שתף קטע נבחר
צילום: ויז'ואל/פוטוס

1879-2007: אוקיי, אז בזבזנו איזה 128 שנה

מנוע הבעירה הפנימית - זה שמזיז את כל המכוניות שאתם קוראים עליהן פה - הוא חתיכת דבר מטומטם שמעולם לא היה צריך לעלות על הכביש. אלי פנגס מסכם את ההיסטוריה של המכונית במילה אחת: אופס

הגיע הזמן להרוג את מנוע הבעירה הפנימית. כן, זה קשה, אבל חלאס עם השטות הזאת. חרבנו את הפלנטה, הסתבכנו במלחמות ומצצנו את הפטנט המטומטם הזה מכל הכיוונים. הרי מנוע של מכונית מודרנית הוא למעשה ערימה של פתרונות גאוניים לרעיון גרוע: פיצוץ יכול ליצור תנועה קווית, ואותה אפשר להמיר לתנועה סיבובית. שזה עיקרון די נחמד, אבל מאז שניקולס אוטו הבין אותו עברו יותר מ-100 שנה של כיבוי שריפות באמצעות מערכות נלוות שמנסות לגרום לזה גם לעבוד. וואלה.

 

תפתחו רגע מכסה מנוע, ותראו שחוץ מהמנוע עצמו יש שם גם מערכת חשמל, מערכת טעינה, מערכת תזמון הצתה, מערכת תזמון שסתומים, מערכת הזנת דלק, מערכת הזנת אוויר, מערכת לוויסות בין דלק לאוויר ומערכת קירור. תוסיפו את זה למספר החלקים הנעים ולמספר הכיוונים שהם נעים בו, תזרקו פנימה את החיכוך ואת הצורך בשני סוגים של שמני סיכה כדי למנוע מהדבר הזה להיתפס בחריקה ולמות - ותגלו שמבחינה הנדסית, יחידת ההנעה במכונית שלכם היא סמטוחה אחת גדולה ומטומטמת.


"מצטער גברת, אבל זה עדיין מנוע בנזין" (צילום: איי פי)

 

שתבינו, כל מה שאמרנו עד עכשיו לא כולל את הבעיות האמיתיות של המכונה הדבילית הזאת: למשל את העובדה שיש לה תוצרי בעירה מזהמים ולא מתכלים, שאת השמנים המשומשים שלה צריך למחזר, שהיא תופסת לפחות רבע מחלל המכונית, והכי מגוחך - שהניצולת שלה עומדת על ממוצע של 20 אחוז. כן, אתם שומעים נכון: מנוע בעירה פנימית מנצל בממוצע רק 20 אחוז מהאנרגיה שהוא מייצר לצורך הנעה של המכונית (וזה עוד לפני הפסדי הכוח בגיר). שאר ה-80 אחוז? ובכן, הם מבוזבזים על חיכוך ומתנדפים לאוויר בצורה של חום. כשחושבים על זה ככה, וזאת הדרך הנכונה לחשוב על זה, אנחנו נוסעים על תנור. והקטע הכי מגוחך הוא שיש לנו אופציה אחרת.

 

לשחות נגד הזרם

יש בנמצא מנוע שממיר 90 אחוז מהאנרגיה שמושקעת בו לתנועה, ומבזבז רק עשרה אחוזים. לפלא הזה קוראים מנוע חשמלי, ומה שהוא יודע לעשות זה להסתובב. נותנים לו זרם, והוא נותן בסל"ד כמו מטורף. בלי שסתומים, בלי שרשראות טיימינג, בלי קרבורטורים ובלי אגזוזים. ומה אנחנו עושים עם האנרגיה של החשמל במקום לסובב מנועים? תנורים. אתם קולטים כמה דבילים יצאנו? אנחנו נוסעים על מה שאמור לחמם לנו את הבית ואת המרק, ומחממים את הבית ואת המרק עם האנרגיה שאנחנו אמורים לנסוע עליה.

 

לפני שאתם קופצים ומתחילים לקדוח בשכל עם משקל סוללות, משך הטענה וטווח נסיעה קצר על מהירות מוגבלת, תנו לי לספר לכם שיש היום מכונית חשמלית שנראית כמו סופר-קאר - ושמזיינת פורשה GT בפתיחות. ואם המילה שלי זה לא מספיק בשבילכם, פשוט תיכנסו ליוטיוב, תקלידו Electric VS Porsche ותראו לבד. עכשיו אתם יכולים לקפוץ ולהזכיר את כל הבעיות דלעיל, ואני יכול לטעון שאם ב-25 השנים שעברו מאז משבר הנפט הראשון היינו משקיעים רבע מתקציבי הפיתוח של מנועי הבעירה הפנימית במנועים חשמליים - אף אחד לא היה מדבר עכשיו על זמן טעינה, מהירות מוגבלת, משקל או טווח נסיעה.

 

המין האנושי הוכיח את עצמו בטכנולוגיית מזעור אינספור פעמים. המחשב הראשון למשל היה בגודל של חדר, אבל בקופסה שמסתתרת היום מתחת לשולחן שלכם יש יותר יכולת מחשוב ממה שהיה צריך בשביל להרים את אפולו 11 לירח. אותו הדבר יכול היה לקרות עם המנוע החשמלי, אבל אנחנו בחרנו להשקיע בכיוון הלא נכון. פשוט נפלנו בפח שטמנו לנו קברניטי הפוליטיקה העולמית ואיילי הנפט.

 

אם לא היינו נותנים לאינטרסים של כל מיני ענקיות נפט מטקסס לנהל את העולם, הייתה לנו היום תחבורה חשמלית סופר-יעילה. המנועים היו יושבים על הגלגלים ולא תופסים לנו מקום, והמכוניות היו קלות יותר ולא מזהמות בכלל. כנראה גם שהיו להן ביצועים זהים למנוע בעירה פנימית, והסוללה שלהן הייתה בגודל של חבילת ופלים. כשהיא הייתה מתרוקנת, היינו פשוט נכנסים ל"תחנת חשמל" וקונים סוללה חדשה ב-250 שקל, מחזירים את הישנה לטעינה ונוסעים 500 קילומטר עד הפעם הבאה. והכל בשקט מוחלט.

 

אגב, אם אתם שואלים את עצמכם מאיפה היה מגיע החשמל לסוללה, אז נספר לכם על תחנות חשמל גרעיניות - שאם מנהלים אותן נכון, אין בטוחות ונקיות מהן. בהיעדר נפט שיעלה לערבים לראש, לא היינו מוטרדים אם היו כאלה בכל מדינה.

 

ללכת קיבינימט

הטכנולוגיה הזאת, כבר אמרנו, קיימת. היא קצת יותר מסורבלת וכבדה מהרצוי, והרבה יותר יקרה, אבל אם יש לכם קצת שכל בראש אתם מבינים שלשם אנחנו הולכים. מכאן גם קל להגיע למסקנה שכל הסיפור הדבילי הזה עם המנועים ההיברידיים הוא רק אקט שיווקי שמכוון לטרנד הירוק ומאכיל אותו לקרדות - כי אם אנחנו באמת חושבים ירוק, אז אין דבר כזה היברידי. מנוע הבעירה הפנימית פשוט צריך ללכת לגמרי הביתה. די. נגמר הנפט ונשבר הזין.

 

אם אתם נלחצים מהרעיון הזה, הכל בסדר איתכם. זה רק סימן שאתם בריאים בנפשכם: הרי מנוע בעירה פנימית מעורר בך תחושות שאי אפשר לקבל משום צורת הנעה אחרת. אז בשביל להרגיע אתכם, נספר שגם אם כל נבואות החשמל יתגשמו, עדיין תוכלו לנסוע על מנוע בעירה פנימית - רק שבמקום להיות הכוח המניע העיקרי בעולם, הוא יהפוך לתחביב. אתם תשלמו הרבה כסף, תיכנסו למסלול ותיתנו גז. אני אבוא איתכם, ונתחלק במחיר הפסיכי של הדלק. כשהיום הזה יגיע, אולי נסתכל אחורה בנוסטלגיה, אבל גם ניכנס למכונה חרישית, ננשום אוויר צלול בדרך הביתה - ונגיד ברוך שפטרנו מעונשו של זה.

 


 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הגיע הזמן לפרק את מנוע הבעירה הפנימית ולזרוק אותו לעזאזל
שער המגזין
לחצו כאן לעשיית מנוי
שער המגזין
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים