שתף קטע נבחר

 

"אפקטיביות חוק הניידות נפגעת כתוצאה מכבילת צרכנים"

המועצה לצרכנות: "לא להתפתות למלכודות הדבש הטמונות במבצעים הכובלים לתקופות ארוכות. קנסות היציאה יכולים להגיע ל-3,000 שקלים". משרד התקשרות: ניידות המספרים היא מהלך נצחי, ולא קצר מועד

חוק ניידות המספרים מתקרב בצעדי ענק, וב-2 בדצמבר יוכלו הן לקוחות הסלולר והן לקוחות הטלפונייה הנייחת, לעבור עם המספר שלהם לחברה המתחרה. בינתיים, חברות הסלולר עסקו בחודשים האחרונים בשיווק מסיבי ובהצעות מפתות ללקוחות על מנת שיישארו אצלן עד שהחוק ייכנס לתוקף.

 

הבעיה עם ההצעות האלו, שרובן לוו בהטבות מפתות, היא שהן גם מחייבות את הלקוחות לאותן חברות לתקופה של שלוש שנים. תחקיר המועצה לצרכנות בעניין זה מגלה כי צרכנים רבים שירצו לעבור לחברה מתחרה בעקבות חוק הניידות, ייאלצו  לשלם לחברת הסלולר שלהם סכומים המגיעים לאלפי שקלים תמורת הזכות לסיים את ההתקשרות לפני הזמן שנקבע בהסכם, כדי לעבור לחברה מתחרה. תשלומים אלה יפגעו ביכולתם של רוב הצרכנים המחויבים לתקופות זמן ארוכות לעבור לחברה אחרת.

  

אמנם משרד התקשורת, במסגרת האג'נדה הצרכנית שלו, מוחק יותר ויותר חסמי מעבר ללקוחות הסלולר, אבל חלקם עדיין לא הגיעו לכדי מימוש בפועל, כמו קיצור זמן ההתחייבות.

 

בעקבות זאת קוראת המועצה לצרכנות לציבור צרכני הסלולר שלא להתפתות ל"מלכודות הדבש" הטמונות במבצעים הכובלים את הצרכנים לתקופות ארוכות. במועצה מציינים, כי האפקטיביות של חוק הניידות נפגעת כתוצאה מכבילת צרכנים לתקופות זמן ארוכות, ובשל גובה הקנסות שמטילות החברות על צרכנים המבקשים לעבור לחברה אחרת במהלך תקופת ההתחייבות.

 

60% לא שמעו על החוק

על פי סקר מקיף שביצעה המועצה בסוף השבוע האחרון, 53% מלקוחות הסלולר מחויבים בהתקשרות לזמן כלשהו לחברת הסלולר שלהם: 14% מתוכם מחויבים לתקופה של עד 12 חודשים, כ-10% מחויבים לתקופה של עד 24 חודש, ו-כ- 18% מחויבים לתקופה של מעל לשנתיים. כ- 11% נוספים טוענים כי יש להם התחייבות לחברה אך אינם זוכרים לכמה זמן.

 

מהתחקיר עולה, כי סכומי הכסף שיאלצו צרכנים המחויבים בהתקשרות לזמן ארוך לשלם לחברת הסלולר תמורת הזכות לסיים את ההתקשרות יכולים להגיע לכ- 3,000 שקלים. במועצה מציינים, כי נוסף לסכום זה עלול הצרכן המבקש להתנתק להידרש לעיתים גם לשלם מיידית בתשלום אחד את יתרת התשלומים החודשיים שנותרה לו עד לסיום תקופת ההתחייבות. תשלום זה יכול להגיע לאלפי שקלים.

 

אלא שהצרכנים כנראה לא מודעים לכך. למעשה, על פי הסקר שביצעה המועצה 60% מלקוחות הסלולר כלל לא מכיר או שמע על ניוד המספרים. עם זאת, יש לציין כי עם כניסת החוק לתוקף יעלה משרד התקשרות בקמפיין רחב היקף שיסביר ללקוחות את משמעותו.

 

אחרי שהסבירו ללקוחות שנסקרו מה אומר החוק, התברר כי 58% ממשתמשי הסלולר סבורים כי המעבר מחברה לחברה לא יהיה כרוך בתשלום. למעשה, 51% לא מוכנים לשלם עבור הזכות לעבור לחברה אחרת, ורק 0.5% מוכנים לשלם יותר מ-500 שקלים.

 

מנכ"ל המועצה לצרכנות, אהוד פלג, מדגיש כי תוצאות תחקיר מוכיחות כי כבילת הצרכנים לתקופות ארוכות וגובה הקנסות המושתים על מי שמעונינים לסיים את ההתקשרות במהלך תקופת ההתחייבות, מהווה אבן נגף בפני התפתחות תחרות אמיתית בין החברות על כיסו של הצרכן ועל סיכויו ליהנות מפירות תחרות זאת.

 

משרד התקשורת: אנו פועלים בכל דרך לחיזוק המודעות

בעקבות תחקיר המועצה מסר בתגובה דובר משרד התקשורת, ד"ר יחיאל שבי, כי: "מזה חודשים רבים, משרד התקשורת פועל בכל דרך אפשרית לחזק המודעות בקרב הציבור לעניין רפורמת ניידות המספרים. בכל הודעה צרכנית הנוגעת לפעילויות צרכניות בתחום הטלפוניה מוזכרת ניידות המספרים והמועד לכינונה – 2.12.07.

 

"ניידות המספרים אינו מבצע חד פעמי או קצר מועד – זהו מהלך נצחי שיאפשר מעתה ואילך ללקוחות הטלפוניה – הקווית והסלולרית לעבור עם מספר הטלפון שלהם כולל הקידומת מחברה לחברה, בתוך שלוש שעות, ללא תשלום וללא הגבלת מספר המעברים/ ההתניידויות. לכן, אין מדובר בפגיעה כלשהי. הקמפיין בא לומר כי מהיום ואילך ניתן להתנייד עם המספר כולו כולל הקידומת והוא יצא לאור במקביל לתחילת הניידות, באמצעי המדיה ההמונית.

 

"ניידות המספרים הנה מהלך משמעותי בתהליך של הסרת חסמי מעבר מידי לקוחות הטלפוניה שהמשרד מקדם בשנים האחרונות והוא חלק בלתי נפרד מהרפורמות הצרכניות שהמשרד מבצע. המשרד פרסם מספר שימועים ובהם קיצור משך תקופת ההתחייבות משלוש שנים, איסור על שיווק תוכניות על פי דקה, אלא על פי 12 שניות או שניה והחל בינואר 2009 שיווק תוכניות בחיוב על פי שניה בלבד. חיוב חברות הטלפוניה להודיע ללקוח 30 יום מראש על העלאת תעריפים שיאפשר ללקוח לבחון ברצינות תוכניות אחרות בחברות אחרות. חיוב החברות להנפיק חשבונית חדשה שקופה, פשוטה ומפורטת יותר על פי תו תקן חדש שנבחן כעת במשרד התקשורת, ובה פירוט של הפעולות שביצע הלקוח, תעריפים, ושירותי דור שלישי. ניתוק זיקה בין מכשיר לדקות שיבטל את ההתניה הקיימת בין קניית מכשיר למתן הטבות בזמן אויר.

 

"בימים אלה, אנו בוחנים את עניין העלאת התעריפים במהלך תקופת ההתחייבות.

 

"כבר כיום, אנו רואים במו עינינו כיצד המהלכים שהמשרד מקדם להגברת התחרות והסרת חסמי המעבר, ובראשם ניידות המספרים, משפיעים על המפעילות אשר משווקות תוכניות ללא התחייבות, תוכניות בחיוב על-פי שניה, תוכניות ללא דמי מנוי ועוד הטבות צרכניות.

 

"המשרד ימשיך לפעול בכל דרך שהיא כדי לקדם את מדיניותו הצרכנית  'לא צרכת – לא שילמת', ויסיר כל חסם שהוא אשר פוגע בתחרות בענף וביכולתו של המנוי לבחור באופן חופשי את המסלול והחברה האופטימאליים עבורו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ניידות המספרים. יעלה לעבור חברה?
מומלצים