שתף קטע נבחר
צילום: ויז'ואל/פוטוס, איי פי

קולו של האימאם מהרצליה

אימאם של אוניברסיטה לונדונית היה אורח כנס בנושא מלחמה בטרור שנערך בהרצליה. לדבריו, "הקיצונים עיוותו את המובן האמיתי של הקוראן וזה מצריך תיקון". בנוסף, איש הדת מרגיע: אל אקצה לא בסכנה וליהודים יש זכות לחיות בארץ

אימאם מסוג אחר. אין ספק, מדובר היה במראה חריג משהו. התאריך על לוח השנה הראה 11 בספטמבר והנה ממש כאן, בישראל, עומד איש דת מוסלמי, אימאם ליתר דיוק, ומדבר בלהט נגד שימוש לרעה באסלאם, בוודאי כשמדובר בשימוש לטובת מטרות אלימות. "הקוראן אומר במפורש שמי שמציל נפש כאחת כאילו הציל את האנושות כולה ומי שהורג נפש אחת כאילו הרג את האנושות כולה. אז לקחת את זה ולהפוך אותו לכלי למען הג'יהאד - זה כבר עיוות" הוא מסביר.

  

קוראים לו השייח' מוסא אבו באקר אדמאני, והוא מכהן כאימאם של אוניברסיטת "מטרופוליטן" בלונדון. אדמאני ידוע במשך שנים כמי שפועל רבות לעידוד השתלבותם החברתית של מוסלמים החיים במערב, לחיזוק נאמנותם האזרחית למדינתם ולטיפוח פתיחות דתית בקרב צעירים מוסלמים המגוייסים לתאים אסלאמיים רדיקליים באוניברסיטאות. ולא סתם פתיחות דתית - הוא חסיד נלהב של שיתוף פעולה בין יהודים למוסלמים, תחת הכותרת "החכמה ליצחק והנחישות לישמעאל". לדבריו, בני יצחק וישמעאל צריכים להיעזר זה בתכונותיו של זה לטובת הכלל.

  

השייח' אדמאני, המשמש גם כיועץ לעניינים מוסלמיים של שר החינוך הבריטי, היה האימאם הראשון שמונה באופן רשמי לתפקיד ב"אוניברסיטת מטרופוליטן" בלונדון. את "מכון לוקמאן לחינוך והתפתחות באנגליה" ייסד השייח' בשנת 2003 במטרה לבחון מגוון רחב של נושאים המאתגרים את הקהילות המוסלמיות בבריטניה ובמדינות המערב. בין יתר פעילותיו, מסייע המכון לצעירים מוסלמים להתגבר על פער הזהות, שבין היותם מוסלמים לבין היותם גם אזרחים בריטיים, באמצעות פורומים, סדנאות וסמינרים. לפיכך היה השבוע מי שחשב כי ראוי להזמינו להשתתף בכנס הבינלאומי השביעי של המכון למדיניות נגד טרור במרכז הבינתחומי בהרצליה, בנושא השפעות הטרור הגלובלי. את השייח' אדמאני פגשנו השבוע בשולי הכנס, כשברקע נשמע נאומה של שרת החוץ, ציפי לבני, הדוחקת בקהילה הבינלאומית להכיר בסכנה הטמונה ב"מחנה השני – אלה ששמחו וצהלו כששמעו על פיגועי ה-11 בספטמבר".

  

"הקיצונים עיוותו את המובן האמיתי של הקוראן וזה מצריך תיקון", הוא אומר. "רוב היהודים הם אנשים טובים וחמים ולא צריך לראות בהם כ'בני הקופים והחזירים'. למרבה הצער, החברה המוסלמית מולכת שולל אחרי הטעויות שביצעה אירופה בעבר. אסור לנו ללמוד מהנאצים. אין להם דבר להציע לנו", הוא פוסק.  

 

ואתה רואה דימיון בין הנאצים לבין ארגונים רדיקליים כמו "אל-קאעידה" למשל?

 

"בהחלט, יש דימיון בין הנאצים לבין 'אל-קאעידה'. הם, כמו גם הם, עושים דמוניזציה לאנשים ולעמים. הבעיה היא שהארגונים הרדיקלים כמו אל-קאעידה, חמאס והאחרים לא פירשו נכון את הקוראן, אלא עשו 'ספין' לפי מה שמתאים להם. יש למשל פסוק המתייחס למי שכפרו מבין "עם הספר" (הכוונה ליהודים ולנוצרים -ר.נ.), ואילו ארגונים אלה מתייחסים לכל היהודים והנוצרים כאילו הם כופרים. זהו עיוות. צריך להבין שלוקראן יש כל מיני חלקים ואסור לעוות אותו ולעשות בו שימוש למטרות של ג'יהאד. זה אסור, זה דבר לא איסלאמי. לחנך אנשים לטובת מטרות אלימות זה דבר שאין לו ביסוס באסלאם. ישראל, למשל, חתמה עם המנהיגים הפלסטינים בשעתו על הסכם מדיני, בין אם הפלסטינים יאהבו את זה או לא, ולכן אסור להם להפר זאת. זאת פעולה לא אסלאמית. אסור להם לנצל זאת לטובתם".

