בכל זאת, לא סוגרים את תל-אביב
למרות שהמשרדים להגנת הסביבה והתשתיות התהדרו בתוכנית מקיפה לצמצום זיהום האוויר בתל-אביב, מסתבר כי המציאות פחות מעודדת. משרד התחבורה מתנגד לתוכנית המוצעת, בעיריית תל-אביב טוענים ליד אחת עם חברות התחבורה הציבורית
מאבק יוקרה ירוק, או דאגה כנה לרווחת האזרחים? היום התברר כי בישיבת ועדת השרים לאיכות הסביבה שהתקיימה אתמול (א'), הוחלט במפתיע - ובניגוד מוחלט להודעה רשמית שהוציאה הוועדה - להוריד מסדר היום תוכנית שתאסור על כניסת רכבי דיזל ישנים למרכז תל-אביב. מהמשרד להגנת הסביבה נמסר ל-ynet כי ההחלטה התקבלה לאור התנגדות משרד התחבורה לתוכנית המוצעת, ולנוכח חוסר נכונותו של המשרד לקדם את הפרויקט. השר להגנת הסביבה, גדעון עזרא, החליט להטיל על משרד התחבורה להכין תוכנית חלופית עד פברואר 2008, וזאת במקום התוכנית המקורית, שהוכנה על-ידי צוות בין-משרדי.
- המדינה נלחמת סוף סוף בזיהום האוויר
כזכור, לפי התכנון המקורי, ב-1 בינואר 2008 אמורה היתה עיריית תל-אביב להתחיל ביישום פרויקט ניסיוני, שנועד להפחית את זיהום האוויר הנגרם על-ידי כלי רכב. במסגרת הפרויקט, שאושר במאי 2007 על-ידי הממשלה, שטח של כשני קמ"ר במרכז תל-אביב אמור היה להיסגר בפני רכבי דיזל בני חמש שנים ויותר, וזאת אלא אם צוידו באמצעים להפחתת פליטת המזהמים. לדברי משה בלסנהיים, מנהל הרשות לאיכות הסביבה בעיריית תל-אביב, הפרויקט המוצע מספק מענה מיידי לבעיית זיהום אוויר, והוא יכול להפחית את הזיהום בכל העיר בכ-15%. יש לציין כי זו אינה הפעם הראשונה שבה הפרויקט הניסיוני נדחה: תאריך היעד המקורי לתחילת יישומו היה עוד בשנת 2005.
ומי יוציא את האוטובוסים המעשנים מרחובות העיר? (תצלום: אורן אגמון)
"הכל בשל ליציאה לדרך", אומר בלסנהיים, "אבל הפקידות הבכירה במשרד התחבורה מתנגדת בתוקף לפרויקט". האמנם מתנגד משרד התחבורה לפרויקט לשיפור איכות האוויר בתל-אביב? בכירים בעיריית תל-אביב מסרו ל-ynet כי להערכתם, ההתנגדות נובעת מרצונם של פקידי המשרד להגן על האינטרסים של חברות התחבורה הציבורית, ובראשן אגד ודן. ההערכה היא כי הפרויקט ידרוש מהחברות לרכוש אוטובוסים חדשים ואמצעים להפחתת פליטת מזהמים, ולכן יגרור השקעה כספית ניכרת. עם זאת, יש לציין כי אגד ודן היו שותפות להכנת תוכנית המתאר של הפרויקט, ואף החלו להיערך לקראת תחילת יישומו.
במערכת הפוליטית מעריכים כי התנגדותם של פקידי משרד התחבורה נובעת דווקא ממאבקי כוחות. לטענת אחד הבכירים המעורבים בעניין, פקידי משרד התחבורה מעוניינים לרכז את הפרויקט, ולהיות אלה שמופקדים על ניהולו ויישומו.
במשרד התחבורה דוחים את הטענות. "התוכנית, כפי שהוגשה, לא תואמה עם משרד התחבורה", אומר ל-ynet אבנר עובדיה, דובר המשרד, "צריך לזכור שלפרויקט כזה יש השלכות רוחב רבות. אי אפשר שכל משרד יקבל החלטה, שתפגע מהותית בנושאים אחרים. צריך למצוא את החלופה האופטימלית: למשל, צריך לוודא שסגירת מרכז העיר לא תפגע בכלי רכב שאין להם תחליף, כמו משאיות חלוקה למשל". לדברי עובדיה, המשרד מחויב להגנת הסביבה, ואף פועל עם גופים שונים בתחום.
עם זאת, יש לציין שמשרד התחבורה היה שותף להכנת התוכנית לסגירת מרכז תל-אביב, ושר התחבורה, שאול מופז, אף הביע את תמיכתו בתוכנית בפני ראש עיריית תל-אביב, רון חולדאי. בלסנהיים מסכם את המצב, כפי שהוא נראה מבניין העירייה: "מדובר בפרויקט לאומי, שאושר על-ידי הממשלה. אי אפשר לשבת בחיבוק ידיים ולא לעשות כלום. כנראה שמשרד התחבורה חושב שהוא לא מחויב להחלטות ממשלה".