Joost: טלוויזיה על סטרואידים ברשת
המהפכה הבאה של האינטרנט כבר כאן. Joost היא יותר טלוויזיה מטלוויזיה ויותר אינטרנט מאינטרנט. החברה החדשה של מייסדי סקייפ וקאזה עיקרה את ההתנצחות הקלאסית בין האינטרנט לבין הטלוויזיה – למה לריב, כשאפשר ליהנות מכל העולמות
שני מחנות ניצבים זה מול זה בין הגולשים ברשת - אלה שחברים ב-Joost, ואלה שמחכים שיזמינו אותם להיות חברים ב-Joost. ומי שעדיין לא שמע על Joost, עוד עתיד לפספס את ראשית המהפכה, כי מה שעשו Kazaa לעולם המוזיקה, Skype לעולם הטלפוניה וגוגל לעולם החיפוש, עומדת לעשות Joost לעולם הטלוויזיה באינטרנט.
ועכשיו Joost. ניקלאס זנסטרום ויאנוס פרי, מייסדי Joost, הם הסרגיי ברין והלארי פייג' (מייסדי גוגל) של האינטרנט היום. הצמד הצעיר התחיל לגלגל רעיון לטלוויזיה אינטרנטית רק לפני כשנה, והיום הם כבר מפעילים חברה עם מיליוני מנויים.
למדו את חסרונות ה-Web 2.0
הרעיון לכאורה פשוט, להציג וידאו על מסך המחשב, דרך האינטרנט ועל-פי דרישת הגולש. לכאורה, YouTube עשו את זה קודם, אבל ב-Joost הבינו את החסרונות של ה-Web 2.0, הפרידו אותם מהיתרונות ולקחו צעד ענק קדימה. Joost לא משדרת עוד תוכן איכותי פחות או יותר, ולא עוד וידאו באיכות שידור ירודה. הצופה ב-Joost נהנה מווידאו ברמה גבוהה, על-פני המסך כולו, לצד שפע של תכנים המוצעים על-ידי ערוצי טלוויזיה מסחריים, הקיימים גם בתשתית השידור הרגילה והישנה.
Joost היא גם לא עוד ערוץ טלוויזיה המשודר באינטרנט, כי מעל השידור מונחות שכבות של פעילות אינטראקטיבית. הצופה הג'וסטי יכול לשוחח עם חברים במהלך השידור במסרים מידיים ולהצטרף לקהילות סביב תוכן השידור. חשוב לא פחות, המפרסמים יכולים להגיע אליו ישירות, בפילוח חד כתער, ולתפוס אותו בזמן הנכון, במקום הנכון, עם המסרים הנכונים, וגם לפתח איתו דיאלוג דו-כיווני.
טלוויזיה ואינטרנט - למה לריב?
סוגיות הקניין הרוחני נפתרו באמצעות שיתופי פעולה עם גופי שידור ותיקים ומבוססים כמו פרמאונט ונשיונל ג'אוגרפיק, שממצבים את המיזם חזק בלב עולם הטלוויזיה. מקבצי הפרסומות מוגבלים לשלוש דקות (חלומו הרטוב של כל צופה בישראל) ובכך מאזנים היטב בין חוויית האינטרנט הקצבית לבין הצרכים העסקיים של המיזם.
בפועל, Joost עיקרה את ההתנצחות הקלאסית בין האינטרנט לבין הטלוויזיה – למה לריב, כשאפשר ליהנות מכל העולמות. יתרונות הטלוויזיה והאינטרנט, בניכוי החסרונות שלהן, מניבות עולם חדש לגופי השידור, עולם חדש לצופים, עולם חדש למפרסמים. Joost מביאה איתה פוטנציאל לצמיחה משמעותית למי שידע להתאים את עצמו למציאות הטכנולוגית החדשה.
כך למשל, ערוצים והפקות ילמדו להכין את המשדרים שלהם באופן שמתאים לצופה האינטרנטי התזזיתי-משהו, יצרני התוכן התרגלו לשווק סדרות לקהל שיכול לבחור כל תוכן שמוצע לו בכל עת, היזמים יציעו פעולות משלימות לצפייה בצורת צ'טים מקבילים לשידור ומשדרים אינטראקטיבים והפרסומאי והמפרסמים יסגלו שיטות פרסום חדשות הצמודות לתוכן נצרך.
ההברקה של Joost ניכרת לא רק במוצר, בטכנולוגיה ובעיצוב המרשים, אלא גם בקמפיין ההשקה, בשיטת הפל"א (פה-לאוזן). בלי גרוש אחד של הוצאות בסעיף הפרסום, הצליחה ג'וסט ליצור באזז שאין שני לו בעולם האינטרנט. בתחילה הוזמנה קבוצת אנשים מצומצמת להיות חלק מהפרויקט. לאחר מכן ניתנה להם אפשרות להזמין מספר מוגבל של חברים (בדומה ל-Gmail של גוגל), וכיום כל מנוי יכול להזמין את חבריו שלו, ללא הגבלה.
Joost לא לבד
כבר היום יש מיזמים נוספים כמו Babelgum, ברייקוב, VEOH ואחרים. ברשת נרקמת מסה קריטית המבשרת על מהפיכת המיזוג בין הטלוויזיה לרשת.
כמו הסערות הקודמות במוזיקה ובטלפוניה, גם זו נושאת בכנפיה פוטנציאל עצום למי שיידע להתאים עצמו למציאות הטכנולוגית החדשה. כמו הסערות הקודמות, גם זו תטביע את מי שיתעקש לדבוק בהרגלים הישנים. בכל מקרה, כבר עכשיו ברור, ששוב המנצחים הגדולים יהיו הצרכנים.
הכותב הוא מייסד ומנכ"ל מיזם האנימציה "אניבום ", ולשעבר נשיא זכיינית הטלוויזיה "קשת".