר, "שבעתי מהבטחות. זה תיאטרון שצריך לעשות שמיניות באוויר ולו רק בשביל להרכיב קאסט כמו שצריך. בשביל שתיאטרון רפרטוארי יתקיים, צריך תקציב. התקציב של האנסמבל זעום ועם השנים המלחמה הזו שוחקת, הרגשתי שמיציתי את השלב הזה בחיי".
בינתיים בסר ימשיך בתיאטרון כשחקן בצוות ההפקה החדשה "פוקר" ועל בימוי הוא עדיין לא מדבר. "זה לא שאני מסתיר או שתכננתי תכניות, אני פשוט לא יודע מה יהיה וזה לא נאמר לזכותי", הוא אומר, "יש דיבורים כלליים מול מקומות אחרים אבל אני לא בנוי בצורה שכזו, אני הולך הלאה לא מפני שיש לי תפקיד אחר שמניע אותי אלא מפני שאני מרגיש שמשהו חורק בפנים".
לא מספיק להתגאות בתיאטרון
את הניהול האמנותי של התיאטרון הוא עוזב בראש מורם עם הפקה משובחת שעלתה בפסטיבל ישראל האחרון, "גשם שחור", כקופרודוקציה עם תיאטרון חיפה וזכתה לביקורות מצוינות וההפקה החדשה, "פוקר", שתעלה בשבועות הקרובים על הבמה ומעוררת סקרנות. "אפשר להגיד שסיימתי את התפקיד בשתי הפקות מכובדות ואני גאה בהן מאוד", הוא אומר.
תקציבו הכולל של האנסמבל עומד על 4.5 מיליון שקל שמתוכם מקצה עיריית הרצליה סכום של 2.5 מיליון שקל. למרות שמדובר בתיאטרון רפרטוארי שפועל מזה שש שנים, למעשה רק משנת 2007 החל מנהל תרבות לתקצב את פעילותו בסכום של 300 אלף שקל בלבד. עד השנה פעל התיאטרון ללא בית קבוע. בשנותיו הראשונות קיים הצגות באוהל שהוצב לא הרחק מאודיטוריום חיל האוויר. בשנים האחרונות מציגות הפקות התיאטרון באולמות האודיטוריום תמורת שכר אולם. "אני מאוד גאה בכל העניין הזה של הקמת תיאטרון משום דבר ובתנאים לא קלים. גם ההתניידות בין האוהל לאודיטוריום לא הקלה על ניהול תיאטרון. זה מוזר, אבל ברמה מסוימת האוהל הרגיש יותר בית מאשר האודיטוריום. היתה לי סימפטיה אליו למרות שהתנאים בו היו קשים גם מבחינת אקוסטיקה וגם מבחינת פגעי מזג האוויר".
בסופו של דבר יש לך עירייה שתומכת בתיאטרון וגאה בו. כלפי מי האצבע המאשימה?
"לא מספיק להתגאות בתיאטרון. צריך גם לעשות בשבילו מעבר למילים. זה נכון שבעיריית הרצליה אומרים שהאנסמבל הוא הבייבי שלהם, אבל תינוק צריך להאכיל. זו פרקטיקה, לא רק רוחניות. אתה מקים מקום מכלום שמצליח למרות הכל לתפקד אבל זה מתיש. בגלל סחבת של מנהל תרבות ושינויים חוזרים ונשנים של הקריטריונים, רק השנה התחלנו לקבל תקציב שוטף ולא תמיכה על פי פרויקט. עד לרגע זה למעשה לא גובש התקציב לשנת 2007. אנחנו יודעים שהוא אמור לעמוד על 300 אלף שקל וזה בדיחה".
לא מפחיד אותך לקום וללכת ולהשאיר מאחוריך את המפעל הזה?
"כשאתה בא בהתלהבות וזה בוער בך, אתה עושה עם מה שיש. אני חושב שהוכחנו את עצמנו ברמה הזו. השאלה כמה זמן אפשר להמשיך לבעור. בשביל תיאטרון רפרטוארי 2.5 מיליון שקל של תמיכה זה מעט והמעט הזה מתחלק בין משכורות, השכרת ציוד ודמי אולם. אנחנו מוצאים דרכים לייצר ולעשות אבל בכל פעם מחדש צריך להמציא את הגלגל. מאד מסקרן אותי לראות איך זה ימשיך, אני מאד מקווה שימצא פתרון של קבע שיאפשר לבנות באמת להקת שחקנים ולא רק כאלה שבאים לחזרות באולם ארעי. קשה לבנות להקה בלי בית שהוא מרכז".
ממשרד התרבות נמסר בתגובה: "העמותה קיימת ממאי 2001 כלומר על פי הנהלים יכלה להתמך על ידי המינהל רק ממאי 2003. בפועל החל האנסמבל לקבל תמיכה לראשונה בשנת 2004 כפרויקט הפקתי ולא כתמיכה שוטפת. על מנת להתחיל תהליכי הכרה על הגוף להיתמך שלוש שנים במסגרת הפרויקטים ההפקתיים ורק לאחר מכן יחל תהליך ההכרה ובחינת הפקותיו על ידי מדור תיאטרון. בשנת 2006 הוכר האנסמבל כתיאטרון רפרטוארי קטן וקיבל תמיכה במסגרת תקנת התיאטרונים. בעניין גובה התמיכה – מינהל התרבות פועל על-פי מודל, תקציב נתון ונתוני פעילות. מינהל התרבות שמח על הגידול במוסדות התרבות, אולם, תקציבו אינו גדל בהתאמה והוא מחלק את תקציביו למוסדות הפונים שעומדים בקריטריונים".
עירית ויינברג, ממלאת מקום דובר עיריית הרצליה, אומרת בתגובה: "אנסמבל תיאטרון הרצליה הינו תיאטרון איכותי הפועל במגבלות תקציביות, ולמרות התנאים הללו הגיע להישגים אמנותיים יפים והעלה הצגות מעולות. גם המנהל האמנותי הבא יצטרך לפעול במגבלות הללו ולהוסיף ולהוביל את האנסמבל להישגים טובים. לאור העובדה שהתיאטרון הוכר בשנה האחרונה כתיאטרון רפרטוארי על ידי מנהל תרבות, יתכן והתקציבים יגדלו. יודגש כי מדי שנה תומכת העירייה באנסמבל בסכום של 2.5 מיליון שקל. כמו כן יכנס האנסמבל במהלך 2008 למשכנו החדש בבית האזרח במרכז העיר, כך שלצד הפעילות היוצרת יהיה תיאטרון קטן ומארח, מה שיאפשר לו להרחיב את היקף הפעילות. אנו מאחלים לגדליה בסר בהצלחה בדרכו האומנותית".