האם תעשיית הרכב דואגת באמת לסביבה?
אחרי עשרות שנים של זיהום בלי שום חשבון, בתעשייה המהווה אחד הגורמים העיקריים לפליטה רעילה, מתחילה המודעות לאיכות הסביבה לחלחל לכל פינה. אבל אתם יכולים להירגע, זה קורה כמובן רק משיקולים כלכליים. מצד שני, אתם יכולים להשפיע, והרבה יותר ממה שחשבתם. רועי צוקרמן מנסה לעשות סדר בלכלוך, לקראת תערוכת הרכב של פרנקפורט
עולם הרכב שהכרנו, עובר מהפיכה ירוקה. לא מהיום, וזה לא ממש מפתיע, אבל זה צובר תאוצה אדירה בתקופה האחרונה. יצרניות הרכב הבינו - כמו כולם - שהעולם בו אנחנו חיים הופך במהירות למקום מזוהם, מסוכן, עם עתיד חסר סיכוי. אבל, וזה אבל גדול מאוד, אסור לבלבל בין הבנה, לבין אכפתיות.
זיהום אוויר. יצרניות הרכב מתחילות לדאוג - וזה רק בזכותכם (צילום: איי פי)
עולם הרכב, למי שנחת ממאדים, הוא עולם ציני, כזה שנשלט בעיקר על-ידי רואי חשבון, דו"חות כספיים, וגרף רווחים. הוא בפירוש לא עולם של אידאלים, או דאגה כנה לשלום הציבור. במילים פשוטות: מה שמכניס כסף - הרבה כסף - ימצא את דרכו לאולם התצוגה. מה שלא, ימצא עצמו לא צולח את שולחן השרטוט. זה חד, זה לא ממש נעים לשמוע, אבל זו המציאות.
וכאן אתם, הצרכן המשלם עבור מכונית חדשה, נכנסים לתמונה. איך בדיוק? כשאתם הופכים לחלק מאופנה, כמו איכות הסביבה למשל, אתם מבהירים לאותם רואי חשבון על מה כדאי להוציא כספי פיתוח. התאהבתם ברכבי שטח? יצרניות הרכב לומדות מהר ומציפות אתכם באין ספור דגמים. חסכון בדלק והקטנת זיהום האוויר הם הזעקה האחרונה בהוליווד? העולם עובר במהירות לירוק.
אתם רציתם - התעשייה תספק
המגמה הירוקה, שנולדה מסיבות אקולוגיות אבל גם מדאגה כנה למצב הארנק, התחילה אמנם בארה"ב (קליפורניה, אם לדייק), אבל מזמן שלחה את זרועותיה לכל קצוות העולם. זהו הנושא החם ביותר לקראת המשחקים האולימפיים שייערכו בסין בשנה הבאה, נוכח המעבר של המעצמה האסייתית מאופניים למכונית מזהמת.
וזהו הנושא החם ביותר ערב פתיחת תערוכת פרנקפורט, הנחשבת לגדולה ולחשובה ביותר באירופה. כל המי ומי של תעשיית הרכב יהיו שם, כל המותגים של כל היצרניות, וכמעט כולם יציגו את המלתחה החדשה - והמאוד ירוקה שלהם כמובן - בפני קהל של מאות אלפים.
מעולם לא הייתה תערוכה בה נושא המכוניות הירוקות - והחסכוניות בדלק - היה כה מרכזי. זה מתחיל ממוצרים שגם אנחנו נוכל להרשות לעצמו, כמו גרסאות ביו-אתנול ("דלק ירקות") לדגמים עממיים - רנו מגאן, סיטרואן C4, דגמי סאאב ואחרים. וזה גם מגיע זמן לא רב לאחר שהתבשרנו על מעבר אחת מליגות הספורט המוטורי הבכירות באירופה, לדלק אלטרנטיבי משנת 2009.
