קו הרכבת המהירה לירושלים עשוי להתעכב
קו הרכבת המהירה לירושלים, שמתוכנן להיפתח בשנת 2011, עשוי להתעכב עוד יותר בעקבות החלטת בית המשפט המחוזי בתל-אביב, שקבע כי המכרז להקמת אחד מקטעי המסילה לא היה תקין
קו הרכבת המהירה לירושלים, שאמור להיפתח בעוד ארבע שנים (2011), עלול לסבול עיכוב נוסף חרף רצונו של שר התחבורה לזרז את השלמתו. זאת בעקבות החלטה של בית המשפט המחוזי בתל-אביב בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים, להוציא צו ביניים שיעכב את העבודות בקו לטרון-עמק הארזים, שהוא חלק מהקו המהיר לירושלים.
צו הביניים ניתן לבקשתה של חברת ההנדסה יורם גדיש. החברה טוענת נגד החלטת רכבת ישראל למסור את עבודות הניהול, הבקרה התכנון והפיקוח על ביצוע פרוייקטים שונים בקו זה לחברת א.א. א.ד.י.ר. הקמות בע"מ.
בפניה לבית המשפט טוענת חברת יורם גדיש כי יש לפסול את הצעתה של א.א. א.ד.י.ר בגלל ליקויים רבים בהצעה. בין היתר טוענת גדיש כי החברה הזוכה הגישה - לאחר שהצעתה התקבלה ונקבע כי היא סופית (זה היה אחד מתנאי המכרז) - נספח נוסף שבו היא דורשת לקבל תשלומים נוספים בגין בדיקות מעבדה, מדידות והוצאות משרד, בעוד שהמתחרים האחרים כללו בהצעתם המקורית את כל ההוצאות.
רכבת מהירה לירושלים? רק ב-2011, לכל המוקדם
סיבה נוספת לבקשת פסילת הזכייה: החברה הזוכה הציגה את עצמה במכרז כאילו היא אישיות משפטית זהה לחברת ההנדסה ת.ק.ן. שנוסדה בשנת 1979, וששינתה כביכול את שמה בשנת 1996 לא.א. א.ד.י.ר , זאת כדי להציג את עצמה כחברה בעלת ותק של 32 שנות פעילות. היא אף הציגה עבודות שונות שבוצעו בעבר על ידי ת.ק.ן כאילו בוצעו על ידה, זאת משום שתנאי המכרז נתנו ניקוד גבוה לנסיון עבר של החברות המציעות, ואילו לא.א. א.ד.י.ר לא היה נסיון כזה - שכן היא נוסדה בעצם רק בשנת 1996 .
סגן נשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב, יהודה זפט, קבע בהחלטה לתת את צו הביניים כי "החברה לא עמדה בתום לב וניסתה להטעות את ועדת המכרזים... בנסיבות הענין נראה שוועדת המכרזים סברה שעדיף למחול על התנהגותה הלא ראויה של המשיבה (א.א. א.ד.י.ר), אולם מהבחינה הנורמטיבית ספק אם ניתן לאשר את גישתה של הרכבת. המסר הברור שעל ועדת המכרזים להעביר הוא שמציע המציג ביודעין מצגים כוזבים ומנסה בדרך זו להטות את הכף לטובת הצעתו - יגורש מזירת המכרז".
עוד קובע השופט כי בכך שהרכבת אישרה לא.א. א.ד.י.ר להוסיף נספח להצעתה פוגעת בעקרון השוויון, ו"ספק אם רשאית ועדת מכרזים להתנות על עקרון השוויון המהווה אבן יסוד בשיטת המכרזים".
לכן הוציא השופט זפט את צו הביניים, האוסר על הרכבת את המשך ההתקשרות עם א.א. א.ד.י.ר. הוא גם חייב את הרכבת ואת החברה בהוצאות משפט בסך 50 אלף שקל, והמליץ לבטל את זכייתה של א.א. א.ד.י.ר במכרז ולהחזירו לוועדת המכרזים, כדי שזו תשקול מחדש אם להעניק לחברת א.א. את הזכייה במכרז.
מרכבת ישראל נמסר בתגובה כי החלטת בית המשפט והמלצתו של השופט יבחנו, ובעקבות כך תחליט הרכבת כיצד לנהוג בסוגיה זו.
עיכובים על המסילה?
צילום: ירון ברנר