שתף קטע נבחר

 

סוף עידן: סקאל מבקשת לצאת מהדיוטי פרי

החברה פנתה לרשות שדות התעופה וביקשה לקצר את תקופת הזיכיון להפעלת חנות האלקטרוניקה, שהפסידה עשרות מיליוני שקלים מ־2004. סקאל הודיעה לרשות כי המשך ההתקשרות יפגע בה קשות

חברת סקאל פנתה לרשות שדות התעופה בבקשה לקצר באופן מיידי את תקופת הזיכיון להפעלת חנות האלקטרוניקה בדיוטי פרי בנתב"ג. זאת לאחר שנגרמו לה הפסדים בגובה עשרות מיליוני שקלים מאז 2004.

 

ל”ידיעות אחרונות” נודע' כי סקאל פנתה למועצת רשות שדות התעופה בבקשה להפסיק את התקשרות בין הצדדים, ומשום שאינה יכולה להמשיך ולעמוד בתנאי ההתקשרות הנוכחיים. סקאל טענה גם כי המשך ההתקשרות וההפסדים עלולים לגרור לפגיעה קשה בחברה.

 

ל”ידיעות אחרונות” נודע, כי נציגי סקאל נפגשו עם הנהלת הרשות ב-4 בנובמבר והודיעו כי החברה עשתה את מירב המאמצים על מנת שלא להגיע למעמד זה, אך כל מאמציה לא צלחו. בהבנה שהושגה עם רשות שדות התעופה הסכימה הרשות לקצר את הזיכיון וסקאל תפעל במקום עד להוצאת מכרז חדש על־ידי הרשות.

  

ההערכה היא כי הליך המכרז ייארך כשנה עד שנה וחצי, בסופן תסיים סקאל את תקופת הזיכיון באלקטרוניקה ותצא מהדיוטי פרי. החוזה המקורי של סקאל עם הרשות היה אמור להסתיים בשנת 2013.

 

מנתונים שהגיעו ליד "ידיעות אחרונות" עולה כי סקאל צברה הפסדים בהיקף של למעלה מ־ 50 מיליון שקל מאז החלה החנות לפעול בטרמינל 3 החדש, בשנת 2004. מהנתונים עולה כי למעשה בכל שנות הפעלת חנות האלקטרוניקה מאז הזכייה במכרז רשמה סקאל הפסדים.

 

"התנאים הנוכחיים לא כדאיים"

חיים סקאל, המשנה ליו”ר הקבוצה סולי סקאל, מסר בתגובה כי "הגענו למצב שמבחינה כלכלית דיממנו ולא היה כדאי לנו להפעיל את החנות בתנאים הנוכחיים. ההבנה שהשגנו עם הרשות היא שנפעיל את החנות בתנאים נוחים יותר, עד להוצאת המכרז החדש. צברנו הפסדים בגובה עשרות מיליוני שקלים ב-2005, שנת המעבר לטרמינל החדש בנתב"ג, שלא הייתה קלה לכל הזכיינים וגרמה לנו לדמם".

 

 

סקאל הסביר, כי "שנת 2006 נגרמה לנו פגיעה כתוצאה ממלחמת לבנון השנייה. גם בשנת 2007 נגרמו לנו הפסדים, כי המכרז בנוי כך שתנאיו צמודים למדדים של נוסעים ותיירים, שברובם אינם צרכנים של אלקטרוניקה בדיוטי פרי. ומעל לכל פגעה בנו הורדת המסים המתמשכת על מוצרי החשמל והאלקטרוניקה, ששחקה את יכולתנו כזכיין לעמוד בתנאי המכרז הקשים" . לדברי סקאל, "ייתכן שנשקול להתמודד שוב במכרז החדש. זה לא ימוטט אותנו, חנות האלקטרוניקה מהווה רק 15% מהיקף הפעילות של המשפחה".

 

ההצלחה דעכה

מדובר בסיום עצוב למה שהתחיל כהצלחה מסחררת. חנות האלקטרוניקה של סקאל בטרמינל הישן של נתב"ג , שנפתחה ב-1997 הוכתרה כסיפור הצלחה יוצא דופן. סקאל נקט בשיטת שיווק אגרסיבית של "מוצר ב-200 דולר", גובה הסכום בו ניתן לרכוש מוצר חשמלי ללא מכס.

 

הבעיות הכלכליות החלו עם המעבר לנתב”ג 2000 . בשנת 2004 זכתה סקאל במכרז של רשות שדות התעופה להפעלת

 חנות האלקטרוניקה בטרמינל החדש, לאחר שהגישה הצעה לתשלום דמי הרשאה שנתיים בגובה 11.7 מיליון דולר בשנה

לרשות. החברה שכרה חנות על שטח הגדול פי חמישה משטח החנות הישנה, דבר שגרר הוצאות תפעול כבדות. בנוסף הדיוטי פרי החדש מציע מגוון רב של חנויות ואטרקציות על שטח גדול יותר מזה שהיה קיים בטרמינל הישן ולנוסעים נשאר פחות זמן לעבור בין כל החנויות.

 

אולם הסיבה העיקרית לבעיות הייתה השינוי בשוק החשמל והאלקטרוניקה. הירידה החדה בשיעורי מס הקנייה והמכס על מוצרי חשמל החל מ־ 2004 הביאה לשחיקה ניכרת ביתרון היחסי של הדיוטי פרי מול השוק המקומי. המס המשוקלל (מכס

 + מס קנייה) על מוצרי החשמל והאלקטרוניקה ירד מ־ 62.4% ל־ 15% בלבד.

 

האוצר מבטל מסים

מכה נוספת התרחשה ביוני 2007 כאשר גדל היקף המוצרים אשר חיוב המס בגינם הוא 0% וכולל את קבוצות המוצרים: צילום, מחשבים, מכשירי חשמל ומולטימדיה. שינוי זה הביא לכ ש-85% מהמוצרים הנמכרים בחנות האלקטרוניקה הינם ללא מכס ו/או מס קנייה. בנוסף, ישנה מגמה של משרד האוצר לבטל באופן מוחלט את המסים בתחום, כך שכלל מוצרי החשמל והאלקטרוניקה יהיו פטורים ממס קנייה ומכס. שינויים אלו שחקו את יכולת הזכיין לשלם תמלוגים גבוהים לרשות.

 

מסקאל נמסר כי לאור הפחתות המסים שנעשו בענף האלקטרוניקה מא הפעלתו של טרמינל 3, חלו שינויים רבי בשוק החשמל בישראל ובכלל זה הביאו למצב בו נדרשה רשות שדות התעופה לבצע התאמה לתנאי השוק החדשים.

 

במסגרת זו בחרו הצדדים להקדים את מועד פרסומו של המכרז החדש ועל־פי בקשת הרשות, סקאל תמשיך להפעיל את החנות עד לקיום המכרז החדש.

 

ל”ידיעות אחרונות” נודע כי בדיון פנימי של הנהלת הרשות בקשר לחלופות לזיכיון של סקאל לחנות האלקטרוניקה, נאמר כי ”הרשות ניצבת מול מציאות לא פשוטה ועליה לקבל החלטה ביחס להמשך התנהלותה מול החברה, תוך מציאת פתרון שיאפשר המשך מתן השירות באופן רציף לציבור הנוסעים, מזעור הנזקים הכלכליים לרשות וכן שמירה על תדמית עסקית איתנה במתחם הדיוטי פרי, אשר מהווה נדבך כלכלי מהותי בהכנסות הרשות”.

 

בסופו של דבר נבחרה כאמור ברשות  החלופה של המשך הפעלת הזיכיון של סקאל לפרק זמן קצוב, כאשר בתקופה זו החברה תעביר לרשות תשלום מופחת, עד לסיום המכרז. מרשות שדות התעופה נמסר כי הושגה הבנה עם חברת סקאל לקיצור תקופת הזיכיון.

 

קבוצת סקאל: אופנה ומוצרי חשמל

קבוצת סקאל נמצאת בבעלות סולי ומאיר סקאל. הקבוצה מפעילה את רשת חנויות סקאל ספורט, אשר מייבאת ומשווקת למעלה מ־20 מותגים, ביניהם קדס, פולו, רלף לורן, ניין ווסט, אמפוריום וטימברלנד. החברה מפעילה כ-20 חנויות של רשת סקאל ספורט ו-25 חנויות של מותגי האופנה השונים. המותגים משווקים גם על ידי הסיטונאית סקאל טויס, המייבאת ומשווקת את המותגים פישר פרייס ומטל, יצרנית ברבי.

 

חברת האחים סקאל מפעילה את  חנויות הדיוטי פרי בנמלי ים ומעברי גבול בחיפה ובאילת.

 

סקאל דיוטי פרי מפעילה את חנויות האלקטרוניקה, צעצועים, בגדי ילדים ושעונים. החברה מפעילה גם חנויות סקאל ישיר המשווקות ברחבי הארץ מוצרי אלקטרוניקה. מחזור המכירות של הקבוצה הוא כ־800 מיליון שקל.

 

בנוסף, קבוצת סקאל היא הבעלים של חברה בסינגפור המוכרת מוצרי דיוטי פרי לחברות התעופה בעולם.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יריב כץ
סקאל דיוטי פרי. גורם להפסדים
צילום: יריב כץ
סולי סקאל
מומלצים