למה סוגרים את מרכז תל-אביב
מדינת ישראל מתכוונת לסגור את מרכז תל-אביב לכלי רכב מזהמים, ולחייב בתשלום משתנה את שאר הנכנסים אליה. לצביקה בורג יש מה להגיד על זה
ממש בקרוב, כך אומרים במשרד התחבורה, נתחיל לשלם עבור הזכות להיכנס למרכז תל-אביב. בתחילה ל"אזור ניסוי" על פני שטח של קילומטר-שניים רבועים, מאוחר יותר לאזור גדול יותר. כך פורסם ב-ynet לפני מספר ימים.
כדי להבהיר במה בדיוק מדובר: כל בעל רכב שיגיע לעיר הגדולה והחשובה במדינה, יתועד בכניסתו על-ידי אמצעי זיהוי ברכבו. הודעת הגבייה תגיע הביתה, איחור בתשלום או התחמקות, יגררו קנסות, הצמדות ועיקולים. יהיו מכוניות שכניסתן תיאסר, יהיו פטורים מתשלום: אוטובוסים, מוניות, משאיות חלוקה ורכב מסחרי, קטנועים ואופנועים. שיעור התשלום ישתנה בהתאם לרמת הזיהום, לשעות היממה או למקום המגורים.
האמת מאחורי ההבטחה
אכן, חזון יפה ומושלם, נקי וירוק וממש אוטופי: תיכף יהיה פה אוויר ממש נקי, והנה נעלמים הפקקים. המוני בית ישראל הרי ישאירו את כלי הרכב המזהמים שלהם בבית, ובמקום יעשו שימוש ברכבת נוחה, מרווחת וממוזגת, או באוטובוס חשמלי חרישי. הכל הרי עניין של אגרה קטנה, שער אלקטרוני מתוחכם וחתימה של פקיד וח"כ על תקנה או חוק, נכון?
בלי תמריץ - תחבורה ציבורית ראויה - נמשיך לזהם בפקק (צילום: עידו ארז)
לא נכון. המציאות האפורה רחוקה מהחזון הירוק כמרחק רחוב אלנבי המעושן בתל-אביב, מכביש הגישה למצפה חוחית בגליל המערבי. כי כנהוג בישראל - המדינה ששדרגה את אמנות יחסי הציבור והספינים התקשורתיים לרמה חסרת תחרות - אין דבר בין תוכניתם החיובית של שוחרי איכות הסביבה, לבין אוויר נקי לנשימה וכבישים פנויים.
הנה מספר שאלות בסיסיות-ראשוניות, עליהן אף אחד לא יכול לענות כרגע. מה שלא מפריע כמובן לפתח תכניות ולהבטיח הרים וגבעות. למשל:
- האם בדק מישהו כמה זיהום פולטים אלפי אוטובוסים ומוניות ברחבי העיר, וכמה פולט קטנוע דו-פעימתי המבצע שליחויות במהלך היום, לעומת כלי רכב פרטיים שנכנסים בבוקר, מדוממים מנוע ויוצאים בערב?
- האם הוחלט מה יעשה תושב תל-אביב שמחזיק במכונית ישנה ומזהמת? האם יותר לו להיכנס לאזור התשלום בחינם, בעוד שבעל מכונית חדישה - הגר מחוץ לעיר - שמזהמת פחות, ישלם קנס?
- האם ניסה מי מיוזמי התכנית להיכנס לאחרונה לתל-אביב בבוקר בתחבורה ציבורית, בעזרת רכבת מנתניה או אוטובוס מרחובות? האם זו ההבטחה הגדולה למוותרים על הרכב הפרטי?
- האם נבדקו ההשלכות על חיי המסחר והכלכלה בעיר, אם תוטל אגרה על כל רכב מסחרי, טנדרון או משאית חלוקה, שיגיעו לעיר לצורכי עבודה.
- אם אכן לא יאלצו לשלם אגרה בעלי כלי רכב מסחריים, דו-גלגליים, אוטובוסים, מוניות, משאיות החלוקה, טרקטורים באתרי בנייה וכל תושבי תל-אביב, מה ישאר מהפרויקט הרועש, חוץ ממהומה רבה על מאומה?
האמת הקשה, אך הריאלית
האמת הרי, די ברורה למי שחי כאן בעשרים השנים האחרונות. בסופו של יום, אם אכן תצא התכנית הגרנדיוזית לפועל, יפול כל הנטל על כתפי השכיר הקטן, זה שקונה מכונית משומשת בהלוואה ומשלם מכיסו הריק עבור ההוצאות. אם יקרה כאן משהו, זה שהעול על תושביה הצעירים של תל-אביב, שגם כך לא מבינים כיצד המריאו כה גבוה מחירי השכירות, יאלצו למצוא לעצמם מקום מפלט מחוץ לכרך.
הרי את כל הפוליטיקאים שגילו לאחרונה עגלת טרנד ירוק, וזינקו עליה בחדווה, איכות הסביבה מעניינת כקליפת השום. בדיקה מקצועית, חוות דעת נטולות אינטרס, חשיבה לטווח ארוך, שיקלול מרכיבים דמוגרפיים ושילוב תכניות פיתוח לעשרות שנים בעתיד? זה הרבה יותר קשה מזכיית אינסטנט באהדת מגיבים באתרי אינטרנט, דקות שידור בתוכנית בוקר ברדיו או בטלויזיה.
יבדקו כל הזועקים בשם איכות הסביבה את מדינות מערב אירופה. שם לכל אחד יש מכונית פרטית, אבל חלק הארי של העובדים בעיר, מגיעים אליה בתחבורה ציבורית. יש להם הרי אלטרנטיבה מצוינת, יעילה, זמינה, אמינה, בטוחה, נקייה, שקטה, לא מזהמת.
תחשבו חיובי. גם הישראלי שמאוהב במכוניתו, ישאיר אותה בחניה אם רכבת, אוטובוס או שביל אופניים בטוח, יובילו אותו במהירות, בנוחות, בבטיחות ובאמינות למקום העבודה. ואם לא אמרתי זאת מספיק, הנה עוד פעם אחת לסיום. כדי למנוע מאיתנו שימוש ברכב הפרטי המזהם, המרעיש, החונק, תנו לנו תמריץ. עונשים ומסים והגבלות ואגרות, יש לנו כבר מספיק. תחבורה ציבורית טובה, לא הייתה ועדיין אין.