שתף קטע נבחר

בשפלה נשמו אשתקד יותר אוזון מסוכן לבריאות

המשרד להגנת הסביבה: בשנת 2006 נרשמו חריגות גדולות של יצור גז אוזון באזורי השפלה וההרים, ברמות הגבוהות מתקן ארגון הבריאות העולמי הידועות כמסוכנות לבריאות. מומחה לזיהום: אנו פועלים להפחתת גורמי יצור האוזון כדי לשפר את איכות האוויר

בשנה שעברה התגלו בישראל חריגות גדולות מהתקן של ארגון הבריאות העולמי לאוזון באוויר - כך עולה מנתונים שמפרסם המשרד להגנת הסביבה היום (יום א') - יום בו מציינים בעולם את היום הבינלאומי לשמירה האוזון. משמעות הנתונים היא כי במשך תקופות ארוכות חשופים תושבי מדינת ישראל, ובמיוחד בישובי פנים הארץ, לזיהום אוויר ברמות המסכנות את בריאותו.

 

המשרד בדק כמה ימים בשנה חרג שיעור האוזון מהתקן למשך שמונה שעות בממוצע לפחות. מהנתונים עולה כי בגוש עציון נמנו 260 ימי חריגה - והיא מדורגת ראשונה בטבלת החריגות. אחריה בית שמש עם 179 ימי חריגה, מודיעין עם 140 ימי חריגה ורחובות עם 136 ימי חריגה. בבאר שבע נספרו 128 ימי חריגה ב-2006, בכרמיאל 94 ימים, בתל אביב 70 ימים, בעפולה 56 ימים ובירושלים 45 ימים. 

 

אוזון הוא מזהם אוויר שאינו נפלט באופן ישיר ממקורות הפליטה, אלא נוצר כתגובה כימית של מזהמים אחרים באוויר - כלומר שהוא נוצר כתוצאה מהימצאות מזהמים אחרים באוויר. בתהליך יצירת האוזון מעורבים חומרי דלק בלתי שרופים הנפלטים ממגוון מקורות - כלי רכב, תחנות דלק ושימוש בממיסים. חומרי דלק אלה נפגשים באוויר עם תחמוצות חנקן הנפלטות בעיקר בתהליכי שריפת דלק - בין היתר מכלי רכב, תחנות כוח ותעשייה. כל התהליך נעשה בהשפעת קרינת השמש המחממות, והתוצאה היא גז אוזון, שבריכוזים מסויימים פוגע בבריאות.

 

ארגון הבריאות העולמי פרסם בשנת 2005 המלצות חדשות לרמות החשיפה המרביות לאוכלוסייה, אשר חריגה מהן מהווה סיכון לבריאות הציבור. ההמלצה היא להפחית את התקן הסביבתי המירבי לשמונה שעות של היווצרות אוזון. המלצות אלו התקבלו לאחר שהצטברו עדויות על נזקים בריאותיים שהתבטאו בעליה במספר מקרי שבץ מוחי ומחלות בדרכי הנשימה כתוצאה מחשיפה ממושכת של האוכלוסייה לרמות הגבוהות מ-100 מיקרוגרם אוזון למ"ק אוויר.

 

תהליך יצור האוזון מתרחש במורד הרוח מאזורי הפליטה ובימי שמש, ולכן הריכוזים המרביים הם באזורי פנים הארץ, לשם נושבת הרוח במהלך היום בחודשי הקיץ. בכל העולם, אזורים פנימיים ופרברים מאופיינים בריכוזי אוזון גבוהים, כשבמרכזי הערים לעומת זאת, נמדדים בדרך כלל ריכוזי אוזון נמוכים יותר.

 

יש להבחין בין האוזון ה"רע", הנמצא בשכבות הנמוכות של האטמוספירה והינו חומר רעיל הפוגע בבריאות, ובין אוזון המוגדר "טוב", והוא נמצא בשכבות הגבוהות של האטמוספרה, ומגן על כדור הארץ מפני קרינה אולטרה סגולה מזיקה של השמש. נתוני המשרד מתייחסים לשיעור האוזון בשכבות הנמוכות בלבד.

 

אבי מושל, הממונה על זיהום האוויר מכלי רכב במשרד להגנת הסביבה הסביר כי המשרד פועל להפחתת פליטת הגורמים ליצירת האוזון, על ידי פעולות להפחתת פליטת פחמימנים לאוויר. בין השאר מחייב המשרד את חברות הדלק לנקוט אמצעים למניעת פליטת אדי דלק בעת מילוי מיכליות דלק ומיכלי הדלק של כלי הרכב.

 

כמו כן ישנה פעילות להפחתת פליטת ממסים מתעשייה, הפחתת תכולת החומרים הפעילים בגז הבישול, וכן קידום הדרישת לתקן פליטה מחייב לפחמימנים מכלי רכב.

 

במקביל פועל המשרד להפחתת פליטת תחמוצות חנקן לאוויר - על ידי קביעת תקני פליטה לתחנות כוח ומפעלי תעשייה והתאמת דרישות התקן הישראלי מכלי רכב חדישים לזה האירופי.

 

בשבוע שעבר החליטה ועדת השרים לענייני איכות הסביבה על שורה של צעדים להפחתת הזיהום הנגרם מכלי רכב. בין השאר הוחלט להגביל כניסת כלי רכב מזהמים לתוך תל אביב, לפעול נגד כלי רכב מזהמים, לעודד שימוש בתחבורה ציבורית ולעודד באמצעות הקלות מס רכישה של רכבים "ירוקים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
יותר זיהום מהתקן. ארכיון
צילום: רויטרס
צילום: שאול גולן
אחד התורמים לאוזון - אדי דלק ממיכליות
צילום: שאול גולן
מומלצים