התפטרות אולמרט - לא כל-כך מהר
משפטנים בכירים אומרים כי אדם שמצוי תחת חקירה עדיין חף-מפשע, וכך גם ראש הממשלה שהמשטרה מנהלת נגדו שתי חקירות. השופטת בדימוס דורנר: "יש צורך בחוק שיקבע מתי על ראש ממשלה להשעות את עצמו עקב חקירה פלילית". פרופ' שטרית: "רק בהרשעה עם קלון עליו לסיים את תפקידו" ויש כאלה שמזכירים על המילה "נבצרות"
מה על אולמרט לעשות? בעקבות החלטת היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, לפתוח בחקירה פלילית נגד ראש הממשלה, אהוד אולמרט, בפרשת הבית ברחוב כרמיה, עלתה שוב השאלה האם על ראש הממשלה להתפטר מתפקידו? במיוחד לאור העובדה שמדובר בחקירה שנייה נגדו.
משפטנים בכירים אומרים כי עדיין מוקדם להורות לראש הממשלה להתפטר מתפקידו בגלל החקירות. שופטת בית המשפט העליון בדימוס, דליה דורנר, אמרה ל-ynet: "ההסדר הקיים בחוק הוא מאוד רחב. עד שלא מכריחים אותו לסיים את תפקידו - אין הכרח שישעה את עצמו או יתפטר. זה עניין של תרבות פוליטית והתרבות הפוליטית שלנו היא מאוד בעייתית".
השופטת דורנר מזכירה כי אדם שלא הורשע - הוא בחזקת חף מפשע. "מבחינתי כאזרחית עומדת לראש הממשלה חזקת החפות. עם זאת יש צורך בחוק שיקבע מתי על ראש ממשלה להשעות את עצמו עקב חקירה פלילית או במקרה של אולמרט - ריבוי חקירות פליליות".
גם השר לשעבר, פרופ' שמעון שטרית, סבור כי רחוקה הדרך עד שראש הממשלה יצטרך להשעות את עצמו. "על-פי לשון החוק, ראש הממשלה אינו מפסיק, אינו משעה ואינו מסיים את כהונתו עקב פתיחת חקירה פלילית בפרשה שבה הוא מעורב. לפי לשון החוק, כהונת ראש ממשלה נפסקת רק לאחר הרשעה בפסק דין סופי, ורק אם בית המשפט פסק שההרשעה היתה בעבירה שיש עמה קלון", אומר פרופ' שטרית.
עם זאת, אומר שטרית כי הכנסת יכולה להדיח את אולמרט מתפקידו אם יורשע. "לפני ערעור על הרשעה, הכנסת מוסמכת להעביר את ראש הממשלה מכהונתו בהחלטה של רוב חברי הכנסת. החוק תוקן בשנת 2001 וקבע הוראות מפורשות בעניין זה. גם לגבי השרים תוקן החוק והוא קובע כי התפטרות של השר באה רק אחרי הרשעה בעבירה שיש עמה קלון".
אז מתי ראש הממשלה צריך להתפטר או להשעות את עצמו מתפקידו? "יש להעדיף את העמדה שמבחינה חוקתית ראש הממשלה ראוי שיישאר בתפקידו עד הרשעה בבית משפט", הוא אומר. "באשר לצד הציבורי, הרי שבידי הכנסת הסמכות והכוח להביע בו אי-אמון ולהפיל את הממשלה בהצבעה של 61 חבריה".
דרך פעולה אפשרית ומוכרת: נבצרות
ד"ר סוזי נבות, מומחית למשפט חוקתי במכללה למנהל, אומרת כי כבר נחקרו ראשי ממשלה בעבר. "חוק יסוד הממשלה לא מעניק חסינות מפני חקירה, אלא קובע כי לא תיפתח חקירה פלילית נגד ראש הממשלה, אלא בהסכמת היועץ המשפטי לממשלה. בשלב הזה של חקירה פלילית, לא מוטלת על ראש הממשלה כל חובה משפטית להשעות עצמו מתפקידו, או להתפטר מתפקידו. כבר נחקרו בעבר ראשי ממשלה, והשלב הזה הוא שלב מאד מוקדם בהליך פלילי".
מנגד, אומרת ד"ר נבות, קיימת בעייה בשל ריבוי החקירות נגד אולמרט. "כרגע יש כנגד ראש הממשלה החלטה על חקירה פלילית בשתי פרשיות. אבל יש עוד שתי פרשיות שלגביהם צריך היועץ להחליט האם לפתוח בחקירה פלילית. יש כמובן משקל וחשיבות לעובדה שאדם נחקר בפלילים על מספר פרשיות שאולי מעלות 'דפוס פעולה דומה'. כאן 'כמות' החקירות יכולה להעיד על התנהלות בעייתית. ולכן, אם אכן יתנהלו שלוש חקירות פליליות או אף ארבע - לא בטוח שראש הממשלה יוכל מבחינה מעשית למלא את תפקידו כאשר הוא טרוד בחקירות, שכן ריבוי החקירות עלול לגזול זמן רב. וזאת בלא להזכיר את ההיבט הציבורי של ריבוי חקירות פליליות".
ד"ר נבות סבורה כי במקרה של ריבוי חקירות יכול ראש הממשלה להשתמש בהליך ה"נבצרות. "חוק יסוד הממשלה מכיר במצב שבו 'נבצר מראש המשלה זמנית למלא את תפקידו'. ההנחה היא - לאור מקרהו של ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון - שהמדובר במצב של נבצרות 'רפואית' בעיקרה, אבל אין הגבלה כזו בחוק. לכן לדעתי אין סיבה שלא לאפשר הפעלת הסעיף הזה גם על מצב שבו 'נבצר מראש הממשלה למלא את תפקידו' בשל חקירה פלילית שמתנהלת נגדו. במקרה כזה - ממלא מקום ראש הממשלה ימלא את מקומו - ותקופה הנבצרות הזמנית היא 100 ימים. ביום ה-101 רואים את הממשלה כאילו התפטרה".