אנחנו נוהגים בדגמי פורד החדשים
פורד מונדיאו לציי רכב, S-מקס וגלקסי לשוק הפרטי. שלוש מכוניות חדשות לדלק מוטורס, ואנחנו ממהרים לנהוג בהן - ההתרשמות מאד חיובית
מונדיאו החדשה | S-מקס וגלקסי | מילות סיכום |
בסדרת הטלוויזיה האלמותית "צוות לעניין", המתח בכל פרק היה מגיע לשיאו כשחברי הצוות היו נתפסים על-ידי "הרעים", ונכלאים באורווה מעופשת. באורח פלא, ארבעת הנועזים - חניבעל, "פנים", בי.איי ומרדוק - תמיד מצאו באורווה מספיק כלי עבודה כדי לבנות משאית משוריינת, רחפת או חללית קטנה. ועם כלי הנשק המאולתר שבנו, דרכם של הארבעה להביס את "הרעים" ולהציל את העולם הייתה קצרה.
ומה הקשר של צוות לעניין לתעשיית הרכב? ובכן, חברת פורד נמצאת בשנים האחרונות בסוג של אורווה מעופשת: היצע המכוניות שלה לא מבריק, המכירות בנסיגה והחובות תופחים במהירות. "הרעים" בסיפור הזה הם ארגוני עובדים שמתעקשים על הסכמי שכר ופרישה יקרים, יצרניות רכב יפניות שלא מפסיקות לצמוח, והנהלה שעד לפני כשנה לא הייתה עירנית או מבריקה במיוחד. אז מה עושה פורד? שולחת את המהנדסים לחפש כלי עבודה באורווה, כדי שייצרו מכוניות חדשות ויוציאו אותה מהתסבוכת.
פורד מונדיאו. שלוש גרסאות מרכב ושני מנועים
שלוש מהמכוניות האלה, המגיעות מהחטיבה האירופית של פורד, נחתו השבוע בישראל: מונדיאו החדשה, גלקסי ו-S-מקס. באירוע ההשקה המקומית שערכה היבואנית, חברת דלק מוטורס, חצינו את ישראל וניסינו לבדוק האם יש ביכולתן של המכוניות החדשות להציל את פורד. ואלה המסקנות:
כמה חשובה המונדיאו החדשה לפורד? מאוד. קחו למשל את דבריו של ג'ון פלמינג, נשיא פורד אירופה: "כל מכונית חדשה שאנחנו משיקים חשובה לנו, אבל עבור העסקים של פורד באירופה, אין מוצר חשוב יותר מהמונדיאו". וזה כנראה אומר שהמהנדסים שפיתחו את המכונית החדשה לא ישנו שנתיים-שלוש, כדי חלילה לא לאכזב את הבוס או את הלקוחות.
וזה הצליח להם. כבר ממבט ראשון, המונדיאו היא מכונית מרשימה. "עיצוב קינטי" קוראים לזה בפורד, ומסבירים שזה קשור איכשהו לאנרגיה ולתנועה. אבל זה לא חשוב איך קוראים לזה. חשובה התוצאה, והיא מוצלחת בכל שלוש תצורות המרכב - ארבע דלתות, חמש דלתות וסטיישן. ראוי לציין שחלק לא קטן מהרושם הוויזואלי נוצר בזכות הממדים: המונדיאו החדשה היא הגדולה בקטגוריה, בפער משמעותי של כמעט 10 ס"מ מזו שאחריה - פולקסווגן פאסאט.
ויש מידה אחת חשובה במיוחד: בסיס גלגלים חריג, באורך של 285 ס"מ, מאפשר למונדיאו להציע תא נוסעים מרווח מאוד, לכל הנוסעים. ואם כבר נכנסנו לתא הנוסעים, מן הראוי להחמיא גם לעיצוב הנעים, לאיכות החומרים הגבוהה ולרשימת האבזור המרשימה - בשלוש רמות הגימור. אבל לא הכל מושלם. בשתי רמות הגימור הבסיסיות, "טרנד" ו"טרנד-X" אין פתחי אוורור לנוסעים מאחור, וזה חסרון מורגש בקיץ ישראלי. גם איכות ההרכבה לא מושלמת: זה לא שיש בעיות בולטות, אבל למונדיאו חסרה את ההרגשה המוצקה שיש בפאסאט או בטויוטה אוונסיס.
