שתף קטע נבחר

מיצובישי מציגה: מלכה חדשה

היצרנית היפנית חשפה את האיבו 10, רפליקת הראלי המתקדמת ביותר בתעשיית הרכב - אלינו היא תגיע רק בשנה הבאה

נוסחה מנצחת לא מחליפים. אחרי היריון ארוך ומייגע, חושפת היום (ב') מיצובישי פרטים מלאים על הדור העשירי והחדש של רפליקת הראלי האגדית, איבו X. כמו רבות מיצרניות הרכב, חשפה מיצובישי את האיבו החדשה לאט-לאט: כבר לפני שנתיים, בתערוכת טוקיו 2005, הוצגה מכונית התצוגה "קונספט X", שפיזרה רמזים עבים מאד לגבי המכונית שנחשפת היום. בהמשך צצו עוד ועוד רמזים ותמונות, עד שבאפריל האחרון כבר פורסמו תמונות כמעט-רשמיות.


 

אבל מספיק עם היסטוריה. האיבו X, ממש כמו קודמותיה - ובמיוחד איבו 8 ו-9 - היא פצצה טכנולוגית, שכל ייעודה היא לנסוע מהר. "מטרת הפיתוח של האיבו X החדשה הייתה לעשות את המכונית מהירה ככל האפשר," מצהירים במיצובישי, "וגם לעשות אותה בטוחה ככל האפשר לנהיגה". אז איך הם עשו את זה?

 

גדולה יותר, קשוחה יותר

פשוט: שמרו על הנוסחה המנצחת של הדורות הקודמים, והוסיפו כמה טכנולוגיות חדשות ומלהיבות. העיצוב לא ממש השתנה מאז נחשפה מכונית התצוגה ב-2005, וזה טוב: האיבו X נראית קרבית ואגרסיבית, עם שלל כונסי אוויר, מסיטי אוויר, ספוילרים ועוד אבזרי הסטת אוויר מתקדמים.

 

וזה לא הכל לטובת מראה-עיניים: בסיס הגלגלים התארך, מפשקי הגלגלים התרחבו, וסרח העודף הקדמי התקצר. יחד, כל השינויים אמורים לייצר אחיזה גבוהה יותר ויכולת דינמית משודרגת. לכך ודאי תתרום העובדה שהשלדה של ה-X קשיחה מזו של האיבו 9 בעשרות אחוזים - מה שאמור לשפר גם את הבטיחות. אגב, האיבו X גדולה מקודמתה בכל ממד: אורכה 449.5 ס"מ (+0.5 ס"מ), רוחבה 181 ס"מ (+ 4 ס"מ), וגובהה 148 ס"מ (+3 ס"מ). את נתון בסיס הגלגלים שומרים בינתיים מיצובישי לעצמם.


  

ההספק מספק?

דווקא בגזרת המנוע, אין חדשות גדולות: כמו כל קודמותיה, האיבו X מצוידת במנוע 2.0 ליטר טורבו-בנזין. במפתיע, למרות שמיצובישי מצהירה כי מדובר במנוע חדש, נותר ההספק המרבי זהה לאיבו הקודמת: 280 כ"ס ב-6,500 סל"ד. מה שכן השתנה הוא נתון המומנט: 43 קג"מ ב-3,500 סל"ד, לעומת 40.8 קג"מ ב-3,000 סל"ד. אולם, למרות הדימיון במספרים, היפנים טוענים שהמנוע של האיבו X גמיש יותר, ומציע כוח זמין בכל טווח הסל"ד.

 

עוד מספרים היפנים החרוצים כי המנוע קל ב-12 ק"ג מבעבר, וכי הוא ממוקם נמוך יותר בתא המנוע לטובת הנמכת מרכז הכובד. אגב, סביר להניח שכמו במקרה של ה-9, הגרסה המוצגת כעת של ה-X היא רק ראשונה מרבות, ובעתיד יופיעו גרסאות חזקות הרבה יותר (ומה שלא יעשה המפעל באופן רשמי, יעשו סדנאות השיפורים...).

