מכונית ילדי הפרחים בת 60
פולקסווגן חגגה בשבוע שעבר יום הולדת לאחת הקלאסיות האהובות בעולם - המיניבוס הוותיק. הזדמנות טובה להיזכר במכונית הכמעט-רשמית של ילדי הפרחים, זו שאצלנו זכתה דווקא לשימוש שונה
פולקסווגן חגגה בשבוע שעבר בעיר האנובר שבגרמניה, 60 שנה למסחרית הקטנה שלה. אנחנו מדברים על המיניבוס המקורי, שידוע גם בשם טרנספורטר, או מיקרובס ובקיצור - "באס" (Bus). באירוע רב המשתתפים נקבצו לא פחות מ-3,500 מיניבוסים לתצוגה ססגונית, שאורגנה על-ידי היצרנית. זאת כשלוש שנים לאחר שניסתה להחיות את הבאס בדגם חדש ומודרני, אך חזרה בה לבסוף משיקולי תקציב.
אז לכבוד יום הולדת ה-60 לאחת המכוניות היותר ססגוניות שסיפקה לנו תעשיית הרכב, וללא ספק זו בעלת הרקורד הרגוע ביותר, קבלו סקירה מלאת חיבה, עם המון ילדי פרחים ברקע, ושימושיות טהורה בארץ הקודש.
מזל טוב חיפושית, יש לך אחות גדולה
לפני 60 שנה, בשנת 1947, נולדה לפולקסוואגן חיפושית אחות גדולה על שולחן השרטוט, תחת השם טרנספורטר. אבות הטיפוס הראשונים נבחנו כשנתיים לאחר מכן, וחלקו את המכניקה הבסיסית עם האחות החיפושית - כאשר המנוע שהותקן בהן היה בעל עוצמה מגוחכת בסטנדרטים של היום - 25 כ"ס.
תוך שנים מועטות התרחבה המשפחה, המנועים התחזקו והוצגו גירסאות נוספות לשימוש פרטי ומסחרי - לרבות גרסאות חד-קבינה (1952), דבל-קבינה (1958) וקאמפר (קרוואן לטיולים). וכבר בשנת 1961, ירדה הטרנספורטר המיליון מקו הייצור.
הזיכרון המיידי של מרבית האמריקנים בהקשר למכונית הזו, נעוץ אי שם בשנות ה-60. ילדי הפרחים של אותה התקופה קישטו את הטרנספורטרים - כמה מפתיע - בפרחים, ונעו עמן ברחבי ביבשת הגדולה תוך "עשיית אהבה ולא מלחמה". אותם ילדי הפרחים לא מיהרו לשום מקום. בעצם, הם גם לא יכלו, כי הטרנספורטר לא יכולה הייתה לעמוד בקצב של שום מכונית באותה התקופה על הכביש המהיר, אולי חוץ ממשאיות גלידה עמוסות.
וזה עוד לפני שהזכרנו תאורת שישה וולט חלושה, שהתקשתה להאיר את דרכן בחושך.
אלטא זאכן! קונה הכל!
בארץ זכור המיניבוס דווקא בהקשר אחר לחלוטין. לכל אלטא זאכן שכיבד את עצמו בשנות ה-80, הייתה טרספורטר דבל-קבינה, רצוי משנות ה-60 או ה-70, עמה הסתובב ברחובות תל-אביב והטריד את מנוחת תושביה - תוך קריאות רמות המלמדות על מהות עסקיו. קשר ישראלי נוסף אל הטרנספורטר הוא דרך המלחמות. משנות ה-60 גויסו טרנספורטרים לטובת צה"ל. שרידותן, קשיחותן ועבירותן נודעו ברבים וקשרו להן תהילה מרובה.
הטרנספורטר התאימה לשוק הישראלי המתפתח כמו כפפה ליד. היא הייתה נוחה לנסיעה, קלה לתחזוקה (צוידה כזכור במנוע קירור אוויר אחורי, כמו החיפושית) ובעלת מרכב קשיח ועמיד, בנוסף לאופציות שייחדו חלק מדגמיה. לדוגמה, בגרסאות חד ודבל-קבינה ניתן היה לפתוח את כל הדפנות, וכך להעמיס סחורות וציוד במידות יוצאות דופן.
במהלך השנים השתנו הדגמים, כאשר הדגם בעל החזית העגולה והמוכרת הוחלף בדגם בעל חזית ישרה וקווים חדים. זה קרה ב-1979, ושוב מילאה הטרנספורטר את כבישי הארץ והייתה לאחד הרכבים המסחריים הפופולריים ביותר.
פולקסוואגן היו גאים בדגם זה גם מהבחינה הבטיחותית. זכורה היטב פרסומת בה טרנספורטר תלויה באוויר בחלקה האחורי, נעזבת לכוחות הכבידה המטיחים את חרטומה בקרקע בעוצמה - תוך גרימת נזק קטן בלבד למרכב. ראוי לציין כי ב-1982 עברה הטרנספורטר את אחד השינויים הגדולים במהלך שנותיה, עם התקנת מנוע מקורר נוזל.
מעוניינים לצפות בטרנספורטרים קלאסיות ששופצו באהבה בידי בעליהם? הגיעו למפגשי מועדון החיפושית ומקוררי האוויר המתקיימים מעת לעת, כמו זה שסוקר כאן ב-ynet לפני זמן לא רב.
הכותב הוא ממקימי ארגון "אספני הרכב הארצישראלים"