סעיף אחד שבו למונדיאו לא חסר דבר הוא ההתנהגות: תנודות המרכב מרוסנות, שיכוך הבולמים מרשים, והתגובה להפניית ההגה מהירה ומדויקת. התוצאה היא מכונית מהנה מאוד ובטוחה, שגם מצליחה להיות נוחה במרבית תנאי הדרך.
קצת פחות מרשים הוא מנוע הבנזין: עם 2.3 ליטר ו-161 כ"ס, אפשר היה לצפות ליותר מרץ ועזוז. אבל בפועל, המונדיאו אינה מרגישה זריזה או מהירה במיוחד. ההסבר לכך נעוץ בנתון מומנט צנום: 21.2 קג"מ, שמגיעים לעבודה בסל"ד גבוה. יש לכך פתרון כמובן: גרסת ה-2.0 ליטר טורבו-דיזל של המונדיאו, עם 130 כ"ס ו-32.6 קג"מ, מציעה ביצועים טובים מאוד וכוח זמין, מבלי שטרטור "דיזלי" כלשהו יחדור לתא הנוסעים. אגב, שתי הגרסאות מצוידות בתיבת שישה הילוכים אוטומטית, שאמנם אינה מהירה במיוחד, אך בעלת פעולה חלקה ונעימה.
שורה תחתונה? אמנם זה עוד לא מבחן מלא, אבל הרושם שמותירה המונדיאו טוב במיוחד. ואם מכניסים למשוואה את תג המחיר, ברור שלמתחרות יש בעיה: גרסת בנזין ברמת גימור בסיסית, בכל תצורת מרכב שתבחרו, עולה 151 אלף שקל. ובמחיר הזה יש למונדיאו מטרה אחת בלבד: כיבוש צמרת המכירות. מי תעצור אותה? שאלה טובה.
מנוע | 4 צילינדרים, 16 שסתומים |
נפח / סוג דלק | 2,261 סמ"ק / בנזין |
הספק מרבי | 161 כ"ס ב-6,500 סל"ד |
מומנט מרבי | 21.2 קג"מ ב-4,200 סל"ד |
הנעה / תיבת הילוכים | קדמית / אוטומטית, שישה הילוכים |
מרכב | ארבע דלתות, סדאן |
אורך | 484 ס"מ |
רוחב | 189 ס"מ |
גובה | 150 ס"מ |
בסיס גלגלים | 285 ס"מ |
משקל | 1,541 ק"ג |
נפח תא מטען | 493 ליטר |
100-0 קמ"ש | 10.5 שניות |
מהירות מרבית | 207 קמ"ש |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | 10.75 ק"מ לליטר |
מחיר | 151,000 שקל |
אחריות | 36 חודשים |
אבזור בטיחות | 7 כריות אוויר,ESP ,ABS |
כוכבי בטיחות: נוסע/ילד/הולך רגל | טרם נבחנה |
פורד גלקסי. המשפחתי
ובכל זאת, יש הבדלים: הגלקסי הוא מיניוואן בגודל מלא, עם שבעה מקומות ישיבה "אמיתיים". לעומתו, ה-S-מקס הוא מעין מיניוואן ספורטיבי, שמיועד לחמישה מבוגרים ושני ילדים. השאלה הגדולה היא האם ההבדלים האלה מספיקים כדי להצדיק פער מחירים משמעותי, והאם הם יוצרים בידול שמצדיק את העדפתו של אחד על-פני האחר.
למרבה השמחה, אלו אינם ההבדלים היחידים. כיאה להגדרתו "מיניוואן ספורטיבי", ה-S-מקס ניחן בהתנהגות מהנה. הגלקסי, שגדול וכבד במעט מה-S-מקס, מרגיש נינוח יותר: המתלים רכים יותר, התגובה להפניית ההגה איטית יותר, ונוחות הנסיעה טובה יותר. למרות זאת, גם הגלקסי מרגיש "מחובר" לכביש, באופן נדיר למדי בקטגוריית המיניוואנים.
