שתף קטע נבחר
 

פורמולה 1: מקלארן נענשה על ריגול

קבוצת המירוצים הבריטית, מובילת אליפות הפורמולה 1 בכל הקטגוריות, ספגה עונש כספי אדיר של 100 מיליון דולר, ותאבד את כל נקודות האליפות שצברה העונה. הסיבה: שימוש במידע טכני סודי של יריבתה הגדולה, קבוצת פרארי. הקלה לצמד נהגי הקבוצה, שלא יענשו כלל

טלטלה גדולה בעולם הספורט המוטורי. קבוצת הפורמולה 1 של מקלארן, מהמפוארות, העשירות והמצליחות אי פעם על המסלול, איבדה היום את כל הנקודות שצברה במהלך מירוצי עונת 2007. זאת לאחר שהתקבלה טענת קבוצת פרארי, יריבתה הגדולה, על שימוש שעשתה הקבוצה הבריטית במידע סודי שהועבר לה על-ידי עובד פרארי לשעבר. לטענת פרארי, מדובר היה במידע שהעניק למקלארן יתרון גדול בפיתוח מכונית המירוץ לעונה הנוכחית.

 

בנוסף לעונש ביטול הנקודות שצברה, תשלם מקלארן קנס אדיר של 100 מיליון דולר, לאחר שנמצאה אשמה בשימוש במידע האמור. עם זאת, צמד נהגי הקבוצה, לואיס המילטון ופרננדו אלונסו, מובילי האליפות ובעלי הסיכוי הטוב ביותר לזכות השנה, לא יאבדו את הנקודות שצברו עד עתה. כך החליטה הערב (ה') בפאריז מועצת הספורט המוטורי. בכך הסתיימה - לפחות עד הגשת הערעור הצפוי - פרשת הריגול שהסעירה את עולם המירוצים בחודשים האחרונים. 


מכה אדירה לקבוצת מקלארן: אובדן אליפות היצרנים ב-2007 וקנס כספי עצום

 

התפתחות הפרשה

הפרשה נחשפה אחרי שלפרארי, כך נטען, נודע כי אחד מבכירי מהמעורבים בפיתוח מכונית המירוץ של העונה הנוכחית, נייג'ל סטפני, ניסה לחבל בה לפני המירוץ שנערך במונאקו. בעקבות ההאשמות, מהן התנער האיש, הוחלט לפטרו באופן מיידי. מייד לאחר ההודעה על פיטוריו, הודיעה מקלארן כי היא מתכוונת לתבוע את סטפני, שגנב לדבריה מידע סודי על פיתוח וניסוי מכונית המירוץ.

 

באותה הודעה, הבהירה פרארי כי אחד מאנשי היריבה הגדולה מקלארן, מעורב אף הוא בפרשה. בכך למעשה נטען לראשונה כי מקלארן עשויה הייתה להרוויח באופן ישיר ממעשיו של סטפני. מספר ימים מאוחר יותר, תגלה פרארי כי המידע שהוביל לגילוי הגניבה לכאורה, נמסר לה על-ידי גורם חיצוני שאינו קשור למירוצי הפורמולה 1.

 

במקלארן הבהירו כי הם מודעים לעניין, וכי גם שם הוחלט לוותר על שירותיו העתידיים של אחד האחראים לתכנון המכונית שלהם, מייק קולן. עם זאת, לטענתם נבדקה מכונית המירוץ כדי לזהות אם יש בה חלקים כלשהם הקשורים למידע אפשרי מפרארי, אך לא נמצאו כאלה. בשלב זה נכנס הגוף האחראי על הספורט המוטורי לפעולה, ה-FIA, אשר הודיע כי הוא עומד לחקור את העניין.


פרארי. אליפות היצרנים בחיקה. באליפות הנהגים היא כנראה לא תזכה

 

לאחר חשיפת הפרשה, אמר גם האיש הבכיר בקבוצת מירוצי הפורמולה 1 של הונדה, ניק פריי, כי סטפני וקולן ביקרו אותו יחדיו מעט אחרי מירוץ מונאקו, כדי לברר אם יש צורך בשירותיהם בקבוצה. כשבוע לאחר מכן, בבית המשפט בלונדון, טענה פרארי כי קולן צילם לא פחות מ-780 עמודים הכוללים מידע מסווג של פרארי, ולקח אותם עמו.

 

מקלארן לעומת זאת, טענה באותו זמן כי למעט הבכיר המושעה, לאיש בקבוצה לא היה מידע כלשהו לגבי החומר המסווג שהגיע מפרארי. בכל מקרה, הקבוצה נדרשה לעמוד בפני מועצת הספורט המוטורי, במסגרת חקירה הנוגעת לפגיעה בנורמות המקובלות - אם תרצו, הקוד האתי הספורטיבי.

 

ב-26 ביולי מצאה המועצה את מקלארן אשמה בהפרת אותו קוד, ברגע שאחד מחברי הקבוצה קיבל לידיו את המסמכים המסווגים. אלא שמקלארן לא נענשה ישירות, מכיוון שלא ניתן היה להוכיח כי עשתה שימוש במידע שהיה בידיה, באופן כלשהו. כן הוזהרה מקלארן כי אם ימצא שעשתה בכל זאת שימוש בחומר, היא תושעה מיידית הן מהמשך עונת 2007, ומכל עונת 2008 שבעקבותיה. בפרארי זעמו על ההחלטה, והבהירו כי לא יסתפקו בה. עוד אמרו שם כי מידע מהקבוצה האיטלקית עבר למקלארן עוד לפני פתיחת עונת המירוצים. כן טענה פרארי כי לא ניתן לה לחשוף את כל המידע שברשותה.


אלונסו (שמאל) והמילטון. יכולים להמשיך ולחייך, ולהיאבק על האליפות

 

בעקבות דרישת פרארי, הוחלט לאפשר לה להציג מידע חדש שישפוך אור נוסף על הפרשה הסבוכה - אתמול (ה', ה-13.9). שבוע לפני כן, הודיעה ה-FIA כי אכן נמצא מידע חדש, ולא מדובר יהיה רק בשימוע נוסף, אלא בהחלטה מחודשת על ענישה אפשרית. אותו מידע כלל את האפשרות שכל נהגי קבוצת מקלארן, וכמובן מנהל הקבוצה רון דניס, ידעו כל העת מהחומר המסווג ועשו בו שימוש. מידע שכזה עבר בין הצדדים בתכתובות אי-מייל, וכן בהודעות SMS. במקביל נפתחה חקירה בנושא גם באיטליה, והמעורבים בפרשה מצד מקלארן הוזהרו בנושא על-ידי התובע הציבורי.

 

היום התפרסם כאמור העונש עליו הוחלט: כל נקודות קבוצת מקלארן נלקחו ממנה העונה, היא מחויבת לשלם קנס חסר תקדים של 100 מיליון דולר, אך שני נהגיה לא נפגעו כלל וימשיכו להתחרות באליפות כרגיל.

 

פרארי זוכה, אבל לא נהגיה

המשמעות היא כי קבוצת פרארי, ממנה נלקח חומר טכני סודי שהועבר - כך עולה - למקלארן, תהיה הזוכה הגדולה. אליפות היצרנים מובטחת לה מעשית. משמעות נוספת היא כי בניגוד להערכות מוקדמות, לפיהן גם נהגי קבוצת מקלארן יענשו, החליט הגוף הבכיר לשמור על המתח והעניין באליפות הפורמולה 1. אילו היו שני הנהגים נענשים בהפחתת נקודות, לא היה יותר ערך ספורטיבי לקרב על אליפות הנהגים, וצמד נהגי פרארי היו מתחרים מעשית בינם לבין עצמם.

 

כדאי להזכיר כי לאחר תקופה מהפחות טובות בהיסטוריה המפוארת של קבוצת העל הזו, הובילה מקלארן - עד ההחלטה היום - את אליפות הפורמולה 1 הן בקטגוריית הקבוצות, והן בקטגוריית הנהגים. בראשונה צברה עד עתה 166 נקודות לעומת 143 של פרארי, ואילו בין הנהגים מוביל נהגה הבריטי לואיס המילטון עם 92 נקודות, לפני בן קבוצתו ואלוף העולם בשנתיים האחרונות פרננדו אלונסו.

 

בכל הנוגע לעונת המירוצים הבאה (2008), תיאלץ מקלארן להוכיח כי אין במכוניות המירוץ שלה כל עדות לידע שנצבר על-ידי קבוצת פרארי. אם לא תוכל לעשות זאת, לא תיקח חלק באליפות. נראה כי כבר בימים הקרובים תגיש קבוצת מקלארן ערעור על העונש, ותבקש לשקול מחדש את הראיות או להמיר את אובדן הנקודות והקנס הכספי הגדול בעונש קל יותר.


לואיס המילטון הצעיר, יכול לזכות בתואר כבר בעונה הראשונה

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
נהגי מקלארן: לואיס המילטון (משמאל) ופרננדו אלונסו
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים