הוליווד שובתת?
לא רק בישראל: תסריטאי הטלוויזיה והקולנוע בהוליווד יחליטו הערב אם לפצוח בשביתה, שתחריף את המאבק על חלקם ברווחי ה-DVD והאינטרנט. הנפגעים הראשונים: התוכניות היומיות. המרוויחים: הריאליטיז
בעוד אצלנו שוככים הדי מאבק התסריטאים בתאגידים, הזכיינים במפיקים ובמי לא, בהוליווד נערכים למאבק תסריטאים עיקש משלהם. תסריטאי הטלוויזיה והקולנוע מאיימים בשביתה מזה זמן מה, ואם לא יימצא פיתרון של גישור או הסכמה זמנית - ייפקע היום (ד') האולטימטום של תסריטאי הוליווד, שכבר הוכיחו את כוח העמידה שלהם בשביתות עבר.
הכותבים מנהלים כבר מיולי האחרון מאבק סבוך על זכויותיהם באמצעי המדיה החדשה, כגון DVD והורדות חוקיות באינטרנט. מכשירי ה-DVD התאזרחו
כבר מזמן, אבל אחוז הרווחים של התסריטאים מאפיקי התקשורת החדשים נעצר בימים בהם הוידאו נחשב לשיא החדשנות הטכנולוגית.
תוקף החוזים של התסריטאים עם המפיקים פג הערב, שעון ארה"ב, ומשמעות הדבר היא שביתה אפשרית החל ממחר. יתכן, שהכותבים יחכו עד יוני 2008 עם השביתה, אז אמורים החוזים של האולפנים עם השחקנים והבמאים להיחתם מחדש. נציגי איגוד התסריטאים נפגשו עם נציגי המפיקים ביום שלישי במטרה לשוחח על תנאי העסקה חדשים, בתיווך מגשר מטעם המדינה. זוהי הפעם הראשונה שהממשל הפדרלי מסייע למו"מ כזה, לבקשת שני הצדדים.
עדיף שתהיה שביתת צלמים
"תסריטאים הם אלה שעומדים מאחורי כל דבר בטלוויזיה", מסביר אבי כהן, עורך "הלילה עם ליאור שליין" בערוץ 10. "אם הם שובתים - אין תוכנית".
אליבא דה כהן, אין סיכוי להרים כל תוכנית - על אחת כמה וכמה תוכנית לייט נייט - בלי פועלי הכתיבה המיומנים. "יש אצלנו שמונה תסריטאים שעובדים במשמרות – חלקם עובדים מדי יום, חלקם מספר ימים בשבוע. ארבעה – חמישה אנשים עובדים רק על המונולוג, שהוא בערך ארבע דקות בתחילת התוכנית, וזו עבודה של חמש-שש שעות מהבוקר.
משפחת סימפסונז ב-FOX. נאגרו מספיק פרקים לקראת השביתה
"בכל תוכנית יש בין שליש ל-40% מערכונים וחומר הומוריסטי כתוב", מסביר כהן. "כדי לכתוב אותו מאוד מצחיק נדרשת עבודה מאוד קשה של מומחים בעלי יכולות נדירות, אותם קשה מאוד למצוא. הצלחנו לגייס כמה מהטובים ביותר שיש. זו אחת הסיבות שמעטים מהם עובדים כל יום, כי רובם עובדים בעוד דברים.
"אנשים חושבים שטלוויזיה זה מקסימום שחקן וצלם שמצלם אותו, אבל גם 'ארץ נהדרת' היתה שובקת מזמן בלי הכותבים שלה, שלא נדבר על דרמות. היה קל יותר אם היתה שביתה של צלמים, והיינו נותנים לאנשים בלתי מיומנים לצלם, מאשר שביתת תסריטאים".
המרוויחה הגדולה: אמריקן איידול
אם תצא השביתה לפועל, יהיו התוכניות המופקות על בסיס יומי הראשונות להיפגע. מנחי תוכניות ה'לייט נייט' כמו ג'יי לנו, קונאן אובראיין וג'ון סטיוארט ישארו בלי מונולוגי פתיחה ומערכונים. מפיקי אופרות סבון יומיות כמו "צעירים חסרי מנוח", שתובעות מאסה גדולה של תסריטים, יקלעו גם הם למצוקה.
הממונים על הסדרות המתוסרטות השבועיות כבר אגרו תסריטים לזמנים קשים ואלו אמורים להספיק עד ינואר, אבל סדרות דרמה וקומדיות שאמורות לעלות
באמצע העונה יפגעו וכמוהן גם מגזיני חדשות וסדרות ריאליטי, שאמנם מתעדות מציאות, אבל למעשה מתוסרטות עד העצם. הנשימה של תעשיית הקולנוע ארוכה מעט יותר, מאחר שהאולפנים הצטיידו בתסריטים עוד טרם השביתה, אבל גם הם יפגעו אם השביתה תמשך.
מי ירוויח מהשביתה? תוכניות המציאות שאינן תלויות תסריטאים. שביתה דומה של גילדת הכותבים, שהתקיימה ב-1988, ארכה כחצי שנה, ובעקבותיה צמחו על הקרקע היבשה של התעשייה ההוליוודית בעיקר סדרות מציאות כמו "שוטרים" (המתעדת מרדפי משטרה). המרוויחה הגדולה מכל הבלגן עשויה להיות הפעם "אמריקן איידול", שתיוותר לבד במערכה, שהיא ממילא מובילה בה מתוקף היותה התוכנית הנצפית ביותר באמריקה.