ניידות - גם בדואר האלקטרוני
על ספקיות האינטרנט לאפשר לכל גולש לשמור על תיבת הדואר האלקטרוני שלו חינם לכל החיים גם אם הוא מתנתק. אפשר להרוויח ממקורות אחרים, אך חשוב מכך - לשחרר את הכבלים, ולוודא כי הלקוחות מרוצים
בחמש השנים האחרונות לא פתחתי את תיבת הדואר האלקטרוני שלי אצל הספקית. תיבת ה-gmail שלי (ולפניה יאהו) הספיקו לי, ומשרתות אותי נאמנה עד היום.
ביכינו פה כבר את מותו של דוא"ל ספקית האינטרנט, אולם ישנם אנשים שעדיין משתמשים בו, כי בכל זאת יש לו מספר יתרונות על דואר אלקטרוני מבוסס רשת. היתרון העיקרי, הוא שמדובר בחברות הפועלות בישראל ויש בהן תמיכה, ובעברית.
למשל, נסו לשחזר סיסמה ב-gmail אם שכחתם איך בדיוק אייתתם את שם התיכון שלכם באנגלית שנתתם כתשובה לשאלה הסודית. או במקרים קיצוניים יותר - אם התיבה שלכם נפרצה, נחסמה או סתם לא עובדת, הניסיון לקבל תשובות מגורמים מוסמכים ב-Yahoo יעלה לכם בתסכול רב. אתם לקוח בודד מתוך מאות מיליונים שיש לחברה הזו, שיהיה לכם בהצלחה עם זה.
איך להחיות את דוא"ל הספקית?
על אף היתרונות, ספקיות האינטרנט צריכות לנקוט במספר צעדים על מנת להחיות את השירות הזה, ולהועיל לגולשים שלהן. ראשית, התיבות המוצעות היום על ידי חלק מהספקיות הן בגודל של כגיגה בייט - הגדילו אותן לפחות לחמישה גיגה בייט. התיבות מתמלאות יותר מהר ממה שאנחנו חושבים, ועלויות האחסון כבר צנחו.
שנית - שפרו את הממשקים של הגישה מרחוק לתיבה, כדי שנוכל לקרוא בקלות דואר כשאנחנו בעבודה, בחופשה או סתם לא בבית. גוגל, למשל, מציעה את הממשק שלה גם לספקיות וחברות חיצוניות.
אלה שינויים קטנים, ופחות משמעותיים. השינוי הגדול ביותר צריך לבוא בצורה של ניידות הכתובת - אפשרות לשמור את כתובת הדואר האלקטרוני שלנו לכל החיים. התחרות בקרב ספקיות האינטרנט גורמת לכולנו לעבור מדי מספר חודשים. במצב כזה, אין סיבה לטרוח בכלל להשתמש בתיבה שהפסקית פתחה לנו, אם עוד חצי שנה הכתובת כבר לא תהיה רלוונטית.
בשונה מהסלולר, אין סיבה שהמחוקק יתערב כאן, ועל הספקיות יהיה להבין בעצמן שכדאי להן לאפשר לאנשים לנדוד עם התיבות שלהם מספקית לספקית בקלות ובחינם.
לבטל את התשלום על התיבות
אין צורך בהיערכות טכנית מסובכת ומלאה בתקלות, כפי שהתרחש בעולם הסלולר, פשוט בתפישה של מנהלי הספקיות באשר לשירות הזה. היום, כאשר רוצים לשמור על תיבת הדואר האלקטרוני יש לשלם כ-10 שקלים בחודש לספקית (התיבה שלי בגודל גיגה בבזק בינלאומי, אגב, הוצעה לי בתשלום של 31 שקלים, במיד שאתנתק!).
כל שהספקיות צריכות לעשות - הוא לוותר על התשלום הזה, ולאפשר למנוי לשמור על התיבה שלו, מהרגע שנפתחה. ולהפוך אותן למקור רווח נפרד – פרסומות ומודעות בממשק מבוסס הרשת של התיבה, שירותים מתקדמים של אנטי-וירוס ואנטי ספאם בתשלום, וכמובן - מתן הטבות אלה בחינם או בתשלום מוזל - למנויי שיבחר להישאר או לחזור אליהן.
הספקיות עשויות להפסיד מספר שקלים בחודש מכל מנוי שינטוש אותן, אבל יכולות להרוויח ממקורות אחרים, ובטווח הארוך - לשחרר את הלקוחות מהכבלים, ולהפוך אותם למרוצים יותר.