שתף קטע נבחר
 

שנת שמיטת שטויות

שש שנים תזרע שנאתך, ושש שנים תזמור אויביך ואספת את עוונותיהם. ובשנה השביעית שבת שבתון תהיה לארץ. שנאתך לא תזרע, טוקבקך לא תשלח, את ספיח עוינותך לא תקצור ואת ענבי כעסך לא תבצור. אורי אורבך ז"ל הציע שמיטה חדשה בשמיטה הישנה - וזה רלוונטי היום כמו אז

אנחנו בפתחה של שנת השמיטה ואישים רבים מציעים לקיים את השמיטה לא רק במישור החקלאי, אלא גם בתחומים אחרים: שמיטה חברתית, שמיטת זמן, ואפילו שמיטה אמנותית ותרבותית. כולם מציעים שרעיון השמיטה יורחב אל שאר תחומי החברה המודרנית.

 

אשר על כן, גם אנוכי הקטון מציע שמיטה. שמיטת התבטאויות.

 

בשנת השמיטה הבאה עלינו לטובה נציגים דתיים וגם סתם עמך-ישראל לא ידברו שטויות. כן, במשך שנה שלמה, מראש השנה תשס"ח ועד ראש השנה תשס"ט, תהיה לנו הפסקה מהמיטרד הזה שנקרא "התבטאויות", ובעיקר "התבטאויות מעוררות סערה". המחויבים בשמירת השמיטה הזו הם בעיקר אישים פוליטיים ותורניים אשר שנה של הפסקה מהתבטאויות מרגיזות, ודאי תיתן להם כוח לקראת השנים הבאות. כך למשל גדולי הרבנים לא יתבטאו בעניין הסיבות-כביכול למוות של חיילים, פרופסורים גמורים לא יקללו, ארגונים קיקיוניים לא יוציאו פשקווילים מוזרים, משגיחי כשרות מטעם עצמם לא יציקו לזולתם בענייני אמונה וצניעות, כשרות וחומרות.

 

ולא רק הם. בשנת השמיטה משטויות, גדולי המטקבקים יקחו לעצמם חופשה קלה. במשך שנה שלמה הם לא יכתבו "יא-זבל, מי אתה בכלל?" ואפילו לא ילכלכו על מישהו תחת החתימה "אחד שיודע". שמיטה. פשוט יישבו בבית וישחקו טטריס.

 

זה לא פשוט לשמור שמיטה שכזו. אנשים שומרי מצוות הרי מוצאים היתרי מכירה כדי להמשיך ולקיים את החקלאות. הם פועלים באמצעות "אוצר בית דין" וסידורים אחרים כדי להמשיך לאכול פירות בשמיטה בלי לעבור על ההלכה. אבל איך יסתדרו יהודים מאמינים בלי להנפיק פסקי הלכה מופרכים, בלי לקצוף קצף על מי שאינו מקפיד בדיוק כמותם? כיצד ישרדו שנה שלמה בלי לחלל שם שמים עם שרשרת אין-סופית של איומים והפחדות, חרמות וקונמות? איך חברי כנסת דתיים וחרדים יתאפקו במשך שנה שלמה מלגדף את זולתם? והעיתונים החרדים – כיצד הם ישמטו במשך שנה שלמה את המצווה להלבין את פני הלבנים ולהשחיר את פני השחורים?

 

לא פשוט, אבל הלכה זו הלכה ובשנת השמיטה מהתבטאויות, שנת תש-כס"ח, חייבים להחמיר. עד שיימצא רב שימצא דרכים להתיר במקצת את האיסורים כדי שהמתבטאים לא ייאבדו לגמרי את פרנסתם, ראוי להקפיד על קללה כבחמורה. בדיני שמיטת ההתבטאויות אין הקלות ופטנטים. המשמיץ נח, המגדף בחופשה, המקשקש מקיים את מצוות השמיטה והאחד שיודע לא יודע. הם כולם רוצים להגיד משהו, הם משתוקקים להגיד את כל מה שהם חושבים על הזולת, אבל חזקה עליהם מצוות השתיקה של השמיטה. בלי מצע מנותק ובלי גוי שיעשה את העבודה, אפילו בלי השמצות והתבטאויות שייובאו מחוצה לארץ.

 

מובן שלא מדובר חלילה בפגיעה בחופש הדיבור. גם בשנת השמיטה-משטויות נמשיך להתווכח, לדון ואפילו להתקוטט לשם שמיים ולא נפקיר את הוויכוח בידי זרים. אבל בניגוד לשנים רגילות, נימנע מהתבטאויות מוקצנות ולא הכרחיות. השנה תוקדש לתיחזוק העימותים והסכסוכים הפנימיים והחצוניים רק במינימום ההכרחי, אבל בלי לנטוע סכסוכים חדשים, בלי להשקיע בגינון ובגיזום של ההשמצות, בלי להצית כל שבועיים אש חדשה בשדה קוצים. שנת שבתון תהיה לכל פה.

 

שש שנים תזרע שנאתך, ושש שנים תזמור אויביך ואספת את עוונותיהם. ובשנה השביעית שבת שבתון תהיה לארץ. שנאתך לא תזרע, טוקבקך לא תשלח, את ספיח עוינותך לא תקצור ואת ענבי כעסך לא תבצור. שנה טובה.


פורסם לראשונה 02/09/2007 15:25

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אלכס קולומויסקי, ידיעות אחרונות
אורי אורבך
צילום: אלכס קולומויסקי, ידיעות אחרונות
מומלצים