פרשנות: ההימור הגדול של yes
המהלך של yes מתבקש, חדשני ונכון, אך שאלת העיתוי היא קריטית. בריצתה אל האינטרנט, חברת הלוויין עלולה לגלות כי היא חופרת תחת המודל העסקי שלה עצמה - הכנסות מדמי מנוי. המאוימים העיקריים: ערוץ 2, רשת וקשת
ההשקה הרשמית של אתר הפס הרחב החדש של וואלה ו-yes היא המהלך המשמעותי ביותר בהיסטוריה הקצרה של היחסים בין האינטרנט והטלוויזיה בישראל. האתר, שיושק מחר, פעל עד כה במתכונת מצומצמת, וניתן היה לצפות בו בפרקים מהסדרות "היפים והאמיצים", "מסכים", "בטלסטר גלקטיקה" ("המחתרת"), "ראש גדול" ו"הנפילים".
ה-VOD של yes באינטרנט
עם ההשקה הרשמית, יורחב מאוד מגוון התכנים באתר. חלק מהתוכניות יוצעו חינם לכולם,
אחרות יהיו זמינות רק למנויי yes שיזדהו לצורך הצפייה. ב-yes מכחישים, אך לא מן הנמנע כי לפנינו ה-VOD המיוחל של החברה, וה-VOD הטלוויזיוני לעולם לא יופיע, למרות אישור הרגולטור - עקב ההשקעות העצומות הנדרשות מבזק לצורך שדרוג התשתיות.
יש בצעד כזה לא מעט הגיון עסקי ותעוזה, כפי שאין בהשקעה עצומה, רק כדי שב-2008 תוכל yes להשיק שירות VOD טלוויזיוני, בדומה לזה ש-HOT מציעה מאז 2005.
ב-yes קראו את המפה נכון והבינו את מה שברשתות טלוויזיה בעולם כבר יודעים - האינטרנט הוא האובר-מדיה. אסור להתייחס אליו כאל מדיה משלימה.
חדשני אך מסוכן
רון אילון, מנכ"ל yes, התגאה היום במסיבת העיתונאים בתל אביב בהיותה חברת הטלוויזיה הרב-ערוצית הראשונה בישראל ובין הראשונות בעולם שמביאה את התכנים שלה לאינטרנט באופן כמעט מלא.
כפי שצעד כזה הוא מתבקש, חדשני ונכון, מדובר גם בהימור מסוכן מצד yes. בניגוד למצב בארה"ב ובבריטניה, מלבד חדשות, תכני טלוויזיה לא משודרים ברשת הישראלית באופן סדיר. מה כל כך דחוף ל-yes להיות הראשונה לקפוץ למים הקרים של האינטרנט, שאפשר לדעת איך נכנסים אליהם, אך קשה לדעת מה צפוי בהמשך.
סכנה של זליגת מנויים לאינטרנט
אילון שואב השראה מרשתות השידור האמריקניות, ובראשן ABC, המשדרות ברשת סדרות ותוכניות זה זמן רב. אך יש הבדל מהותי בין ABC, NBC, CBS ל-yes. הראשונות מפעילות ערוצים מסחריים (ברודקאסט) המתבססים על פרסומות והאחרונה היא חברת טלוויזיה רב-ערוצית המתבססת על מנויים בתשלום. עבורן המעבר לאינטרנט מהווה הרחבה טבעית של המודל העסקי. עבור yes מדובר במהלך טבעי פחות.
InternetTV זה העתיד, אך חשוב גם לזכור שהרשת היא המאפסת הגדול. היא מפחיתה את כל מחירי השירותים לצרכנים עד לאפס. yes מקווה לרשום הכנסות גם מתכנים בתשלום של גולשים שאינם מנויים (pay-per-view), אך ספק אם המודל הזה יחזיר את הכסף שיושקע בו.
הדוגמאות של Pipeline, שירות הווידאו בתשלום של CNN שהפך חינם, והכרזת גוגל על הפסקת המכירה של תכני וידאו, ועוד מקרים רבים, מוכיחות כי גביית תשלום על וידאו באינטרנט אינה רלוונטית עוד. בהיותה של האינטרנט טכנולוגיה מערערת, תרבות החינם של הרשת צפויה לזלוג גם לאמצעי התקשורת המושפעים ממנה, כולל הטלוויזיה.
במילים אחרות, בריצתה אל האינטרנט yes עלולה לגלות כי היא חופרת תחת המודל העסקי שלה עצמה
- המבוסס על הכנסות מדמי מנוי, עוד לפני שההכנסות מפרסום בווידאו מקוון יכסו על ההפסדים האלה. החברה מקווה, אמנם, כי האתר יסייע להצטרפות גולשים כמנויים ולמניעת בריחה של מנויים, אך ייתכן כי מדובר בחרב פיפיות - מהלך שרק יאיץ זליגה של מנויים.
ב-yes מצפים כי גולשים שייחשפו ל-10 פרקים חינם של "מסכים", למשל, יתפתו לשלם עבור מנוי כדי לצפות בשאר הפרקים. אין ודאות שכמות המנויים שתגויס בדרך זו תעלה על מנויים קיימים שיחליטו לנטוש כי יסתפקו במגוון התכנים המוצעים חינם ברשת.
אפשר לעשות את זה אחרת
ואולי אין לה ברירה. yes מפגרת אחרי HOT בשוק הטלוויזיה הרב ערוצית, אין לה VOD, ומלבד ה-yes max וערוצי ה-HD, היא זקוקה למנועי צמיחה חדשניים. אך יש לא מעט דרכים נבונות לעשות את זה. למשל, Sky Anytime של חברת הלוויין הבריטית Sky, שירות המאפשר למנויים בלבד להוריד סרטים, סדרות ותוכניות למחשב, לטלוויזיה או לסלולר. או שירות בנוסח Slingbox המאפשר למנויים לצפות בחבילות הערוצים שלהם מכל בית בעולם, כל עוד הוא מחובר לאינטרנט.
דילמת האסיר של yes אינה פשוטה: אם תציג מעט מדי תכנים המיועדים לכולם, היא עשויה לפגוע בצמיחת ההכנסות מפרסום בווידאו; אם תציג יותר מדי, מהלך כזה עלול לעודד קניבליזציה במנויים.
המאוימות: קשת, רשת וערוץ 10
אם מצד yes מדובר בהימור, ביחס לוואלה המצב פשוט בהרבה. אתר הפס הרחב צפוי לייצר לא מעט דפים נצפים ולמשוך זוגות עיניים, ואם ישולבו בווידאו פרסומות (מעניין מה יאמר על כך הרגולטור) גם יתרום לצמיחה בהכנסות ויכסה את ההשקעה המשותפת בפיתוח האתר (יותר מ-10 מיליון שקלים על פי yes). היקף הפרסום בווידאו עומד על שני מיליון דולר בלבד ב-2007 והוא צפוי לגדול מאוד בשנים הקרובות.
ההיבט החשוב ביותר של המהלך האחרון הוא הפיכת בזק, באמצעות חברות הבנות שלה, לגורם משדר באינטרנט, צעד שיהיו לו השלכות ארוכות טווח על כל הגופים המשדרים בארץ. המהלך הזה מאיים בראש ובראשונה על הערוצים המסחריים - ערוץ 10 וזכייניות ערוץ 2 קשת ורשת. ראשי וואלה ו-yes לא הסתירו היום את רצונם לנגוס בעוגת הפרסום בטלוויזיה, בהיקף כ-300 מיליון דולרים בשנה.
בראייה אישית יותר, עצוב לגלות כי אחד המהלכים המשמעותיים ביותר ברשת הישראלית בשנה האחרונה משתמש באינטרנט רק כצינור להולכת וידאו. במסיבת העיתונאים דיברו על "בלוגים", "פורומים" ותכני גולשים, אך בשלב זה כל אלה לא באים לידי ביטוי באתר שהוצג בפנינו.
בשלב זה, האתר החדש אינו ישות אינטרנטית במלוא מובן המילה, המתייחס לקהילה וליכולות האינטראקטיביות של האינטרנט. יש בכך כדי להעיד על הפיגור של אתרי האינטרנט הגדולים בארץ. השיממון הכללי הזה בולט במיוחד על רקע התזזית באינטרנט מעבר לים.