שתף קטע נבחר
 

"היטלר, הרובוט והסכין" זכתה בפסטיבל עכו

בטקס הנעילה של הפסטיבל לתיאטרון אחר הוכרזו הזוכים. פרס היוצר המבטיח הוענק לאביטל דבורי על ההצגה "טרנקילה", ובצל"ש זכתה ההפקה "המאה השלושים" של ארי רמז

פסטיבל עכו לתיאטרון אחר ננעל לפנות ערב בטקס המסורתי של חלוקת הפרסים שנערך כמדי שנה בגני הפסטיבל. חבר השופטים, בראשותו של יהושע סובול, כלל השנה את פרופסור עוז אלמוג, מעצבת התפאורה ענת מסנר, הסופרת ומבקרת התיאטרון רזה בקרייה ומלי אוחנה מבית הספר לתיאטרון חזותי בירושלים.

 

חבר השופטים הגדיר את עבודת היוצרים בפסטיבל כנס קטן. מול קהל המשתתפים בהפקות השונות שישב על הדשא אמר סובול: "היוצרים הצעירים שמגיעים לפסטיבל מכל תחומי היצירה התיאטרונית, מצליחים פעם אחר פעם להפתיע את הקהל בעוצמת היצירתיות, המקוריות, הכשרון, ההתלהבות והמסירות, ובנכונות שלכם לצאת להרפתקה אמנותית ולחפש צורות ביטוי חדשות ולא שגרתיות".


"טרנקילה". זכתה ב-25 אלף שקל (צילומים: אייל לנדסמן)

 

הבחירה השנה, כך לדברי השופטים, היתה קשה מנשוא. אחרי חמש שעות של התדיינויות ומאבקים בתוך חבר השיפוט התקבלה החלטה. פרס עיריית עכו להצגה הטובה ביותר של הפסטיבל הוענק ל"היטלר, הרובוט והסכין" מאת המחזאי בעז דבי ובבימויה של יעל טילמן. "זהו מחזה המטפל ברגישות ובכשרון כתיבה בולט בנושא הטעון של המפגש בין נפשם הרכה של נערים ונערות מתבגרים לבין האטימות והאלימות של עולם המבוגרים, כפי שהוא מצטייר מנקודת מבטם של בני הנעורים, וכך הוא ממחיש את המתח בין חופש הפרט לחברה", כתבו השופטים בנימוקיהם והוסיפו, "בעבודת הבימוי, שמצטיינת בהדרכת צוות השחקנים המעולה ובשימוש נבון בחלל, הצליחה יעל טילמן להעניק חיי במה מרתקים למחזה".

 

במקביל צוות השופטים ציין לשבח את עבודת הוידאו של טיאנה שניטקה וברק בן דב ואת המוזיקה והתאורה המלווים את ההצגה. במעמד הענקת הפרס הודיע ראש עיריית עכו, שמעון לנקרי, כי בשל העובדה שאחד משחקני ההפקה הוא בן העיר עכו, יוגדל סכום הפרס בעשרת אלפים שקל ויעמוד על 30 אלף שקל. "כל המסע הזה היה תענוג צרוף", אמר המחזאי בעז דבי מייד לאחר ההכרזה על הזכייה, "זה היה שיעור באהבה מהרגע שהתקבלנו לפסטיבל, שבמהלכו קיבלנו ונתנו חום. זה היה נפלא ופשוט זכות גדולה לקחת בזה חלק".

 

פרס היוצר המבטיח

פרס קרן תרבות אמריקה ישראל בסכום 25 אלף שקל ליוצר המבטיח הוענק

לאביטל דבורי, יוצרת ההצגה "טרנקילה" עבור פיתוח ומימוש יצירתה הבאה. "אביטל דבורי ייצרה הצגה רבת רבדים המשלבת בהצלחה רבה אקרובטיקה, ליצנות, בובנאות, קוסמות ועיצוב חלל, כשכל אחד מהמרכיבים הללו משובח בפני עצמו. דבורי השכילה ליצור יחד עם צוות השחקנים הוירטואוזי הצגה פיוטית, מצחיקה ואסתטית שמצליחה לחצות את הקיר הרביבי ולגעת בקהל במקומות רגישים".

 

עם קבלת הפרס אמרה דבורי: "שואלים אותי כל הזמן מה בא קודם הסיפור או השפה התיאטרונית? אז האמת היא שכבר בסקיצות הראשונות ראיתי את הז'אנר התיאטרוני בפנים. התמזל מזלי, רצה הגורל ונאספו לצדי אנשים שכל אחד מהם התיישב בתדר של הכתיבה ובזכותם הצלחנו לקחת ראיונות ויזואליים וליישם אותם לחומר".

 

ציונים לשבח

בציונים לשבח זכו: היוצרת רינת מוסקנה מההפקה "יושבים", על מה שהוגדר על ידי השופטים כחיפוש פורמט חדש לאירוע תיאטרוני וניסיון לפתח מערכת חדשה של יחסים בין הקהל להתרחשות התיאטרלית, ולרונה שגיא וזאב לוי על יצירת ויזואליה מרתקת, חכמה ורבת קסם בתפאורה ובעבודת הוידאו בהצגה "זה כמו להרוס רק הפוך".


"המאה השלושים". ציון לשבח

 

ציון נוסף לשבח הוענק להצגה "המאה השלושים" וליוצר ארי רמז על עיבוד רב השראה לשירים ולטקסטים של המשורר דוד אבידן. חבר השופטים ציין את עבודת התאורה היצירתית שהצליחה לברוא חללים ועולמות יש מאין, את המוזיקה שכתב רן בגנו אשר יצרה סביבה צלילית ופרשה את עומקם של השירים וקרבה אותם לקהל, וכמו כן את שלושת השחקנים בהפקה אורית זפרן, זאב שמשוני ואייר וולפה שהגישו לדברי השופטים "קונצרט קאמרי מלוטש ומשובח לשלושה שחקנים וטקסט".

 

פרויקט סדנאות הבמה לשחקנים מבטיחים העניק מלגות לשחקן נידאל בדרנה על משחקו בהצגה "השדה האחרון" ולשחקנית טל לוי על תפקידה בהצגה "היטלר הרובוט והסכין".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
"זה כמו להרוס רק הפוך". ציון לשבח
צילום: אייל לנדסמן
לאתר ההטבות
מומלצים