מדרש מסורבת
"אמרה להם: כפוהו לגט, שהרי מכין אותו עד שיאמר רוצה אני. אמרו לה: אין אנו יכולים לכופו, שמא נמצא זה גט מעושה, ונמצאת אשת איש יוצאה לשוק וילדיה ממזרים. באותה שעה נעקר החרוב ממקומו מאה אמה. ראו חכמים ולא השגיחו בדבר". רבקה לוביץ' חיברה את מדרש המסורבות
המדרש מהווה פה לנשים מסורבות גט, אשר מאסו בבעליהן, ואינן רוצות להמשיך לחיות איתם, אולם אין להן עילות המספקות את בתי הדין הרבניים בכדי לחייב את הבעל בגט. ייתכן מצב שבעל יתעלל באשתו מבחינה נפשית וישפיל אותה, יכה אותה מבלי להשאיר סימנים לראיה, יתעלל בילדים, ובית הדין יאמר שאין כאן עילה לגט. יתירה מזאת, ייתכן שבעל לא עשה שום רע, אלא שהשניים, מסיבות שונות, אינם מצליחים לקיים חיים משותפים נסבלים. תחנוניה של האשה בפני בית הדין הרבני, במקרים כגון אלו, לקבל גט אינם מועילים והיא נתקלת בקיר אטום. זאת, גם כאשר יש לה סימוכין בהלכה, שהרי לפי חלק מן הפוסקים אשה שטוענת "מאיס עלי" כופים את הבעל לתת לה גט, משום שהיא אינה "כשבויה להיבעל למי ששנוי לה".
מדרש
באותו היום השיבה להם אחת ממסורבות הגט כל תשובות שבעולם, ולא קיבלו הימנה.
אמרה להם, לחכמים: תנו לי גטי ואצא.
אמרו לה: האיש מגרש, ואין האיש מגרש אלא לרצונו.
אמרה להם: כפוהו לגט, שהרי "מכין אותו עד שיאמר רוצה אני".
אמרו לה: אין אנו יכולים לכופו, שמא נמצא זה גט מעושה, ונמצאת אשת איש יוצאה לשוק וילדיה ממזרים.
באותה שעה נעקר החרוב ממקומו מאה אמה. ראו חכמים ולא השגיחו בדבר.
אמרה להם: אם כך, הריני אלמנה חיה
אמרו לה: כבר נאמר: "טב למיתב טן דו מלמיתב ארמלו".
אמרה להם: אבל כך וכך עשה לי בעלי, והוא מאוס עלי, ואיני כשבויה להבעל לשנוי לי.
אמרו לה: מי אנו שנשים ראשינו בין הרים גדולים, ויש לחוש לרא"ש.
באותה שעה, חזרו אמת המים לאחוריהם, ולא השגיחו בדבר.
אמרה להם: הפקיעו קידושי, שעשה לי דבר שלא כהוגן
אמרו לה: אין לנו סמכות.
אמרה להם: בטלו קידושי בטענת "מקח טעות" - שלו ידעתי שכך וכך יעשה לי, לא הייתי מתרצית להנשא לו.
אמרו לה: אין אנו יכולים.
באותה שעה היטו כתלי בית המדרש ליפול, והמה מטים והולכים.
אמרה להם: בית דין - אביהם של יתומים הוא, וכי אין אני יתומה וגלמודה?
אמרו לה: אין זו טענה, ואין אנו שומעים טענותייך כלל. שמא בקש ממך דבר, ולא נתת לו?
אמרה להם: אכן, הירבה עלי תנאים לגט, ואיני יכולה לעמוד בהם.
יצתה בת קול ואמרה: מה לכם אצל אשה זו שבעלה מאוס עליה, ואינה צריכה ליתן לו דבר בשביל שתקבל את גטה.
אמרו חכמים: לא בשמים היא. ואין אנו משגיחים בבת קול.
באותה שעה היה בוכה הקדוש ברוך הוא ואומר: ניצחוני בני, ניצחוני בני.
את המדרש עם הערות השוליים, דיון והסבר ניתן למצוא בגיליונות 77 ו-78 של עלון "קולך".
רבקה לוביץ' היא טוענת רבנית העובדת ב"מרכז צדק לנשים", טל': 02-5664390