כשערן צור מתפייט
את ערן צור של שירי יונה וולך אנחנו כבר מכירים, אבל בהופעה עם הפייטן דוד מנחם הוא הפגין חיבור מופלא גם עם הפיוטים של ר' ישראל נג'ארה, בן המאה ה-16. בואו לראות
עדכון קצר למי שעדיין לא התעדכן: אחד החיידקים האלימים שתוקף בשנים האחרונות את עולם הרוקרים הישראלים הוא הפיוט. בסקירה כללית מתברר שמדובר כבר בתופעה רחבה ומבורכת, שחרגה מזמן מתחומי הקוריוז (מיכה שטרית משוטט כבר זמן רב בשדות הפיוטים, ברי סחרוף מופיע עם שירי אבן גבירול, אהוד בנאי עובד על תקליט שלם של פיוטים ועוד רבים וטובים). לאלו הצטרף לאחרונה גם ערן צור.
לכל מרימי הגבה - אלו שמכירים את ערן צור בגלגול היונה וולכי שלו, שאיך לומר, לא בדיוק מייצגת את העולם התורני - חיכתה הפתעה מוצלחת ביום רביעי האחרון בבית אבי חי בירושלים. על הבמה הוא התייצב לצידו של הרב הפייטן דוד מנחם, והשניים העניקו ערב מופלא, בהנחייתה של המוזיקאית טל גורדון.
הקהל שהגיע זכה לראות את ה"צדדים העממיים של צור", כלשונה של גורדון, כשהוא מקפיץ את הנוכחים עם "י-ה ריבון" של ר' ישראל נג'ארה (מגדולי הפייטנים במאה ה-16, ובכלל) ובלחן הלקוח ממיטב המסורת הבבלית. כנגדו, יכול היה הקהל ליהנות מהרב מנחם, שהצליח לכבוש את לב הקהל בביצוע ל"נשל הנחש", שאחרי הסילסולים והמע'וולים שהולבשו עליו, נשמע כמו שיר שהולחן בסמטאות בגדד.
החיבור בין השניים, שבמבט ראשוני נראה קצת הזוי, התגלה במהלך הערב כפורה ומרענן, כשבצד האינסטרומנטלי העניקו הקאנון של אלעד גבאי והצ'לו של יובל מסנר עושר ייחודי ויוצא דופן.
אבל איך בדיוק מסתדר הרב מנחם עם המילים הלא-פשוטות בשיריו של ערן צור? הפייטן הסביר שהכל בעיניי המתבונן, והנה הפירוט: "כשאני שר 'יש לנו אהבה היית מאמינה, אחרי כל המדבר הזה איזו נחמה' אני מפרש את זה כדו-שיח בין
כנסת ישראל לקב"ה, שמדברים על מדבר הגלות הארוכה, והאהבה שאחריה". מזל שאת "תותים" צור לא ביקש ממנחם לשיר.
את החיבור בין מנחם לצור יזמה לפני כשנה וחצי עמותת "הלל". מאז הם הספיקו להעלות את המופע בכמה הזדמנויות, אך הפעם היה זה מפגש פותח, לקראת סדרת מופעים מסוג זה של אמנים שונים בבית אבי חי. בינתיים, כל מי שהחמיץ את הערב - יוכל לטעום כאן רגעים נבחרים.