מרצדס S קלאס. הצטרפותה של יצרנית הרכב הוותיקה לאופנת מכוניות הכלאיים, מלמדת על חשיבות הטכנולוגיה לעתיד התעשייה
אבל זה ממשיך גם למכוניות תצוגה כמו אופל קורסה הייבריד ופיז'ו 308 הייבריד-HDi, שמשלבות מנוע דיזל חסכוני ממילא, עם מנוע עזר חשמלי. טכנולוגיה זו מאפשרת צמצום משמעותי של פליטת מזהמים - בעיקר בנסיעה עירונית - ויש בה גם גמול של ממש להוצאות הדלק. את הבשורה הזו הביאו לראשונה היפנים לפני כעשור, ומכונית הכלאיים הנמכרת ביותר שייכת לטויוטה. הפריוס, שחוגגת דור שני ו-10 שנות ייצור, תציין זאת בפרנקפורט ובקרוב תהפוך לחסכונית עוד יותר באמצעות אפשרות לטעינת מצברים בשקע החשמל.
ואם חשבתם שרק מכוניות עממיות יודעות לחסוך, מרצדס S קלאס צפויה לשנות את המצב בתערוכת פרנקפורט. היא תוצע בגרסה ידידותית לסביבה, תשובה ללקסוס LS600h - מכונית הכלאיים היוקרתית הראשונה, שהושקה השנה - בשתי תצורות. הראשונה סדרתית ובשיווק כמעט מיידי, השנייה רק כקדימון ועם טכנולוגיה מתקדמת יותר. והעובדה כי אחת מיצרניות הרכב הוותיקות והחשובות בעולם, מרצדס, פועלת בנושא באופן כה ברור, ממחישה כי טכנולוגיית הכלאיים רחוקה מלהגיד את המילה האחרונה, ותהיה איתנו עוד זמן רב.
יצרניות רבות יציגו גם מוצרים פשוטים וזולים יחסית. אלו הן מכוניות חסכוניות בבסיסן - בדרך כלל עם מנוע דיזל, ששופרו מבחינה אווירודינמית ושונו קלות בדרכים נוספות, כדי לסחוט עוד כמה קילומטרים לכל ליטר סולר, ובדרך גם לפלוט פחות מזהמים. אופל למשל תחשוף קורסה אקו-פלקס, לפורד יש את "אקונטיק" שתצא לדרך עם הפוקוס, וולוו תסתפק ב-C30 לתצוגה ופולקסווגן תרחיב את היצע הבלו-מושן, הפעם עם הגולף.
פולקסווגן גולף בלו-מושן. אחת מסדרה ארוכה של מכוניות חסכוניות פשוטות משלל יצרניות, שיוצגו בפרנקפורט
גם טכנולוגיות עתידניות יהיו בתערוכה, בהן מכוניות חשמליות מתקדמות (בלי כוונה לייצור בעתיד הקרוב), ואפילו דגמי מימן בשלבים שונים. אלא שפה עדיין מדובר בבוסר, בעתיד המשוער - לא בהווה.
החור שבגרוש גדול מהחור באוזון
נשמע לכם אופטימי? האם התעשייה באמת עוברת שינוי? למרבה הצער, הירוק היחיד שרואים אצל יצרניות הרכב, כמו תמיד נמצא בעיקר בשטרות. יצרניות הרכב שמרניות באופיין, ובמרבית המקרים לא היו מהססות למכור אותן מכוניות שוב ושוב, אם רק היו להן די קונים. למעשה, ספק אם קצב החלפת הדגמים היה גבוה כל כך,
אילו רואי החשבון היו מקבלים את החלום הרטוב שלהם - קהל שמוכן לרכוש מכונית ישנה במחיר מלא.
שינוי מסוים יש אמנם, אבל הוא נולד רק מדרישת הלקוחות, ולא משום החלטה אסטרטגית אחרת. מכאן שהעסק פשוט - כל עוד נמשיך להתעניין במכוניות ירוקות, אם בגלל הפחתת זיהום ואם בגלל שסתם מתחשק לנו לחסוך או להיות באופנה, יצרניות הרכב ימשיכו לפתח עבורנו את המוצרים הללו.
וזה אומר, חד וחלק, שהאחריות שוב נופלת עלינו. אף אחד לא יעשה עבורנו את העבודה. לא ועדות איכות סביבה מתוקשרות, לא החלטות ממסד, ובטח לא יצרניות הרכב. כך שחשוב לזכור: בפעם הבאה שאתם שוקלים לרכוש מכונית חדשה, נסו למצוא את הידידותית ביותר לסביבה. אתם לא רק תורמים עכשיו לכדור הארץ, אלא גם מלמדים את תעשיית הרכב לקח, ומבטיחים שגם בעתיד היא תמשיך להציע מכוניות יותר ויותר ירוקות.