מרצדס C63 - תנו לגבר כוח
מרצדס היא לא רק יוקרה בלתי מתפשרת ונוחות שיא. היא גם C63 AMG, מכונית ספורט עם יכולת אדירה, שמעניקה המון סיבות לרצות אותה, עכשיו. שחר הזלקורן ביקר בגרמניה, ויש לו סיבות טובות להתגעגע
ג'ורג' בוש, נשיא ארה"ב, תמיד מחייך. זה לא משנה מה הוא עושה או אומר - תמיד תראו אצלו רמז לחיוך בזווית הפה. המצב בעיראק מעולם לא היה כל-כך גרוע? בוש מחייך. הכלכלה צוללת למיתון? בוש מחייך. סגן הנשיא ירה בחבר עם רובה צייד? בוש מחייך. וזה לגמרי מובן. נשיא ארה"ב יודע שבכל רגע נתון, הוא יכול ללחוץ על כפתור אחד ולמחוק את העולם. ועבור גברים, כוח שכזה הוא סיבה מצוינת לחייך כל יום, כל היום.
אלגנטי עם נגיעות ברוטאלי וקמצוץ פוזה - הנשק החדש מול ב.מ.וו ואודי
גם נהג של מרצדס C63AMG מסתובב עם חיוך תמידי - בדיוק מאותה סיבה. אז לא, הוא לא יכול למחוק את העולם. אבל יש ל-C63 כל-כך הרבה כוח, שזה מספיק כדי לגרום לכל גבר להרגיש כל-יכול. וזו, כאמור, סיבה מצוינת לחייך. אבל בניגוד לג'ורג' בוש, כוח הוא רק אחת הסיבות שיש לנהג ה-C63 לחייך. ואלה הן כל הסיבות:
סיבה 1
סיבה אחת היא ההופעה החיצונית, אבל קצת קשה לשים לכך לב בתחילה. זה לא שה-C63 נחבאת אל הכלים, חלילה, אבל סביר להניח שמי שיקבל לידיו את המפתחות שלה, לא ישחית זמן לריק בכך שיבהה בה. "תנו ת'מפתחות ותנו לתת בגז". מי שיצליח להפגין יכולת איפוק טאנטרית, יגלה שאנשי AMG, חטיבת הספורט והשיפורים של מרצדס, הזריקו ל-C-קלאס האלגנטית מנה גדושה של טסטוסטרון ויזואלי.
הבליטות הקטנות על מכסה המנוע, בתי הגלגלים הנפוחים, ארבעה מפלטים שמנמנים מאחור, גלגלי "19 גדולים - כל אלה מעניקים ל-C63 עיצוב שנע על הגבול הדק בין מכובד ו"מרצדסי", לאגרסיבי ומוחצן. וזה עובד מצוין.
גם תא הנוסעים משתמש בנוסחה דומה: הרבה מרצדס קלאסית, עם שפע תיבול AMG. למשל ההגה: אמנם במרכז מתנוסס סמל הכוכב המוכר, אבל חלקו התחתון של ההגה שטוח, כמו במכוניות מרוץ שונות, ומאחוריו מתנוססים צמד מנופי העברת הילוכים. גם לוח המחוונים רומז שזו לא "סתם" מרצדס: מד המהירות מכויל עד 320 קמ"ש, ובכל פינה מופיעות שלוש האותיות הקדושות, AMG. ויש גם את מושבי הספורט הקדמיים, שגם נראים נהדר וגם מציעים תמיכה צדית מתכוונת (חשמלית, כמובן).
מבטיח 320 קמ"ש, מוגבל ל-250. רק מיעוט ישמור את ההגבלה האלקטרונית
אבל מספיק להתעסק עם מושבים ובליטות על מכסה המנוע. הגיע הזמן לחזור לסיבה העיקרית לחיוך שעל פניו של הנהג: כוח!
סיבה 2
כאמור, יש ל-C63 הרבה כוח. הנה כמה מספרים שיעזרו להבין מה זה "הרבה": מנוע ה-V8 בנפח 6.2 ליטר מייצר 457 כ"ס ו-61.1 קג"מ. זה באמת "הרבה". במרצדס טוענים שאפשר לסחוט מהמנוע הזה הספק גבוה עוד יותר, אבל בשם האמינות הוחלט על "הגבלה".והאמת היא, שלא ממש צריך יותר כוח. ה-C63 מאיצה מעמידה ל-100 קמ"ש ב-4.5 שניות. להזכירכם, עד לפני שנים ספורות נתון שכזה היה מופיע במפרט טכני של מכוניות-על מתוצרת פרארי, פורשה ושות'. והנה עוד משהו שכדאי לדעת על נתון התאוצה הזה: ה-C63 מהירה משתי יריבותיה העיקריות, ב.מ.וו M3 החדשה (4.8 שניות) ואודי RS4 היוצאת (4.8 שניות). אגב, ברוח האחריות החברתית המזויפת של יצרניות הרכב הגרמניות, לשלושתן מהירות מרבית מוגבלת של 250 קמ"ש.
אבל המספרים לא מספרים את כל הסיפור. התאוצה לא נגמרת ב-100 קמ"ש: ה-C63 ממשיכה להאיץ עד הגבלת המהירות, וזה לא משנה מה תשימו לה בדרך - גבעות, הרים או מכוניות אחרות. והכוח הזה ממכר. בכל פעם שהכביש מלפנים מתפנה, רגל ימין דורכת על הדוושה הימנית וה-C ממריאה. עוד פעם, ועוד פעם ועוד פעם.
