שתף קטע נבחר

  • מרושתים

העתיד של האינטרנט: עולמות תלת-מימדיים

האינטרנט קישר בין רשתות. האינטר-ברס עומדת לקשר בין עולמות וירטואליים (universes), שמתרבים לאחרונה כמו פטריות

רשת האינטר-ברס עומדת להחליף את האינטרנט. האינטרנט קישר בין רשתות. האינטר-ברס עומדת לקשר בין עולמות וירטואליים (universes), שמתרבים לאחרונה כמו פטריות. ישנם שני סוגי עולמות וירטואליים: חברתיים כמו Second Life, ומשחקיים כמו World of Warcraft. לפני כחודש, כמה מבוגרי נטסקייפ פיתחו ווב חדש ודפדפן חדש בשם Multiverse, שיכול לאפשר למשתמש לעבור בצורה חלקה בין עשרות העולמות הווירטואליים הקיימים כיום.

 

אם דור 2 של "הארץ" זה דה-מרקר קפה, אז מה זה "ynet 2.0"? דה מרקר קפה הוא גלגול של הפורומים והקהילות IOL ז"ל. ynet 2.0 יכול לעשות את מה שעשה ynet הראשון. להקדים את כולם ולהיות השחקן מספר אחת בשוק web 2.0 כפי שהוא עשה זאת ב-web 1.0. המפתח הוא הבנת החיבור בין רשת חברתית לבין הדור השני של Second Life. למשל, דמיינו כי המוכרים והקונים ב-WinWin הם חלק מרשת חברתית שהמכוניות או הדירות שהם מוכרים מופיעים ב-Google Earth והמוכר והקונה נפגשים ב-Second Life.

 

מהו הדור השני של Second Life?

מהו בכלל Second Life ולמה הוא חשוב? Second Life או World of Warcraft הם דוגמאות להכנסת המציאות הוירטואלית לתוך רשת האינטרנט. רשת האינטרנט הייתה עד עתה או אינטראקטיבית-טקסטואלית כמו בצ'ט ופורום אבל בלי מולטימדיה, או ויזואלית כמו תמונות ב-flickr או סרטונים ב-YouTube אבל בלי אינטראקטיביות.

 

Second Life מאפשר את הטוב מכל העולמות ואף יותר מכך: הוא מאפשר ויזואליות אינטראקטיבית. הוא כמו סרט שאנו לא רק צופים בו אלא גם יכולים להשתתף בו כאילו היינו שחקנים בתוך הסרט, אבל זה גם יותר ממשחק מחשב, כי באינטר-ברס אנו יכולים לדבר עם הדמויות שבתוך הסרט.

 

מרשל מקלוהן אמר ש"טכנולוגיה טובה היא קודם כל מגיה". YouTube מאפשר לכל אדם לצלם מציאות אחת ולהפיצה בכל העולם. Second Life, לעומת זאת, מאפשר לכל אדם ליצור מציאויות רבות ולהפיצן בכל העולם. המהפכה הגדולה של Second Life והאינטר-ברס באופן כללי, היא הפיכת האנימציה מכלי משחק והנאה המיועד לילדים, לכלי ניהולי.

 

IBM עורכת ישיבות הנהלה בסקונד לייף, סוזן ווגה עורכת בו הופעות חיות וירטואליות. פסיכיאטר חשוב בהרווארד הצליח ליצור עבור הסטאז'רים שלו חווית סכיזופרניה מצמררת, ואתר חדשות מציג חדשות וירטואליות על ידי קריינית אוואטרית שמקריאה את החדשות שמתרחשות בעולם הווירטואלי. עתה יצא לאור מחקר צבעוני, קריא ומעמיק, הנקרא "מפת דרכים למטא-ברס 2007-2017", שמנתח את הסקנדלייפים למיניהם לאורך הוובים הבאים (מווב 1.0 עד ווב 4.0).

 

אנו נציג את מפת הדרכים של העולמות הווירטואליים החל מהעבר ב1984 עם ספרו של גיבסון "נוירומנסר" והתרבות הייקומים הוירטואליים המנותקים זה מזה כיום, דרך המהפכה העומדת להתרחש ב2008 עם חיבור כל העולמות הללו בווב חדש ודפדפן חדש, ולבסוף נציג את הצפוי בעולמות הוירטואליים עד 2017 בעשור הקרוב.

 

העתיק הוא העתיד: מדע בבלי ופולחן מודרני

המושג "מטא-ברס" הומצא על ידי הסופר הסייבר-בדיוני (כמו מדע-בדיוני) ניל סטיפנסון בספרו "מפולת שלג" (Snow Crash) משנת 1992, בו הוא מספר על שליח פיצות שעובד פעם בשירות המאפיה ופעם בשירות השב"כ האמריקני, בערים שהפכו לקניונים בשליטת המותגים הגדולים. הספר ממזג מיתוסים שומריים עתיקים עם אנליזות פוסטמודרניסטיות, על אודות המציאות הווירטואלית וטכנולוגיות מידע מעצבות מוח כמו כתב, דפוס, ווב וכו'.

