שתף קטע נבחר

פיז'ו 308 - בגדים חדשים לקומפקטית

כשמחליפים מכונית ותיקה ומצליחה כמו ה-307 של פיז'ו, כדאי מאוד לעשות את זה עם מכונית טובה ומודרנית ממנה. האמנם?

חוק בלתי כתוב אומר שאם אתה מצפה למשהו שיקרה, סביר להניח שלא תתאכזב או תופתע לטובה כשהוא אכן יקרה. למשל, כשטסים בחברת התעופה הלאומית-לשעבר שלנו, אתם הרי מצפים שהמטוס ימריא באיחור. וכשזה בדיוק מה שקורה, אפילו פעמיים ביומיים, אף אחד מהנוסעים לא מופתע או מתאכזב. "הכי בבית בעולם"? בטח, בעיקר כשהבית שלכם קצת חורק, ויש לו נטייה לפתח תקלות דווקא כשצריך להשתמש בו.

 

עכשיו, למה אפשר לצפות מפיז'ו 308 החדשה? המסורת של היצרנית הצרפתית מכתיבה רשימה די ברורה: בהתאם, ה-308 צריכה להיות גם נוחה וגם מהנה, גם מרווחת וגם איכותית, ורצוי שתהיה נאה גם מבחוץ וגם מבפנים. האם היא אכן כזו?

 

פה גדול

צילומי פרסום נוטים להיטיב עם האובייקט המצולם. הסיבה ברורה: הצלם בוחר תאורה ומיקום מושלמים, ומוסיף כמה ליטושים בעזרת תוכנת עיבוד-תמונה. ואז, כשנפגשים עם האובייקט פנים-אל-פנים, האכזבה ממהרת להגיע. בלי איפור ופוטושופ, מי שנראה בתמונות כמו נסיך הופך במציאות לצפרדע.


 

במקרה של ה-308, המצב הפוך. בתמונות היא דווקא מאכזבת: נדמה שהמעצבים בחרו באבולוציה זהירה מדי של קודמתה, ה-307, ורק דאגו להוסיף את ה"פה" הענק מלפנים - אותו פה שהפך לסימן ההיכר של דגמי פיז'ו החדשים.

 

אבל מתחת לשמי הסתיו, ה-308 נראית בכלל לא רע. הקימורים מתעוררים לחיים, הצדודית נאה, ואפילו הסבכה הקדמית העצומה לא מפריעה. ויש אפילו גימיק חביב: פיז'ו מציעה - כמו ב-207 - שני עיצובי סבכה שונים. אחד ספורטיבי ועטוי כרום, השני "קלאסי" וצנוע. בנוסף, מוצעים שני עיצובים לפגוש האחורי: גם כאן הבחירה היא בין פגוש ספורטיבי, עם מסיט אוויר מזויף, לבין פגוש "קלאסי", חף מעיטורים. לרושם הוויזואלי תורמים גם הממדים: ה-308 ארוכה מקודמתה בשבעה ס"מ, ורחבה ממנה בחמישה.

 

הטל צל ענק 

אבל בעוד שהעיצוב החיצוני לא משתחרר מהצל של ה-307, בתא הנוסעים התמונה שונה. העיצוב חדש ומוצלח: למשל, הקונסולה המרכזית, שמצליחה להיות גם נאה וגם נוחה לשימוש, והמחוונים העגלגלים, שמשדרים רטרו-שיק נעים. כצפוי, איכות החומרים שודרגה, וה-308 עוטה פלסטיק רך ונעים למגע. ומה עם איכות ההרכבה? באף אחת ממכוניות המבחן לא נשמעו קרקושים, אבל נדמה שחסר ל-308 את אותו דיוק בהתאמת חלקי הפלסטיק שמאפיין את טויוטה קורולה או פולקסווגן גולף.

 

בכל הנוגע לרשימת האבזור, ה-308 יכולה להישיר מבט אל היריבות. אמנם המפרט של הדגמים שיגיעו לישראל טרם נקבע, אבל גם ברמה הבסיסית, פיז'ו מעניקה די והותר צעצועים. בסעיף הבטיחות, אי אפשר לדרוש יותר: חמישה כוכבים במבחני ריסוק, בקרת יציבות סטנדרטית ושש עד תשע כריות אוויר.


 

גם בסעיף המרחב לנוסעים, אין סיבה לדרוש יותר. אמנם בסיס הגלגלים זהה לזה של ה-307, אבל פיז'ו הצליחה להגדיל מעט את מרווחי המרפקים והברכיים. הבעיה היחידה היא בגרסאות המצוידות בגג השמש הפנורמי הענק, שמצמצם את מרווח הראש ליושבים מאחור.

 

זנב שובב? 

את בקרת היציבות הסטנדרטית ב-308 אי אפשר לנתק במהירות גבוהה מ-50 קמ"ש. חובבי הנהיגה ודאי יצקצקו בלשונם באכזבה, וייזכרו בערגה במכוניות כמו פיז'ו 205 ו-306. אבל, בינינו, הרוב המוחלט של הלקוחות לא יינתקו את בקרת היציבות גם מתחת ל-50 קמ"ש, כך שאפשר לוותר על אופציית הניתוק הזו.