ומה עם יכולת תנועה? להשקה המקומית הגיע S-מקס עם מנוע טורבו-דיזל בנפח 2.0 ליטר, וגלקסי עם מנוע בנזין בנפח 2.3 ליטר. ובדיוק כמו במקרה של המונדיאו, החולקת עם השניים יחידות כוח, הגלקסי עם מנוע הבנזין מרגיש קצת אנמי וחסר אוויר, ואילו גרסת הטורבו-דיזל של ה-S-מקס מציעה יתרון כוח זמין וגמישות. אגב, מאחר שההבדל במשקל של שני המיניוואנים עומד על כמה עשרות ק"ג בלבד, סביר להניח שבשניהם יהיה יתרון לגרסת הדיזל.
פורד S-מקס. הספורטיבי
עבור הלקוחות המיועדים, ההבדלים בתא הנוסעים חשובים יותר מכל מיני ניואנסים של התנהגות וביצועים. ואכן, יש כמה הבדלים: תא הנוסעים של הגלקסי שימושי להפליא, עם אפשרויות מגוונות לקיפול ולהזזת המושבים, ושורת מושבים שלישית שמתאימה גם למבוגרים. בנוסף, הגלקסי מצויד במבחר מבלבל של תאי אחסון - על התקרה לבדה יש חמישה. ומה עם ה-S-מקס? שורת המושבים האחורית מיועדת לילדים בלבד ומספר תאי האחסון קטן יותר. אגב, ראוי לציין שבסיס הגלגלים של שני המיניוואנים זהה: 285 ס"מ.
אבל מלבד החיסרון הטמון בשורת המושבים השלישית, ה-S-מקס הוא מיניוואן יעיל ושימושי לכל דבר, שמציע בונוס בדמות יכולת דינמית גבוהה ולא מעט סקס-אפיל. אבל לא רק הלב נוטה לכיוון ה-S-מקס - גם ההיגיון (והכיס) מצדדים בבחירתו. מחיר ה-S-מקס מתחיל ב-178 אלף שקל, ואילו מחיר הגלקסי מתחיל ב-196 אלף. ולכן, הסיכום פשוט: מי שחייב שבעה מקומות ישיבה מלאים, שייקנה גלקסי. כל האחרים, מוזמנים לטפס אל סיפונו של ה-S-מקס.
פורד S-מקס | פורד גלקסי | |
מנוע | 4 צילינדרים, 16 שסתומים, טורבו-דיזל | 4 צילינדרים, 16 שסתומים |
נפח / סוג דלק | 1,997 סמ"ק / סולר | 2,261 סמ"ק / בנזין |
הספק מרבי | 130 כ"ס ב-4,000 סל"ד | 161 כ"ס ב-6,500 סל"ד |
מומנט מרבי | 32.6 קג"מ ב-2,000 סל"ד | 21.1 קג"מ ב-4,200 סל"ד |
הנעה / תיבת הילוכים | קדמית / אוטומטית, שישה הילוכים | קדמית / אוטומטית, שישה הילוכים |
אורך | 477 ס"מ | 482 ס"מ |
רוחב | 188.4 ס"מ | 188.4 ס"מ |
גובה | 161 ס"מ | 169 ס"מ |
בסיס גלגלים | 285 ס"מ | 285 ס"מ |
משקל | 1,677 ק"ג | 1,747 ק"ג |
מספר מושבים | שבעה | שבעה |
נפח תא מטען | 285 ליטר | 435 |
100-0 קמ"ש | 11.9 שניות | 11.6 שניות |
מהירות מרבית | 188 קמ"ש | 190 קמ"ש |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | 13.7 ק"מ לליטר | 10.3 ק"מ לליטר |
מחיר | 178,000 שקל | 196,000 שקל |
אחריות | 36 חודשים | 36 חודשים |
אבזור בטיחות | 7 כריות אוויר,ESP ,ABS | 7 כריות אוויר,ESP ,ABS |
כוכבי בטיחות: נוסע/ילד/הולך רגל | 2/4/5 לפי EuroNCAP | 2/4/5 לפי EuroNCAP |
שחקני חיזוק
מבין עשרת המותגים הנמכרים בישראל בשנת 2007, פורד הוא המותג ה"אירופי" היחיד. את המעמד הרם השיגה היבואנית בעיקר בזכות הפוקוס, שזוכה להצלחה מרשימה בשוק ציי הרכב. לא במקרה מפגינים אנשי היבואנית ביטחון רב בהצלחה עתידית. אחרי קרוב ל-1,000 ק"מ עם המונדיאו, ה-S-מקס והגלקסי, קשה להאשים אותם באופטימיות-יתר.