מדיניות השמיים הפתוחים יוצאת לדרך
מופז יציע לממשלה: מימון 80% מהוצאות הביטחון של חברות התעופה הישראליות; המשמעות: הוזלה במחירי הטיסות ופתיחה של קווים סדירים המוחזקים על ידי אל-על, לחברות ישראליות נוספות
שר התחבורה והבטיחות בדרכים, שאול מופז, הודיע היום (ה') ליו"ר דירקטוריון חברת אל-על, פרופ' ישראל (איזי) בורוביץ', ולמנכ"ל החברה, חיים רומנו, על כוונתו להביא בפני הממשלה הצעת החלטה לפיה תממן המדינה 80% מהוצאות הביטחון של חברות התעופה הישראליות.
החלטתו של השר מופז מהווה את יריית הפתיחה למדיניות ה"שמיים הפתוחים", שהתקבלה לאחר משא ומתן של חודשים ארוכים עם כלל הגורמים. הוועדה הציבורית שמינה השר מופז בראשות מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, רו"ח גדעון סיטרמן, הציעה כי המדינה תממן 100% מהוצאות הביטחון של החברות הישראליות, לעומת 50% כיום – אולם כאמור, הוחלט להציע מימון של 80% שמשמעותם כ-80 מיליון דולר בשנה. ההצעה תובא לאישור הממשלה בחודש הקרוב.
בתמורה למימון חלק הארי של הוצאות הביטחון ייפתחו בהדרגה הקווים הסדירים המוחזקים על ידי אל-על, ובחלקם ניתן יהיה למנות חברות ישראליות נוספות כמוביל נקוב (חברת תעופה המקיימת טיסות סדירות בין שתי מדינות).
"אין ספק שמדובר במהפכה אמיתית שתשפיע בראש ובראשונה על כיסו של הנוסע הישראלי, על תעשיית התיירות הנכנסת והיוצאת, ועל המשק הישראלי", אמר השר מופז והוסיף כי "עקב האילוצים הביטחוניים המיוחדים של מדינת ישראל, מושתות על חברות התעופה הישראליות הוצאות ביטחון בשיעורים חריגים אשר לא מקובלים בתעופה המסחרית העולמית. הוצאות אלו מהוות משקולת על גבן של חברות התעופה הישראליות ויוצרות אי שיוויון בכושר התחרות של חברות אלו מול החברות הזרות. פתיחת השמים ללא העמדת תנאים שווים ו"כללי משחק" הוגנים, לא תאפשר לחברות הישראליות להתחרות על בסיס שווה בשוק התעופה העולמי".
השר מופז קרא לחברות התעופה הישראליות הנוספות, ארקיע וישראייר, להתחיל כבר היום בהתארגנות הנדרשת, על מנת שיוכלו לשמש מוביל נקוב בזמן הקרוב ליעדים נוספים, וכך יוכלו להפוך לשחקנים מרכזיים בתחרות הקרבה על היעדים החדשים הנפתחים בפני הנוסע הישראלי.
החברות מגיבות
בחברת אל-על השמחה הייתה חלקית: "החברה מברכת על החלטת שר התחבורה להמליץ על מימון 80% מהוצאות הביטחון ופתיחת התחרות. אל-על דגלה מאז ומעולם בתחרות שווה והוגנת, כל עוד נלקחים בחשבון התנאים המיוחדים של התעופה הישראלית. יחד עם זאת, כיסוי של 80% מהוצאות הביטחון של אל-על, אינו פותר את הבעיה בכללה, שכן המלצות הוועדה הציבורית של משרד התחבורה לפתיחת השמים כללו פתיחה הדרגתית של השמים, בכפוף לכיסוי מלא של הוצאות הביטחון לחברות התעופה הישראליות.
"כחברה הפועלת בשוק גלובלי תחרותי, מול חברות תעופה ענקיות ובריתות, על מדינת ישראל להעניק לחברות התעופה הישראליות תמיכה על מנת לאפשר להן התמודדות בתנאים שווים".
קולות דומים נשמעו גם מכיוון ישראייר שמסרה: "החברה מברכת על ההחלטה ומקווה שתמומש בהקדם, למרות שעדיין לא מדובר על מימון מלא של הוצאות הביטחון. מימוש ההחלטה יאפשר לחברת ישראייר להתמודד בתחרות ההולכת וגוברת".
אבי נקש, מבעלי ארקיע, מסר כי "החברה ציפתה זמן רב להחלטה שכזו, ובמיוחד על רקע המלצות ועדת סיטרמן. ההחלטה מהווה קפיצת מדרגה עבור הצרכן הישראלי. אין לי ספק, שתנאי התחרות החדשים יביאו לכך שאזרחי ישראל ייהנו משירות טוב ואיכותי יותר".