  

כן, אבל יש מי שאומר שאפילו הנביא מוחמד הפר את "הסכם חודיביה" לטובתו.

 

"אסור להם לנצל זאת. אם הם חושבים שישראל הפרה את ההסכם, עליהם להוכיח זאת ולהציג זאת למשקיף מן הצד".

  

"אסור לנצל את האסלאם לטובת רווח פוליטי"

בינתיים משקיע אדמאני את זמנו בניסיון לשכנע את הדור הצעיר בבריטניה לראות באסלאם משהו אחר, ממה שהם התרגלו לשמוע. "אני מנסה להסביר למוסלמים הצעירים שאסור לנצל את האסלאם לטובת רווח פוליטי, וחבל שהאסלאם כבר נוצל לטובת המטרות האלה. אני לוקח חלק בדיונים שאני מקיים עם הצעירים וקורא להם שלא להפיץ שנאה ותוקפנות בין האנשים סביב סוגיות שניתן לפתור באמצעות משא ומתן".

  

כל סוגיה? אתה מאמין שלמשל את סוגיית ירושלים והגבולות ניתן לפתור באמצעות משא ומתן?

 

"ירושלים וגבולות זו פוליטיקה ואני לא עוסק בה. אני רק יודע שבקוראן יש ביסוס לכך שגם ליהודים יש זכות לחיות בארץ הזאת. הרי הנביא מוסא (משה) פנה לאנשיו ואמר: 'היכנסו לארץ הקדושה אשר אללה ציווה לכם'. ומיהם אנשיו? בני ישראל. ומיהם בני ישראל? אנשי 12 השבטים. זה אמנם פתוח לפולמוס אבל לפי אחד המובנים, היהודים הם בני שבט יהודה, כלומר, רק שבט אחד מה-12, כך שבמובן הזה יש ליהודים לפחות זכות חלקית לחיות כאן לצד אחרים, ואם הקוראן אומר זאת - אז זה תקף. צריך להבין שהיהודים הם לא דמוניים אלא בני אנוש וצריך לשבת ולדבר איתם".

  

זהו ביקורו הראשון בישראל וניכר שהוא מופתע לטובה. "זאת מדינה מערבית לכל דבר ועניין", הוא מספר. לדבריו, הופתע גם מהמראות של מסגד אל-אקצה ומסידורי הביטחון הקפדניים שם. "המאבטח שאל אם אני מוסלמי וכשהשבתי בחיוב הוא ביקש שאדקלם את הפרק הפותח של הקוראן. אתה מבין איזו רמת אבטחה קפדנית? אני מבין את זה וזה חשוב בעיני. זה כדי לשמור גם על המתפללים המוסלמים מפני קיצוניים אחרים".

  

התרשמת ש"אל-אקצה בסכנה" כפי שטוענים בפלג הצפוני של התנועה האסלאמית?

 

"לא שמתי לב לשום סכנה, ואם יש כזאת, אני לפחות לא הבחנתי בה".

  

ובעוד ברקע טוענת שרת החוץ כי העולם אינו נמצא עוד במלחמה על בסיס טריטוריאלי, אלא במלחמת דת - השייח' אדמאני לא תומך בתיאוריה זו. "זהו סכסוך לאומי ולא דתי. חמאס תובעים את גבולות 67' כמו הפתח, אך עושים שימוש בטרמינולוגיה דתית. ובכלל, הם התוקפנים והם טוענים שהם הקורבנות. לא ניתן בשום מצב להצדיק הרג של מוסלמים רק כדי להשתלט על רצועת עזה כפי שהם עשו.

 

"אם אתה טוען שאתה רוצה לנהל מו"מ עם ישראל והולך והורג את אחיך, אז מי ידבר איתך ועל מה? עליהם לנקוט בצעדים חיוביים כדי שהעולם ייקח אותם ברצינות. עליהם למצוא פיתרון בינם לבין עצמם ואז לבוא ולדבר עם ישראל. אם כמיליון ערבים חיים בישראל בשלום ובהרמוניה, מדוע שלא תחיה לצד ישראל גם מדינה פלסטינית בשלום?". האימאם מסיים את דבריו בחיוך אופטימי, כאילו לא אמר עכשיו משהו שלפחות כרגע נראה כמעט בלתי אפשרי.

 

נתקלתם בדיווח מעניין מהעולם הערבי? שילחו לנו באמצעות המייל האדום .

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
האימאם אדמאני
צילום: יותם פרום
מומלצים