ואולי מה שממכר באמת זה בכלל לא הכוח, אלא הצליל שמשמיעים ארבעת המפלטים. נכון, זה כבר הפך לקלישאה, אבל ה-C63 נשמעת כמו מכונית שרירים אמריקנית משנות ה-60 - ויש מעט מאוד דברים בעולם שנשמעים כל-כך טוב. וזה עניין קמאי, פרימיטיבי לגמרי, שאי-אפשר להתנגד לו. הצליל של ה-C63 תופס אותך בבטן ומעורר חיוך ענק בכל פעם שהמצערת נפתחת.
אם זה לא מספיק, גם תיבת ההילוכים משתתפת בקנוניה הזו. במצב הידני, כל הורדת הילוך מלווה ב"גז-ביניים" - המחשב מורה למנוע להעלות סל"ד לפני שילוב ההילוך הנמוך. יש לכך שתי תוצאות: המרכב אינו מתנדנד קדימה-אחורה ושומר על איזון, ומהמפלטים נמלטת יבבה שגורמת לכל שערה בגוף לסמור מהנאה.
סיבה 3
אבל ההנאה האמיתית מתחילה כשמפנים את ההגה - וזה לא דבר מובן מאליו במכוניות של AMG. במהלך השנים, חטיבת הספורט של מרצדס ייצרה הרבה מאוד מכוניות חזקות, אבל רק מעטות היו גם מרגשות. זו הייתה תולדה של גישה גרמנית טיפוסית: "כוח יפתור הכל".
ב-C63 ניכר מהפך, והפער בינה לקודמתה, ה-C55, לא פחות מעצום. על כביש ציבורי, קשה מאוד למצוא בה פגמים של ממש. ההגה הוא אחד הטובים שמרצדס ייצרה בשנים האחרונות, שיכוך הבולמים מצוין והבלמים חזקים ומשרי-ביטחון. התוצאה היא אולי המכונית הכי טובה ש-AMG ייצרה: מדויקת, חדה, מאוזנת ומאוד-מאוד מהנה. והנה עוד הוכחה לשינוי שמייצגת ה-C63: את בקרת היציבות אפשר לנתק לחלוטין, ויש לה גם מצב ביניים ("ספורט"), שמאפשר לנהג להרגיש כמו אלוף העולם במרוצי ראלי, מבלי להתאמץ ומבלי לגמור את הנסיעה על עץ מזדמן.
אפילו העובדה ש-AMG בחרה לצייד את ה-C63 בתיבה אוטומטית (בלבד), אינה מקלקלת את החגיגה. תיבת ה-7G-Tronic, בעלת שבעה יחסי העברה, עושה עבודה מצוינת במצב הידני, ומאפשרת שליטה מלאה על העברת ההילוכים. במצב "ספורט", העניינים קצת פחות משכנעים, בעיקר בגלל נטייה של התיבה לא להבין את הנהג. במצב "נוחות", העברות ההילוכים חלקות וכמעט בלתי-מורגשות.
ואם כבר הזכרנו נוחות, ראוי לציין שה-C63 היא מכונית נוקשה. לזכותה עומד שיכוך-החזרה טוב של הבולמים, שמגונן על הנוסעים מפני פגעי-אספלט רבים. ובכל מקרה, אם זוכרים שמדובר במכונית שיכולה להתמודד ראש בראש עם כמה מכוניות-על, זה לא מחיר כבד לשלם.
סיבה למסיבה
ה-C63 היא מכונית סאלון-קטנה-ספורטיבית מופלאה, עם מנוע מדהים ויכולת דינמית מאוד מרשימה. כמובן שאת מלוא היכולת הזו אפשר לגלות רק על מסלול מרוצים, ולא על כבישים גרמניים צרים וחסרי שוליים, אבל קשה שלא להתרשם מה-C63.
המחיר, שעדיין לא נקבע, לא יהיה זול. בחו"ל יש פער של כ-50% בין ה-C63 למרצדס C350. אבל אפשר להסתכל על זה אחרת: במקום לבחור ב-S-קלאס נוספת לצי המכוניות שברשותכם, השקיעו את אותו כסף במכונית סופר-ספורטיבית מעולה. עכשיו זה נראה לכם הרבה יותר זמין, לא כך?
בכל מקרה, יש דבר אחד שאינו תלוי כלל במחיר: מרצדס כמעט תמיד מייצרת מכוניות מרשימות ומכובדות, אבל רק מעטות הן גם סקסיות. ה-C63 היא המרצדס הכי סקסית מאז ה-190 "איבו" של סוף שנות השמונים - וזה אומר הרבה.
מנוע | V8, עם 32 שסתומים |
נפח / סוג דלק | 6,208 סמ"ק / בנזין |
הספק מרבי | 457 כ"ס ב-6,800 סל"ד |
מומנט מרבי | 61.1 קג"מ ב-5,000 סל"ד |
הנעה / תיבת הילוכים | אחורית / אוטומטית, שבעה הילוכים |
מרכב | ארבע דלתות, סדאן |
אורך | 472.6 ס"מ |
רוחב | 179.5 ס"מ |
גובה | 144 ס"מ |
בסיס גלגלים | 276.5 ס"מ |
משקל | 1,730 ק"ג |
נפח תא מטען | 440 ליטר |
100-0 קמ"ש | 4.5 שניות |
מהירות מרבית | 250 קמ"ש |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | 7.4 ק"מ לליטר |
מחיר | לא ידוע |
אחריות | 36 חודשים |
אבזור בטיחות | כריות אוויר, ESP, ABS |
כוכבי בטיחות: נוסע/ילד/הולך רגל | טרם נבחנה |
הכותב היה אורח חברת מרצדס