שתף קטע נבחר

התנגדות בוועדת הכספים להיתר יעוץ פנסיוני לבנקים

מיסז'ניקוב: "זו שליפה ומחטף שעלולים לחסל את ענף סוכני הביטוח; יש סתירה בין טובת הצרכנים לעידוד התחרות החופשית"

בוועדת הכספים מתגבשת התנגדות להיתר שנותן משרד האוצר לבנקים לשמש גם יועצי ביטוח פנסיוני. יו"ר הוועדה, ח"כ סטס מיסז'ניקוב (ישראל ביתנו), אמר היום בפתחו של דיון נוסף בסוגיה כי לדעתו מדובר ב"בשליפה ומחטף שעלולים לחסל את ענף סוכני הביטוח".

 

הוא אמר שהצעת האוצר לעגן את הנושא בחקיקה באמצעות חוק ההסדרים הקרוב "לא תצא מהוועדה כמו שתכנס אליה", לאחר שיוחלט להעביר חלק זה של החוק לטיפולו. מיסז'ניקוב ציין את הסתירה שעולה כאן בין טובת הצרכנים לעידוד התחרות החופשית שבמהלך הזה. הוא אמר כי טובת הצרכן מחייבת להכניס לתמונה גם את הבנקים, אבל מצד שני כניסת הבנקים לתחום בתנאים הקיימים מהווה תחרות לא הוגנת בסוכני הביטוח.

 

כניסת הבנקים לתחום הביטוח התאפשרה ברפורמת בכר, לאחר שהם נדרשו למכור את קופות הגמל וקרנות הפנסיה, עם קדימות לבנקים הבינוניים. כך קיבל בנק המזרחי לאחרונה את היתר הכניסה הראשון ובנק הפועלים יקבל אותו ב-2010. הוועדה דנה היום בהשלכות המהלך על סוכני הביטוח ומנהלי ההסדרים הפנסיוניים הקיימים.

 

יוסי מנור, נשיא לשכת סוכני הביטוח, טען שהבנקים לא יתנו לצרכן ייעוץ אובייקטיבי לאחר שהוחלט כי לא הצרכן ישלם עבור הייעוץ אלא חברות הביטוח ישלמו לבנקים עמלת הפצה של מוצריהם. הוא חושש שהבנקים ייקחו מהסוכנים בהינף יד לקוחות שטופחו על ידם במשך עשרות שנים, ויחתימו אותם על "הסכם יעוץ" שמשמעותו "גזילת" העמלה שחברת הביטוח שילמה עד כה לסוכן והצגת הסוכן "עירום ועריה".

 

עוד טען מנור כי יתרון הגודל והטכנולוגיה של הבנקים מציג את הסוכנים בעמדה נחותה. לסוכנים אין את "המסלקה הפנסיונית" הנדרשת לנוחיות הלקוחות הגדולים לפיזור תשלומים בין המבטחים הפנסיוניים, וגם את מרכזי המידע הנחוצים במסגרת התחרות. "נוצר כאן קיפוח בולט", אמר.

 

מנהל פורום מנהלי ההסדרים הפנסיוניים, מאיר אוזן, הוסיף כי יועצי ההשקעות של הבנקים יתפקדו גם כיועצים פנסיוניים ויכרכו בעבודתם מול הלקוחות את שני סוגי המוצרים בחבילה אחת. "לקוח שמגיע לקבל יעוץ פנסיוני שאמור להיות אובייקטיבי עלול למצוא את עצמו מול משווק שמוכר לו מוצרים של הבנק, כמו למשל תעודות סל. אלה אמנם אינם מוצרים פנסיוניים טהורים אבל נמכרים תחת הכובע של הייעוץ שאמור להיות אובייקטיבי ובלתי תלוי, ויש כאן הטעיה ברורה של הלקוחות", אמר

 

אוזן הדגיש כי חוסר האובייקטיביות של היועץ הבנקאי נובע מכך שהבנקים מקבלים עמלות מגופים שיש אתם הסכמי הפצה, והשוני בעמלות טומן בתוכו תמריצים ליועץ הבנקאי להעדיף את חברת הביטוח או את קרן הפנסיה שתרבה במחיר העמלה.

 

סגן המפקח על הביטוח באוצר, יואב בן-אור, התעלם מהטענות ואמר כי היועץ והסוכן הם שני תחומים נפרדים ובנק חייב לייעץ בשונה מהייעוץ שנותן סכן הביטוח, שדווקא הוא עלול להיות מוטה לצד חברת ביטוח מסוימת.

 

נציגת הממונה על ההגבלים העסקיים חיזקה אותו. "ראינו הטיה חד-משמעית של סוכנים לטובת חברת ביטוח כלשהי ואפילו סוכנים שהיו שותפים בחברות", אמרה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
סטס מיסז'ניקוב, יו"ר ועדת הכספים
צילום: עטא עוויסאת
מומלצים