מי יהיה האושפיז השמיני?
מיהו הדמות ההסטורית או תנ"כית שהייתם מצרפים לו היה לרשותכם גלגל הצלה? מיהו האיש (או האישה) שהייתם שמחים להוסיף את שמו ליד שבעת האושפיזין הוותיקין? סוכת ynet מזמינה אתכם להזמין. חג שמח
שבעת האושפיזין המתארחים בכל סוכה מוכרים לכולם: אברהם יצחק ויעקב אבותינו, אחריהם יוסף, משה, אהרן ודוד. אבל אנחנו מזמינים לשלוח אלינו את הרעיון שלכם לאושפיז השמיני. מיהו הדמות ההסטורית או תנ"כית שהייתם מצרפים לו היה לרשותכם גלגל הצלה? מיהו האיש (או האישה) שהייתם שמחים להוסיף את שמו ליד שבעת האושפיזין הוותיקין?
ואם סוכתכם כבר מלאה דמויות מהתנ"ך – לא נהיה קטנוניים. אם אתם מעוניינים באושפיז בן ימינו – לא נגיד לו לא. אתם יכולים להציע אושפיז שמיני, מישהו שחי בינינו היום, ואתם מעוניינים לארח אותו בסוכתכם. סוכת ynet מזמינה אתכם להזמין. חג שמח!
האושפיזין: מורה נבוכים
שבעת האורחים הבאים, לפי האמור בספר הזוהר, להתארח בסוכתו של כל יהודי בחג הסוכות - אברהם, יצחק, יעקב, משה, אהרן הכהן, יוסף ודוד המלך.
לזימון האושפיזין ניתנו פרשנויות והסברים שונים, רובם ככולם נסבים על משמעות מעשה האירוח. פרשנות רווחת רואה באירוח האושפיזין סמל למצבו של האדם כאורח בעולמו של בורא עולם. סדר הופעת האושפיזין בסוכה משתנה בין עדות ישראל.
הסדר שנקבע על ידי האר"י, בהתאם לסדר חשיבות האורחים, נהוג בעיקרו בקרב יוצאי ספרד ועדות המזרח. בשיטה זו האורח החשוב מכולם המופיע ביום הראשון הוא אברהם, ולאחריו, בכל אחד מימות החג, יצחק, יעקב, משה, אהרן, יוסף, ודוד המלך.
בשיטה אחרת, הנהוגה בעיקרה בקהילות אשכנז, סדר האושפיזין מותאם לכרונולוגיה התקופתית - כאן ביקורו של יוסף מקדים את זה של משה. בקהילות מעטות יוסף לא נמנה כלל על האושפיזין, ובמקומו מופיע שלמה המלך. הנוהג הוא להזמין את האושפיזין לפני סעודת היום.
על פי האמונה, כדי לזכות ולראות את האושפיזין יש להזמין בכל אחד משבעת ימי חג הסוכות גם אורח בשר ודם, רצוי מעניי הארץ. מנהג האושפיזין התפשט בחוגי מקובלים, ובמאות האחרונות התפשט בקרב קהל ישראל.