שתף קטע נבחר
 

שווי שימוש: פגיעה של מאות שקלים בלבד

ועדת הכספים ורשות המסים הגיעו להסכמה בנוגע לרפורמת שווי השימוש לרכב צמוד, במסגרתה צפויה התייקרות בעלות קבלת רכב מהעבודה אך מנגד הקלה במס ההכנסה

כמעט שנתיים של דיונים, מלחמות מתוקשרות ומשחקי כוחות מגיעים אל קיצן - שווי השימוש ברכב צמוד יתייקר. כך סוכם בפשרה שהושגה בין יו"ר ועדת הכספים, ח"כ סטס מיסז'ניקוב, לנציגי משרד האוצר. על-פי הערכות מבוססות, שווי השימוש ברכב צמוד יתייקר בשיעור נמוך מזה שתוכנן על-ידי משרד האוצר.

 

 

בתוכנית המקורית של משרד האוצר, שווי השימוש בקבוצה 2 אמור היה להתייקר מ-1,300 ל-2,770 שקל. במקביל לייקור שווי השימוש, יופחת מס ההכנסה, כך שהפגיעה בנטו של בעלי שכר של 10,000 שקל עד 12,000 שקל צפויה להסתכם במאות שקלים בודדים בחודש. יש לציין כי בטרם יצא הייקור לפועל, צריכה התוכנית לקבל את אישור ועדת הכספים בכנסת.


הרפורמה יוצאת לדרך (צילום: ניב קלדרון)

 

מי ניצח, מי הפסיד

כמובן שמי שיצטרך לשלם על הפשרה שהושגה יהיו בעלי הרכב הצמוד, שהנטו שלהם ייקטן. המס שמשלם עובד המקבל מכונית מקבוצה 2 יעלה באופן משמעותי, קרוב ל-100%. אולם, את הגלולה המרה ימתיקו שני דברים: הייקור יהיה הדרגתי, ויימשך שלוש שנים, והפחת מס ההכנסה שתעשה במקביל, תקטין את הפגיעה המצטברת בשכר הנטו.

 

אלא שעובדים ושכרם הם שחקני המשנה בהצגת שווי השימוש. את אור הזרקורים תפס לכל אורך הדרך המאבק בין משרד האוצר שיזם את הייקור, לגופים שהתנגדו לו, בהם ארגוני המעסיקים, חברות הליסינג ועובדים המשתמשים ברכב צמוד. ובמשחק הפוליטי בין הצדדים, נדמה שהלובי הכוחני שהפעילו המתנגדים ניצח: ההצעה המקורית של האוצר כללה ייקור משמעותי יותר של שווי השימוש, וצמצום הפחתת מס ההכנסה.

 

אולם, צריך לזכור שגם האוצר יוצא כאן עם הישג: העובדה שכיום נחתם הסכם המאשר את ייקור שווי השימוש, תהווה פתח בעתיד לייקורים נוספים. הסיבה לכך טמונה בעצם האישור הצפוי של ועדת הכספים, שיוכל לשמש בעתיד את משרד האוצר כתעודת הכשר למהלכים דומים. בכיר במערכת הפוליטית, שעסק מאחורי הקלעים במאבק בין האוצר למתנגדי הייקור, הסביר ל-ynet כי העלאה מתונה של שווי השימוש עשויה להיות בעייתית בטווח הארוך, וזאת מאחר שתהווה תמריץ עבור משרד האוצר לייקר את שווי השימוש פעם נוספת.

 

מי שיוצא מהקרב על שווי השימוש כמעט כמו שנכנס אליו הוא ענף הליסינג. ההערכה הרווחת בקרב מרבית העוסקים בשוק הרכב היא כי ייקור שווי השימוש כפי שהוסכם בין האוצר ליו"ר ועדת הכספים, לא יקטין באופן משמעותי את היקף עסקאות הליסינג. וזאת כנראה בשורה רעה ללקוחות הפרטיים, שיצטרכו להמשיך לסבסד - לפחות באופן חלקי - את ענף הליסינג.

 

האזרח שאינו נהנה מרכב צמוד, הוא-הוא שיאלץ להמשיך ולשלם מחיר יקר יותר על מכונית, כדי לממן את ההוזלה הניכרת שמקבלים ציי הרכב הגדולים מיבואני המכוניות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הליסינג יהיה קצת יותר יקר
צילום: איי אף פי
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים