"התעופה האזרחית קורסת, נתב"ג - שער נכה"
מכשירים מיושנים, הפרעות קשר מסוכנות, גופים והנחיות שלא רועננו כבר שנים ופיגור טכנולוגי ביחס לשאר העולם - תמונה קודרת זו, אודות התעופה האזרחית בישראל, נחשפה במסיבת עיתונאים שכינסו שר התחבורה והאלוף לפידות, מי שחקר את הכמעט-תאונה בין מטוסי אל-על ואיבריה בנתב"ג. "בכל מקום שבו חפרנו לעומק התחלנו לראות קריסה. אנחנו במצב חירום"
מצב הבטיחות בתעופה בישראל הוא בכי רע - כך קובעים היום (ד') שר התחבורה, שאול מופז, ומפקד חיל-האוויר לשעבר וראש הוועדה הציבורית לבחינת בטיחות התעופה האזרחית בישראל, אלוף (מיל') עמוס לפידות. "אנחנו במצב חירום בכל הקשור לתעופה בישראל", אומר מופז.
במסיבת עיתונאים שהתקיימה בתל-אביב, בה פורסם דו"ח הביניים של ועדת לפידות, אשר הוקמה בעקבות מה שלא היה רחוק מתאונה קשה בנתב"ג בין מטוס אל-על למטוס איבריה, אמר מופז: "מבחינת בטיחות הטיסה בישראל המצב קשה, אפילו קשה מאוד. בכל מקום שבו חפרנו לעומק התחלנו לראות קריסה. רשות התעופה האזרחית חייבת שיקום. המציאות לגבי יכולתה לפקח ולהנחות היא מאוד קשה נצטרך לתגבר ולסייע לה".
השר מופז הוסיף כי מדינת ישראל לא עומדת בסטנדרטים בינלאומיים בכל הקשור לחקיקה, לטכנולוגיה ולתשתיות התעופה האזרחית. "רצף האירועים שהיו בנתב"ג חייבו אותנו להקים ועדה מקצועית מתוך תחושה שאנחנו במצב חירום".
מופז אמר כי יציג בכוונתו להציג את הדו"ח בישיבת הממשלה הקרובה, כדי לדון בהיבטים מול משרדי הביטחון, התקשורת והאוצר.
הידרדרות זוחלת
לפידות אמר כי הוועדה מצאה שהבעיה החמורה ביותר בתחום בטיחות הטיסה היא מצבה של רשות התעופה האזרחית. "הממצאים הצביעו על הידרדרות זוחלת של עשרות שנים. בישראל יש המון פרדוקסים, אבל הגדול מכולם הוא שיש לנו את חיל האוויר הטוב בעולם ורשות אזרחית דפוקה. הפרדוקס הכי גדול הוא שהרשות האזרחית נשענת רובה ככולה על אנשי חיל האוויר".
יו"ר הוועדה הוסיף כי "נתב"ג הוא השער היחיד והבלעדי של מדינת ישראל, והשער הזה נכה ולא מתפקד. נתב"ג סובל מבעיות שלא קיימות באף מדינה אחרת, כשחמישה קילומטרים ממנו ישנה ארץ אויב. בשדה התעופה יש בעיית בטיחות בגלל שמטוסים ממריאים ונוחתים אלו מול אלו בכיוונים מנוגדים, בהפרדת גבהים בלבד. הפרדה זו היא חלשה וטעות קטנה של טייס או פקח או הפרעת קשר עלולה להיות הרת אסון".
דו"ח הביניים התייחס לסוגיית המרחב האווירי הצר של ישראל, הנובע מחלוקה בין חיל האוויר לרשות התעופה האזרחית. מופז: "חלוקת המרחב של מדינת ישראל בין זה שנתון לחיל האוויר לבין נתיבי התעופה האזרחית חייבת עדכון. נדרש לעשות תיקונים לשפר את בטיחות הטיסה מבלי לגרום לפיחות בכושרו של חיל האוויר".
רוב הביקורת הופנתה כאמור כלפי רשות התעופה האזרחית. לפידות: "בשנים האחרונות חלו התפתחויות דרמטיות בטכנולוגיה ובארגון התעופה בעולם, אבל אצלנו יש תרדמה כללית. אנחנו רוכשים מטוסים מתקדמים - אך חלק מהמכשירים בהם חסרי תועלת בשל המצב בקרקע. לאורך כל השנים לא נתנו לגוף הזה לתפקד ולא היתה לו עצמאות, לא בתפקיד ולא בקליטת אנשים".
חוק התעופה לא שונה מ-1927
הוועדה בחנה גם את נושא תחנות הרדיו הפיראטיות, המשביתות לא פעם את ההמראות והנחיתות בנמל התעופה בן גוריון. הוועדה ממליצה להגביר את המאמץ המתמקד דווקא באנשים המפעילים את התחנות הפיראטיות ולא את הציוד. בנוסף, הוועדה ממליצה להכריז "מלחמת חומרה" בעוסקים בשידורים פיראטיים. "את תופעת התחנות הפיראטיות חייבים לחסל ומהר. הזמן פועל לרעתנו".
לגבי מסקנות אישיות, אמר יו"ר הוועדה: "המערכת הישראלית לא תיפקדה ברמה השלטונית במשך 40 שנה. אפשר לחפש את כל השרים והמנכ"לים שהיו באותה תקופה. אנחנו לא ועדת וינוגרד, אנחנו מתריעים וממליצים". הוא ציין כי בארץ אין חוק טייס מודרני, וכי החוק עודכן לאחרונה ב-1927. "כל שורה שלישית בחוק זה דבר המלך במועצתו".
מנכ"ל משרד התחבורה, גדעון סיטרמן, התייחס במסיבת העיתונאים לצעדים האופרטיבים שיבוצעו בעתיד: "יעשה מאמץ לגייס כבר בקרוב 50 מיליון שקלים ליישום המסקנות. רשות התעופה האזרחית תגדל מ-60 ל-120 עובדים. כמו כן יוקם צוות בין משרדי כדי לתקן את הליקויים שנמצאו בדו"ח ICAO (ארגון הפיקוח האווירי הבינלאומי) שמצא לא פחות מ-102 נקודות שיש לתקן".