לקסוס LS600h - מנקים את העושר
היפנים, שמחויבים להתמודדות ראש בראש עם יצרני היוקרה הגרמנים, משחררים את מה שהם מכנים "אלטרנטיבה ידידותית לסביבה" עבור האלפיון העליון. האמנם ילכו יוקרה וחסכון יד ביד? שחר הזלקורן התעקש לבדוק
ומי שבכל זאת צלח את המילניום, התחיל לחבק עצים, כי היום הכי "אין" לדאוג לסביבה. פנדות, יערות-עד או קרפיונים, כולם הפכו יקירי האנושות. למרבה הצער, יצרניות הרכב פספסו את לידתה של האופנה ה"ירוקה" - כולן מלבד טויוטה, שהייתה הראשונה להעביר משלב הפיתוח לשלב השיווק את מכונית הכלאיים: מכונית בעלת מנוע בנזין ומנוע חשמלי, שצורכת פחות דלק ופולטת פחות מזהמים.
שמה הוא פריוס, והיא זוכה כבר מספר שנים להצלחה מסחררת בארה"ב. בינתיים, הגיעה האופנה גם ללקסוס, חטיבת היוקרה של טויוטה. ראשון במשפחה שהתהדר בטכנולוגיה היה רכב השטח, ה-RX400h. אחריו הגיעה ה-GS450h הסאלונית, וכעת מגיעה האופנה ליוקרתית מכולן, ה-LS600h. נסענו לברלין כדי לחוות את הפלא ההיברידי, וחזרנו ירוקים.
צנעת הפרט
ואיך נראית מכונית כלאיים? במקרה של ה-LS, כמו גרסת הבנזין, רק עם כמה תגים דיסקרטיים שמכריזים "היברידית". בכלל, הקטע הדיסקרטי חזק מאד בלקסוס. למרות שה-LS היא מכונית גדולה, היא לא מנקרת עיני שכנים ולא מטרידה חברי דירקטוריון. אין לה כנפיים נפוחות סטייל מרצדס S קלאס, או "משטחי להבה" נועזים א-לה סדרה 7 של ב.מ.וו. ה-LS מאד הרמונית וזורמת, ולא חושבת אפילו לצעוק "ככסססף". אבל זה לא אומר שהיא מתקשה להרשים. אפילו הברלינאים, שמורגלים במכוניות פאר, הצביעו לעברה לא פעם ולחששו "דאס איז דר נויה לקסוס, יא?!".
הצנעה מחוסלת סופית בתא הנוסעים. עור משובח עוטף כל חלקה טובה, יש דיפוני עץ לרוב ופלסטיק רך ואיכותי. וכל זה מתגמד מול שלל הגאדג'טים שממתין לרוכשי ה-LS. הנה רשימה חלקית: בקרת אקלים עם שליטה נפרדת לכל אחד מארבעת הנוסעים, מערכת שמע עם 19 רמקולים (ושליטה מאחור), בקרת שיוט אקטיבית עם שמירת מרחק קבוע מהמכונית לפנים, מושבים חשמליים שמעסים או מקררים או מחממים.
אה, ויש גם מערכת שיודעת להחנות לבד את המכונית, ללא התערבות הנהג. ואם תרצו ותשלמו, תקבלו גם מערכת מולטימדיה נפרדת לנוסעים מאחור, עם צג LCD נשלף מהתקרה. ויש אפילו מערכת שמזהה מכשולים בכביש, מערכת שבודקת אם הנהג מסתכל על הכביש, ומערכת שמכינה את נוסעי המכונית לתאונה. ואפשר לוותר על פירוט העלות הפנטסטית של חלק מהתוספות, שחלקן אף לא יגיע לישראל, כי זה לא משנה את העובדה שה-LS היא חתיכת טכנולוגיה מרשימה, שגם יודעת לנסוע.
ועם כל כך הרבה חשמל ועור ועץ, אין פלא שהחיים ב-LS נעימים. הבידוד כאן כמעט מושלם מרעשי כביש ורוח, וזה מסביר מדוע מרבית עשירי העולם מסתובבים עם חיוך אווילי על הפנים. הם פשוט לא מודעים למה שקורה בחוץ.
קצה הקרחון
באופן די צפוי, ייחודה של ה-LS600h הוא במערכת ההנעה, המשלבת בין V8 בנפח 5.0 ליטר ו-394 כ"ס, למנוע חשמלי שמייצר 224 כ"ס. אל תנסו לחבר את שני נתוני ההספק, כי החישוב הנכון מסובך הרבה יותר. אנחנו - ולקסוס - עשינו זאת בשבילכם: 445 כ"ס.כמובן שזו לא חוכמה לקחת שני מנועים ולדחוף אותם במכונית אחת. חוכמה אמיתית היא לגרום להם לעבוד ביחד בצורה חלקה ו"שקופה". ואת זה בדיוק הצליחה לקסוס לעשות. עם משקל של יותר מ-2.2 טון, המנוע החשמלי נזקק לעזרת מנוע הבנזין כבר במהירות נמוכה, אלא שהשילוב בין השניים אינו מורגש כלל. לחיצה על הדוושה הימנית מניבה תאוצה ליניארית להפליא, שאינה נעצרת עד שמד המהירות מורה על 250 קמ"ש. ולא סביר שהשוטר יאמין שזו אשמת בקרת השיוט.
אבל השילוב בין המנועים הוא רק קצה הקרחון הטכנולוגי ב-LS. כרגיל, את האנרגיה הנוצרת בזמן בלימה, רותמת לקסוס לטעינת מצברי המנוע החשמלי. וכמובן שה-LS לא יכולה להסתפק בהגה סטנדרטי: ההגה החשמלי מציע יחס העברה משתנה (2.3 סיבובים מנעילה לנעילה במהירות נמוכה, 3.7 סיבובים במהירות גבוהה), ובסיוע בקרת יציבות הוא מתקן טעויות נהיגה במצבי חירום - נכון, בדומה לזה של ב.מ.וו. ומה עושה הנהג? מתפעל מתיבת ההילוכים הרציפה, ומשתדל לא להפריע.
ובכל זאת, עם כל הטכנולוגיה הזו, ה-LS בכל זאת מפספסת את ייעודה העיקרי: היא לא ממש מצטיינת בשמירה על הסביבה. צריכת הדלק כאן מגיעה בקלות לפחות מארבעה ק"מ לליטר. וזה לא מתכון טוב לשמירה על הריאות. עם זאת, פליטת המזהמים נמוכה יחסית: 219 גרם של פחמן דו-חמצני נפלטים בכל ק"מ. לטענת טויוטה, קצת פחות מאוונסיס משפחתית עם מנוע 2.0 ליטר בנזין, והרבה פחות ממרצדס S500, שפולטת 279 גרם.
קוראים חדי-עין ודאי הבחינו כי עד כה לא הייתה התייחסות להתנהגות של ה-LS. ויש לכך שתי סיבות טובות: הכבישים באזור ברלין נטולי פניות ושיפועים, ולכן אי אפשר היה לבחון כראוי את היכולת הדינמית של ה-LS. הסיבה השנייה נוגעת ללקוחות הפוטנציאליים: אתם רואים את שרי אריסון או את יולי עופר שמים את ה-LS "על הצד" ועושים חראקות? גם אנחנו חושבים שזה לא סביר.
הכי יקרה
והנה עוד משהו לא סביר: שמישהו מהלקוחות של ה-LS600h יתעניין באיכות הסביבה. נו, באמת, אם אתם רוצים לתרום להפחתת זיהום האוויר, תקנו איזו סופר-מיני קטנטנה ורזה, או שתלכו להפגין נגד בתי הזיקוק בחיפה. ועוד לא דיברנו על המחיר. ה-LS600h היא הלקסוס הכי יקרה, ומחירה צפוי להיות כמיליון שקל. ואם אתם באמת אוהבים עצים, במחיר הזה אתם יכולים לקנות שבע מכוניות מדגם טויוטה פריוס, אחת לכל אחד מימי השבוע.
ובכל זאת, אם יש לכם מיליון שקל, כדאי שתקפצו לאולם התצוגה של לקסוס, ותשקלו לקנות את ה-LS ההיברידית. גם כי היא הגאדג'ט האולטימטיבי, גם כי נורא היי-טקית, וגם כי היא לא "סתם עוד" ב.מ.וו או מרצדס - וזה הכי "קול" שאתם יכולים לאחל לעצמכם.
מנוע (בנזין) | 8 צילינדרים, 32 שסתומים |
נפח | 4,969 סמ"ק |
הספק מרבי | 394 כ"ס ב-6,400 סל"ד |
מומנט מרבי | 53 קג"מ ב-4,000 סל"ד |
מנוע (חשמל) | מצבר ניקל-מטאל |
הספק מרבי | 224 כ"ס |
מומנט מרבי | 30.6 קג"מ |
הספק משולב | 445 כ"ס |
הנעה / תיבת הילוכים | כפולה / רציפה |
מרכב | ארבע דלתות, סדאן |
אורך | 503 ס"מ |
רוחב | 187.5 ס"מ |
גובה | 148 ס"מ |
בסיס גלגלים | 297 ס"מ |
משקל | 2,270 ק"ג |
נפח תא מטען | 330 ליטר |
100-0 קמ"ש | 6.3 שניות |
מהירות מרבית | 250 קמ"ש |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | 10.7 ק"מ לליטר |
מחיר | כ-1,000,000 שקל |
אחריות | 36 חודשים, 60 חודשים למערכת ההיברידית |
אבזור בטיחות | 10 כריות אוויר, ESP ,ABS |
כוכבי בטיחות: נוסע/ילד/הולך רגל | טרם נבחנה |
הכתב היה אורח חברת לקסוס