 

הספר של סטיבנסון מתרכז בטווח קצר יותר מספרו הידוע יותר של גיבסון "נוירומנסר" משנת 1984, בו הוא מעביר את סקונד לייף לתוך המוח. עם האינטליגנציה המלאכותית של ווב 3.0 וההיתוך של הננוטכנולוגיה עם הנוירוטכנולוגיה והביוטכנולוגיה בווב 4.0, נוירומנסר נראה קרוב יותר מתמיד.

 

סוגי מציאות: מציאות וירטואלית, ראי של מציאות, ומציאות מוגברת

חברת Total Immersion מאפשרת ליצור אוואטרים (דמויות וירטואליות המייצגות בני אדם) תלת מימדיים שיכולים להדריך אותנו במפות של טיול, באתר תיירות, בקריאת ספר או בכל מדיה דיגיטאלית אחרת, כמו בסרטון זה, או בגלריית סרטונים זו. זו דוגמה של מציאות מוגברת (Augmented). בעוד שמציאות מוגברת מוסיפה אלמנטים וירטואליים למציאות הממשית, הרי שמציאות וירטואלית מתחפשת למציאות ממשית.

 

בעוד שהמציאות המוגברת מתגברת את המציאות "האמיתית" באלמנטים וירטואליים, "ראי של מציאות" כמו "גוגל ארץ" או היישום המקביל התלת מימדי של מיקרוסופט, מאפשרים שני דברים: ראשית, להכניס על פני כל הגלובוס אלמנטים וירטואליים. שנית, להכניס לעולמות הוירטואליים אלמנטים ריאליים. מה שיכול להיות מאוד מדליק הוא המיזוג של שלושת המציאויות האלה.

 

ההווה: שיכפול של איים לא מחוברים של עולמות וירטואליים

 בשנתיים האחרונות יש אינפלציה של "סקנדלייפים" דהיינו מתחרים לסקונד לייף. הנה שניים מהם: Entropia Universe ו-There. יש גם סקונד לייף שהוא רק לילדים, ותואמי סקונד לייף רק לילדים. הנה כמה מהם: קומיקס, אוואטרים פינגווינים, CyWorld, WeeWorld, כמו כן יש את המשחקים מרובי המשתתפים כמו World of Warcraft שצויין, EverQuest של סוני ועוד.

 

העתיד: חיבור בין העולמות ודמויות וירטואליות שמדברות בסקייפ

סקונד לייף כבר הכריזה כי עד סוף 2007 יהיה ניתן לתקשר בין אוואטרים לא רק בטקסט באמצעות סרגל הצ'ט, אלא גם בתקשורת קולית כך שנוכל לדבר האחד עם השני בעולם הוירטואלי. אך המהפכה הגדולה באמת היא האפשרות לעבור בין עולמות וירטואליים באותה קלות שאנו כיום עוברים מאתר אינטרנט אחד למישנהו.

 

נטסקייפ עשתה את המהפכה הזאת לגבי האינטרנט לפני עשור ב-1995. בוגרי נטסקייפ עומדים לעשות זאת לגבי האינטר-ברס ב2007. אוכל לעבור עם האוואטר שלי בין משחקים מרובי משתתפים שונים ומהם אל עולמות חברתיים ומשם אל עולמות ראי כמו המפות התלת מימדיות של גוגל ושל מיקרוסופט, שאותם כינה המגזין TechnologyReview בשם "Second Earth".

 

הסטארטפ של בוגרי נטסקייפ, Multiverse, גם מאפשר לכל אדם ולכל ארגון להקים עולם וירטואלי בדיוק כמו שעורך ה-HTML הגרפי של נטסקייפ אפשר לפני כעשור לכל ארגון ולכל אדם לבנות אתר אינטרנט. אם אכן כך יקרה, כל העולמות הוירטואליים של היום ייעלמו כמו ה-BBS. והרשתות הסגורות כמו Compuserv, שנעלמו לאחר שנטסקייפ שברה להם את החומות.

 

העתיד הרחוק: דמויות וירטואליות עם אינטליגנציה מלאכותית

  • וידאו תלת מימדי הולגרפי ב-Second Life, שיאפשר לי לראות את גוגל ארץ ואת האוואטרים כאילו היו דמויות בשר ודם בעולם האמיתי.
  • אוואטרים מלאכותיים שלי שיוצבו למשל בקורסים השונים שלי באוניברסיטה ויענו לשאלות של סטודנטים.
  • ממשק מוחי שיאפשר לי לתקשר טלפתית עם אוואטרים אחרים, באמצעות מכשיר חדש הקרוי "טלפטור" הנראה כמו קסדה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אשר עידן. לחצו על התמונה לביוגרפיה
מומלצים