מופז: הרדיו הפיראטי - טרור אווירי
צוות בין-משרדי בראשות שר התחבורה גיבש תוכנית למיגור הרדיו הפיראטי בישראל, ששידוריו משבשים את העבודה בנתב"ג ומסכנים חיי נוסעים. עיקרי התוכנית: כל העוסקים בתחום - מממנים, מפרסמים, שדרים ומנהלים - יאותרו, יובאו לדין ויקבלו את מרב העונשים הקבועים בחוק
"הסכנה עומדת בפתח - רק בשבוע שעבר ראינו את תוצאותיו המחרידות של אסון אווירי, כפי שאירע בברזיל, והסיכון לאסון אווירי בישראל כתוצאה משידורי הרדיו הפיראטי מסוכן לא פחות. זהו מצב חירום, ולכן יש לפעול בנוהל חירום ולא לחסוך בדבר", כך אמר שר התחבורה, שאול מופז, בדיון של הצוות הבין-משרדי לטיפול בתופעת הרדיו הפיראטי, שהתקיים בסוף השבוע.
מופז אמר כי הרדיו הפיראטי הוא טרור אווירי, וכך צריך להתייחס אליו. בדיון השתתפו ראש אגף חקירות ומודיעין במשטרה, ניצב יוחנן דנינו; ראש הוועדה לבטיחות התעופה, אלוף (במיל') עמוס לפידות; מנכ"ל רשות שדות התעופה, גבי אופיר; נציגי משרד התקשורת ונציגי משרד המשפטים.
שיבושי הקשר גרמו לעצירת טיסות. נוסעים בנתב"ג (צילום: ירון ברנר)
הצוות הבין-משרדי גיבש תוכנית למיגור הרדיו הפיראטי בישראל, המושתתת על איתור כל העוסקים בתחום – מממנים, מפרסמים, שדרים ומנהלים - הבאתם לדין, ומיצוי הדין עד למרב העונשים הקבועים בחוק. בנוסף, יעשה מאמץ הסברתי להעלאת המודעות באשר לחומרת התופעה, והודעה על העונשים הצפויים לעבריינים ולמשתפי הפעולה עמם. התוכנית תובא לאישור הממשלה בקרוב, אך חלקים ממנה ייושמו כבר בימים הקרובים.
משטרת ישראל הציגה את מתווה הפעילות במישור הפלילי, הכוללת הגברת האכיפה האפקטיבית בתחום, תוך ריכוז מאמצים ומיקוד פעילות יזומה כנגד כל מי שלוקח חלק בתעשיית הרדיו הפיראטי בישראל. בתחום איתור מוקדי השידור – שר התחבורה הנחה להכפיל את יכולות האיתור הקרקעיות, ולהוסיף יכולת איתור אווירית בסיוע האמצעים הקיימים בצה"ל ובמערכת הביטחון.
בעת האחרונה רבו המקרים שבהם שובשה הפעילות בנמל התעופה בן-גוריון בגלל שידורי הרדיו הפיראטי. כמה פעמים אף הופסקו הטיסות למשך כמה שעות. ב-11 ביולי נאלצה רשות שדות התעופה להשבית את המראות המטוסים בנתב"ג בעקבות הפרעות קשר קשות. לאחר כשעה אותרה תחנת הרדיו שגרמה לשיבושים בקשר, ומיד לאחר מכן חודשה תנועת המטוסים.
יומיים לפני כן הופסקו ההמראות בנמל עקב הפרעות קשות במכשירי הקשר של מגדל הפיקוח. כתוצאה מכך הודיעו הפקחים כי הם אינם מסוגלים לעבוד. בתגובה, הורה מנכ"ל רשות שדות התעופה, גבי אופיר, על עצירת כל ההמראות, והתדרים של מכשירי הקשר פונו אך ורק לטובת מטוסים שאמורים לנחות. בעקבות השיבושים במערכות הקשר, בוצעו הנחיתות במרווחים של עשר דקות לפחות.