 

חדשה אחת וחשובה מאד נמצאת ממש קרוב אל המנוע: תיבת הילוכים רובוטית חדשה וכפולת מצמדים. זכויות הפטנט של תיבת ה-DSG מבית פולקסווגן עומד לפוג, ומיצובישי מנצלת את ההזדמנות כדי לשדך לאיבו X את תיבת ה-SST, שמציעה אף היא שני מצמדים ושישה הילוכים. התפעול, כמקובל בתיבות רובוטיות, מתבצע באמצעות מנופים (עשויים ממגנזיום) מאחורי ההגה, או באמצעות בורר "נורמלי". ביפן תוצע גם גרסה עם תיבה ידנית רגילה, בעלת חמישה יחסי העברה.


 

חוכמה כפולה

כמו באיבו 8 ו-9, כוחה של האיבו X ירד אל האספלט דרך דיפרנציאל מרכזי-אקטיבי והנעה כפולה מתוחכמת, שתחלק את הכוח לא רק בין שני הסרנים, אלא גם בין הצדדים. המערכת, שנקראת Super All Wheel Control (ובתרגום חופשי: הנעה כפולה ממש-ממש חכמה), מציעה שלושה מצבים של העברת כוח: "אספלט", למשטחי אספלט יבשים, "עפר", לכבישים רטובים או שבילי עפר, ו"שלג", ל... משטחים מכוסים בשלג.

 

חידוש חשוב ומאד מבורך הוא הוספת מערכת בקרת יציבות, שנקראת ASC (ר"ת: Active Stability Control, ובעברית - בקרת יציבות אקטיבית). במיצובישי לא מציינים אם המערכת ניתנת לניתוק, אולם מאחר שמדובר במכונית סופר-ספורטיבית, שחלק מנהגיה יירצו לנהוג בה בשבילי עפר, סביר להניח כי מי שיחפוץ בכך יוכל להיפטר מההשגחה האלקטרונית.

 

שני נתונים חשובים מאד חסרים בפרטים שמפרסמת היום מיצובישי: משקל המכונית החדשה והביצועים. סביר להניח כי הסיבה לכך היא העובדה שבאירופה תשווק גרסה שתהיה שונה מעט מזו שמתחילה להימכר היום ביפן.


 

מעצבים בחופשה

וכעת, הגיע הזמן לפתוח את הדלתות ולהיכנס אל תא הנוסעים. והמחזה הנגלה לא נראה נאה במיוחד: אם לשפוט על-פי התמונות, מעצבי האיבו X לקחו חופש בדיוק כשהגיעו לעיצוב תא הנוסעים. התוצאה מאד ספרטנית, וחסרת חן. נקודת האור היחידה נעוצה בכך שהודות לחוסר-עיצוב הזה יוכל הנהג להתרכז בנהיגה, ולא יסבול מהסחות דעת.

 

כמובן שהשאלה שכעת מנקרת בראשכם היא מתי האיבו X תגיע לישראל, וגם, כמה תעלה. ובכן, למרות שעדיין אין תאריך רשמי וברור, במיצובישי-ישראל יודעים לספר כי האיבו החדשה תושק באירופה באפריל 2008. מה שאומר שמעט לאחר מכן, כנראה בקיץ 2008, נזכה לראות את ה-X הראשונה על האספלט המקומי. כמה תעלה? הנוכחית מתקרבת ל-300 אלף - והחדשה לא תהיה זולה ממנה.

 

ולמי שממש מעוניין לקנא - ביפן יהיה מחירה בין 26 אלף דולר (103 אלף שקל) ל-33 אלף דולר - 133 אלף שקל...

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צללית נאה
מנוע שיהווה בסיס לשיפורים
תיבה ידנית או ידנית-רובוטית
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים