מי ישמור על האוטובוסים מפני פעולות איבה?
דני שנער מנהל אגף הבטחון במשרד התחבורה מזהיר: יש חשש להתרחשות פעולות טרור עם פרוק יחידת האבטחה בתחבורה הציבורית. "יש סימנים המצביעים על כשל אבטחתי עתידי עם פרוק היחידה"
"יש חשש לאיום מוחשי להתרחשות פעולת טרור בתחבורה הציבורית, עם פרוק יחידת המאבטחים, כאשר המדינה לא תוכל לספק את המענה הבטחוני הנדרש לנוכח האיום". כך כותב דני שנער, מנהל אגף הבטחון במשרד התחבורה, למנכ"ל המשרד גדעון סיטרמן.
מכתבו של שנער נשלח בעקבות החלטת הממשלה לקצץ בתקציבה, ובמסגרת זו הוחלט על חיסולה של יחידת המאבטחים בתחבורה הציבורית.
מי יאבטח את נוסעי האוטובוס? (צילום ארכיון: אמיר כהן)
שנער כותב בפנייתו, שהעתקים ממנה הועברו בין היתר גם לשר התחבורה שאול מופז, לאנשי אגף התקציבים באוצר ומנכ"ל המשרד לבטחון פנים, שקיים צורך בשימור רמת האבטחה הקיימת ובוודאי שאין לסגת ממנה. "מאזן הנזקים העלול לנבוע מהמצב המתהווה אינו ניתן לשעור, שכן לא תתקיים הכבדה משמעותית על יכולתו של יריב נחוש ליצור פיגועים כלפי ענף זה ולטעמי מצב זה חורג מתחום הסבירות", כותב מנהל אגף הבטחון של משרד התחבורה.
שנער מבקש לקיים דיון דחוף עם כל הגורמים הרלוונטיים, על מנת למנוע "ואקום בטחוני העלול להתהוות עקב הפסקת פעילות האבטחה במיגזר זה מחד, וכדי להבטיח 'העברת מקל' מסודרת למשטרה מאידך... יש די מאפיינים המצביעים על היתכנות כשל אבטחתי עתידי, העלול להיווצר בתחום אבטחת נתיבי התחבורה הציבוריים", כותב שנער.
עוד הוא מציין במכתבו כי גל הפיגועים של ראשית שנת 2002, המחיש שהנגישות של מחבלים לאוטובוסים גדולה מאוד. הדבר האצים את אפקט החרדה, ופגע קשות בתחושת הבטחון האישי של של אזרחי המדינה. כתוצאה מכך ירד היקף השימוש בקווי הנסיעה בתחבורה הציבורית, וגרם לשיבוש מערך החיים של מיליוני משתמשים בתחבורה הזו.
מאז ראשית ימי קום המדינה נגבו במגזר התחבורה הציבורית יותר קרבנות טרור מאשר בכל יעד מאובטח אחר ברחבי המדינה.
חשש ממשי לפיגוע? (ארכיון)
צילום: אוהב אבידן קינר