 

מה שאפשר ללמוד מהסיפור של בקרת היציבות, הוא שבפיז'ו מעדיפים כיום בטיחות על-פני הנאה. אחיזת כביש גבוהה, יציבות, מרכב מרוסן - כל אלה חשובים מסיפורי גבורה על "זנב שובב". וזה בדיוק מה שמציעה ה-308: היא מדויקת, בטוחה וקלה לשליטה. והיא אפילו מהנה במידה מסוימת, אם כי זו הנאה שמקורה במהירות שהיא מצליחה לפתח בפניות, ולא בתחושות שהיא מעבירה לנהג.

 

לקרוא ולשכוח 

מבין גרסאות המנוע שהגיעו לאירוע ההשקה, שלוש רלוונטיות לישראל: 1.6 בנזין (120 כ"ס), 1.6 טורבו-בנזין (150 כ"ס), ו-1.6 ליטר טורבו-דיזל (110 כ"ס). אגב, שני מנועי הבנזין הם פרי פיתוח משותף עם ב.מ.וו, וניתן לפגוש בהם ב-207 ובמיני החדשה.


 

המנועים אינם מפתיעים או מאכזבים. מנוע ה-1.6 ליטר בנזין מציע ביצועים טובים וגמישות סבירה, והוא ודאי יספק את הלקוחות של מכוניות משפחתיות. גרסת ה-1.6 טורבו-בנזין נמרצת וחזקה, אם כי אל תטעו - למרות תצורת המנוע, לא מדובר כאן במכונית ספורטיבית. מרשימה עוד יותר היא גרסת הטורבו-דיזל: עם מומנט של 26.5 קג"מ, שרובו זמין כבר ב-1,750 סל"ד, ה-308 נהנית מתאוצות ביניים זריזות ומגמישות מצוינת. החיסרון היחיד הוא טרטור קצת מוחשי מדי, בעיקר כשהמנוע קר.

 

ועכשיו אתם מתבקשים לשכוח מכל מה שקראתם על המנועים השונים. הסיבה: המכוניות בהשקה צוידו בתיבות ידניות בלבד. לישראל יגיעו שתי גרסאות הבנזין עם תיבת ה-AL4 האוטומטית, שאמנם אמורה לקבל שדרוג, אך צפויה להכביד על ה-308 ולפגום בביצועים. גרסת הטורבו-דיזל תיהנה מיתרון, וזאת מאחר שתצויד בתיבה ידנית-רובוטית מוצלחת, כמו זו של הסיטרואן C4 פיקאסו.

 

והרי החדשות 

החדשות הטובות הן שה-308 עולה על קודמתה, ועומדת במרבית הציפיות: היא נעימה, מרווחת, בטוחה ומאובזרת. החדשות הפחות טובות הן שבסתר הלב, אפשר היה לצפות מפיז'ו לאיזו הפתעה, לכמה ריגושים לא מתוכננים. אבל כנראה שבפיז'ו החליטו לוותר על הלב, ולכוון אל הראש של הלקוחות.

 

הבעיה היא שבדרך אל הראש, ה-308 תצטרך לעבור דרך הכיס. וכאן, החדשות הן רעות למדי: ה-308 תגיע לישראל בסוף הרבעון הראשון של 2008, ועל-פי הערכות היא לא תצליח "להיכנס" לקבוצת שווי שימוש 2 (עד 114 אלף שקל). מה שאומר שהיבואנית תפנה את עיקר מאמציה לשיווק ה-308 ללקוחות פרטיים, שם היא תפגוש מכוניות כמו פולקסווגן גולף, הונדה סיוויק וגרסאות 2.0 ליטר של מכוניות משפחתיות כמו מאזדה 3 ופורד פוקוס.

 

מול תחרות שכזו, אנחנו צופים ל-308 חיים קשים מאוד.


פיזו 308

פיז'ו 308
מנוע 4 צילינדרים, 16 שסתומים
נפח / סוג דלק 1,598 סמ"ק / בנזין
הספק מרבי 120 כ"ס ב-6,000 סל"ד
מומנט מרבי 16.3 קג"מ ב-4,250 סל"ד
הנעה / תיבת הילוכים קדמית / ידנית, חמישה הילוכים
מרכב חמש דלתות, האצ'בק
אורך 427.6 ס"מ
רוחב 181.5 ס"מ
גובה 149.8 ס"מ
בסיס גלגלים 260.8 ס"מ
משקל 1,287 ק"ג
נפח תא מטען 430 ליטר
100-0 קמ"ש 10.8 שניות
מהירות מרבית 195 קמ"ש
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) 14.9 ק"מ לליטר
פליטת פחמן דו-חמצני 159 גרם לק"מ
מתי אצלנו? תחילת 2008
אבזור בטיחות 6 כריות אוויר, ABS ,ESP
כוכבי בטיחות: נוסע/ילד/הולך רגל 3/4/5 לפי EuroNCAP

 

הכתב היה אורח חברת פיז'ו

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
כך נראית ה-308 בגרסת הפגוש ה"קלאסי"
כך תיראה ה-308 בגרסה האוטומטית
וכך נראית ה-308 מהצד
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים