קאיה עוצרת מכירות בישראל
יצרנית המכוניות הקוריאנית קאיה החליטה שלא להאריך את זיכיון חברת סמל"ת לשיווק המותג בישראל. מכירת המכוניות תופסק תוך ימים. השאלה הגדולה - מי יהיה הזכיין החדש
"כבר בימים הקרובים תפסק לחלוטין מכירת מכוניות חדשות של קאיה", כך אמר לפני זמן קצר דובר חברת סמל"ת, יבואנית קאיה לישראל. זאת לאחר שהחברה הקוריאנית הענקית הודיעה, כי היא אינה מתכוונת לחדש את חוזה הזיכיון על שיווק המכוניות שהיא מייצרת, על-ידי סמל"ת, מי שייצגה אותה בישראל ב-13 השנים האחרונות. בהודעה לעיתונות מבהירה היבואנית כי תמשיך להעניק שירות ואחריות לבעלי מכוניות קאיה, עד שיבחר זכיין חדש למותג. יש לציין כי על-פי התקנות בישראל, יבואנית מחויבת להעניק שירות לבעלי רכב במשך שבע שנים מרגע רכישת המכונית.
חברת סמל"ת הודיעה היום כי ק.מ.י (קאיה מוטורס ישראל) מכרה השנה כ-2,500 מכוניות, מספר המציין גידול ניכר לעומת אשתקד. עוד אומרים שם כי מאז תחילת הייבוא לישראל ב-94', שווקו כ-35,000 מכוניות מתוצרת קאיה בישראל.
מפתיע - שזה לקח הרבה זמן
"אם היו מנהלים את קאיה בישראל כמו שצריך, המותג הזה היה ממריא. כמו שזה נראה כרגע, ימי סמל"ת כנציגים בישראל, ספורים". כך התבטא כבר לפני שנים אחד מבכירי יבואני הרכב בישראל, כאשר נשאל מה דעתו על הפער העצום בין הצלחות המותג הקוריאני בחו"ל, לבין ההתנהלות מעוררת השאלות שלו בארץ. וכדי להבין מדוע הסתיים הקשר סופית, כדאי אולי לחזור לתחילת 2004, כאשר לישראל הגיעו ראשי החטיבה האזורית של הקונצרן. המטרה הלא מוצהרת אך החד-משמעית: בחירת זכיין חדש עבור המותג.
כאשר נשאל על כך שנה מאוחר יותר (ב-2005), מנכ"ל סמל"ת בעבר, יקי אנוך. בראיון מיוחד ל-ynet, ענה מי שמחזיק כיום בתואר נשיא איגוד יבואני הרכב: "אותם נציגים של קאיה... התנהגו בסופו של יום באופן מאד 'מזרח תיכוני'. אני לא יכול להסביר ולפרט, אבל אני כן יכול לומר כי נוצרו יחסי עבודה בלתי אפשריים...". כדאי להזכיר בהקשר זה כי בשיחה שערך ynet עם אותם בכירים, הובטח כי התכנית הקוריאנית היא כיבוש שוק הרכב הישראלי. על כך אמר אנוך: "בינואר 2004 ניצבנו עם תוכנית עסקית מבטיחה, אלא שכבר באפריל... הבנו שאין כל סיכוי שזה יתגשם". ומה עם השמועות בענף הרכב על כך שהבכירים חיפשו זכיין חדש? אנוך אמר אז: "הם אכן חיפשו כאן נציג אחר, ואנחנו בפירוש ידענו על כך".
התמונה שעולה מדברים אלה ברורה לחלוטין. זה מספר שנים שאנשי קאיה הקוריאנים אינם מאושרים - בלשון המעטה - מהנעשה עם המותג בישראל. בעיקר מדובר בנתוני מכירות נמוכים בהרבה מהצפוי, וכנראה גם פער גדול מדי בין הצפי שהוגש להם על-ידי היבואן, לבין המכירות בפועל. וזה עוד לפני שמתייחסים לרכילות המסתובבת בענף זה זמן רב, לפיה היו מספר בעלי הון - כולם קשורים לתחום הרכב בישראל - שלטשו עיניים חמדניות למותג, וכנראה דאגו גם לפטם את הקוריאנים במידע לא מחמיא.
אז מי יקח?
בורסת השמות שגועשת בשעות אלה יותר מאי פעם, כוללת מספר יבואנים עתידיים אפשריים. חברת כלמוביל, יבואנית המותג יונדאי לישראל, עשויה להיות מעוניינת, אבל יש לה כמובן כבר מותג קוריאני אחד - חברת האם, יונדאי. מעבר לכך, נראה כי מדיניות הקונצרן הקוריאני עשוי למנוע קשר שכזה.
חברת טלקאר, יבואני דייהטסו לישראל, הפגינו אף הם עניין במותג בעבר. כאן נראה החיבור מוצלח עוד יותר, כאשר מותג יפני צנוע, יקבל תמיכה ממותג קוריאני בצמיחה, כמו-גם את הקשרים הטובים שיש לבעלי המותג, משפחת אונגר. מקורות בכירים בענף הרכב מציינים כי גם שמו של שלמה שמלצר (ניו קופל), כקשור בדרך כלשהי לשינויי הייצוג של קאיה בישראל.
בכל מקרה, נראה כי כבר בימים הקרובים נדע מי יקח על עצמו את משימת הייצוג של קאיה בישראל. נראה כי בכל מקרה, ובמיוחד לאור הצלחות המותג בחו"ל, השינוי יכול לעשות לו רק טוב.