חינוך, כסף וגם פוליטיקה - על מה ישבתו המורים?
מאחורי כוונת המורים העל-יסודיים לפתוח בשביתה, מסתתר גם מאבק עם העמיתים מהסתדרות המורים. מה השיגו האחרונים, מה דורשים השובתים - ומה אתם חושבים?
מאחורי הקלעים של שביתת המורים, מסתתר מאבק לא רק בין ארגון המורים למשרדי האוצר והחינוך - אלא גם בין שני ארגוני המורים.
ביוני חתמה הסתדרות המורים על הסכם שכר חדש - "אופק חדש" שמו. במסגרת הסכם זה, שכרו של מורה מתחיל יזנק מסכום של 2,800 שקלים לחודש ל-5,300 שקלים, ואילו מחנך יקבל 5,830 שקלים. עוד הוחלט כי שכר המורים הפעילים במערכת החינוך יעלה בין 20 ל-40 אחוזים . כמן כן, עבודת המורה שנעשתה בבית בחינם, מועברת לבית הספר בתשלום מלא ובזכויות פנסיוניות מלאות.
לדברי גורמים המעורבים במשא ומתן, אחת הסיבות לשביתה של ארגון המורים העל-יסודיים, המייצג כ-41 אלף עובדי הוראה בעיקר בתיכונים ובחטיבות הביניים מכל רחבי הארץ, היא הרצון להשיג הסכם טוב יותר מזה של הסתדרות המורים.
"שרת החינוך יודעת שעדיף שארגון המורים העל-יסודיים ישבות, מכיוון שהוא ארגון קטן יותר, מאשר לסכן את ההסכם עם הסתדרות המורים ולהסתכן בשביתה של 80 אלף מורים חברי ההסתדרות", אמר אחד הגורמים.
הדרישות: מהגדלת השכר - לצמצום התלמידים בכיתות
אז מה למעשה דורש ארגון המורים במסגרת המשא ומתן? שכר הולם לכל מורה: בהתאם לרמת ההשכלה והתמורה למערכת. דרישה להעלאה מיידית של 60 אחוז בשכר הבסיס למורה. כמו כן - דרישה להסכם קיבוצי חדש. על פי הצעת המורים: שכר מינימלי של מורה בעל תואר B.A עם ותק של שנה ראשונה הוא 5,600 שקל בחודש. יכול להגיע - לא לפי ותק, כי אם לפי שעות עבודה - ל-15 אלף שקל ברוטו בחודש. כיום מקבל מורה בתחילת דרכו 2,800 שקל ברוטו בחודש ובסוף הקריירה, אחרי כ-40 שנות עבודה, שכרו מגיע ל-8,000 שקל ברוטו בחודש.
מסלולי קידום למורים: עידוד המוטיבציה ושיפור הדרגתי בשכר. יצירת שכר דיפרנציאלי ומסלולי קידום למורים לפי דרגות שונות של "מחנך" ו"מורה". לא לקדם על פי ותק, אלא על פי תשומות והישגים.
הרחבת משרות המורים: מ-24 ל-40 שעות שבועיות. המורים יהיו נוכחים בבית-הספר 40 שעות שבועיות, חמישה ימים בשבוע בלבד, שמונה שעות ביום, שבהן יתבצעו כל המטלות הנדרשות ובהן הוראה פרונטלית, הוראה פרטנית לתלמידים הזקוקים לתמיכה ולשיעורי עזר לסגירת פערים או לקדם תלמידים בעבודות חקר ועבודת צוות. מתוך 40 השעות, שש שעות יהיו עבודה פרטנית מול תלמיד. חמש שעות יהיו עבודת צוות ויצירת חומרים משותפים בתוך בית הספר. חמש שעות נוספות יהיו לצרכי הכנה לשיעור והכנה ללימודים ולבחינות.
תוספת ללקויי למידה: המורים דורשים תוספת שכר עבור תלמידים לקויי למידה הזכאים להקלות בבחינות הבגרות. לדברי המורים, הם נדרשים לשכתב בחינות. עם כל תלמיד כזה יושבים לפחות שעה בכל מבחן. בכל סמסטר יש 3 מבחנים, כאשר 20 אחוז מהתלמידים הם ליקויי למידה. לכן הדרישה היא ללהוסיף כ-100 שעות בשנה. המורים דורשים תגמול לפי שעה.
הפיכת מקצוע ההוראה לפרופסיה: סטנדרטים אקדמיים גבוהים לקבלת רישיון הוראה, העלאת מעמד המורה ותגמול כמו בכל הסקטורים המקצועיים הדורשים השכלה אקדמית.
יישום תוכנית "עוז לתמורה": ארגון המורים מציע את תוכנית "עוז לתמורה" לרפורמה במבנה העסקת המורים. מסלול הקידום שאותו מציעים המורים מכיל דרגות שונות של מחנכים מ"מומחה" ועד "מחנך מומחה בדרגה 3". דרגה אחרת למורים המקצועיים תהיה מ"מורה" ועד "מורה מומחה 4". עוד קידום יהיה מקורס מחנכים ועד מינוי לרכז מקצועי בבית הספר.
העלות נאמדת ב-3.6 מיליארד שקל. סך כל עלות יישום תוכנית "עוז לתמורה" - מיליארד שקל. תוכנית זו הונהגה כפיילוט במשך 3 שנים בחמישה בתי ספר תיכוניים.
למגיבים: סמנו תחילה אם אתם "בעד" או "נגד" שביתת המורים