איפה האכיפה בנתיבי התחבורה הציבורית?
משרד התחבורה הבטיח להקים יחידה משטרתית, שתפסיק את התופעה של נסיעה ברכב פרטי בנתיב תחבורה ציבורית - אך הפרויקט בוטל בגלל שיקולים תקציביים. במקום יהיו מצלמות אכיפה?
למה נהגי מכוניות פרטיות משתמשים בנתיבי תחבורה ציבורית, למרות שהחוק אוסר עליהם לעשות זאת? באוקטובר 2006 החליט שר התחבורה והבטיחות בדרכים, שאול מופז, על הקמת יחידה משטרתית חדשה שתאכוף את החוק בנתיבי איילון. היחידה אמורה הייתה להתחיל לפעול כבר בחודש דצמבר 2006, ושוטריה יועדו לסייר לא רק בכביש 20, אלא גם ביותר מ-60 ק"מ של נתיבי תחבורה ציבורית (נת"צ) בגוש דן. אחת המטרות העיקריות שהציב מופז ליחידה החדשה, הייתה לשפר את זרימת התנועה, וזאת באמצעות הגברת האכיפה נגד נהגי מכוניות פרטיות המשתמשים בנתיבי תחבורה ציבורית.
רוצים לעודד שימוש באוטובוסים? פנו את נתיבי התחבורה הציבורית
(צילום: ירון ברנר)
דצמבר 2006 ודצמבר 2007 עברו-חלפו, ואיפה יחידת המשטרה החדשה של מופז? ניחשתם נכון: היא כלל לא הוקמה. אז נכון, לפני קצת יותר משנה, אמר מופז על היחידה המיועדת כי הקמתה היא צעד חשוב מאין כמותו. אולם, מתברר שיש דברים חשובים יותר. במשרד התחבורה מסבירים היום כי בגלל שיקולים תקציביים, החליטו שלא להקים את היחידה. עם זאת, גורמים במשרד אומרים ל-ynet כי לבעיות הבטיחות והתחבורה איתן אמורה הייתה להתמודד היחידה החדשה, ניתן מענה על-בסיס המשאבים הקיימים. "הצלחנו להגיע לשיפור, מבלי להקים את היחידה", טוענים שם.
אין אכיפה
אם אתם נוסעים באוטובוסים או במוניות, נתיבי תחבורה ציבורית יכולים לחסוך דקות ארוכות מזמן הנסיעה שלכם: מבדיקה שערך ארגון תחבורה היום ומחר, עולה כי הנסיעה בדרך ז'בוטינסקי, מצומת עלית עד מחלף גהה, נמשכת בין 20 ל-30 דקות בשעות השיא, כאשר נתיב התחבורה הציבורית עמוס בכלי רכב פרטיים. אותה נסיעה, באותו נתיב, נמשכת בין 8 ל-10 דקות כאשר הנתיב פנוי לשימוש אמצעי תחבורה ציבורית בלבד.ומה מונע מנתיבי התחבורה הציבורית מלהיות פנויים לאוטובוסים בלבד? נהגי מכוניות פרטיות, כמובן, והיעדר אכיפה מספקת מצד המשטרה. בדו"ח שהכין שי גולוב, מארגון תחבורה היום ומחר, מצוין כי על-פי נתונים של חברת נתיבי איילון, מספר כלי הרכב הפרטיים הנוסעים בנתיבי תחבורה ציבורית גבוה פי חמישה עד שבעה ממספר האוטובוסים והמוניות. זאת, כאשר הנסיעה בנתיבים אלה בשעות העומס מיועדת על-פי חוק לתחבורה ציבורית בלבד.
בשנת 2008, אמורה האכיפה בנתיבי תחבורה ציבורית לעלות מדרגה: על-פי החלטת ממשלה, משטרת ישראל ומשרד התחבורה יתקינו אמצעי אכיפה אלקטרוניים בכל נתיב המיועד לתחבורה ציבורית. בנוסף, משרד התחבורה יתקן את תקנות התעבורה, כך שהקנס על נסיעה בנתיב תחבורה ציבורית יוכפל, מ-500 שקל כיום ל-1,000 שקל.
מבדיקות שערך ynet בשבועות האחרונים, עולה כי במשרד התחבורה אמנם החלו לדון בהחלטת הממשלה הנוגעת לאמצעי אכיפה חדשים, אולם עדיין לא ידוע מתי תחל התקנתם. ראוי לציין שגם הכפלת גובה הקנס טרם יושמה, וזאת למרות שמדובר בהליך חקיקתי פשוט יחסית, שצפוי לזכות לאישור ועדת הכלכלה בכנסת.
"השקעות זניחות"
"אכיפה מוגברת בנתיבי תחבורה ציבורית, והרחבת השעות בהן הם מיועדים לתחבורה ציבורית בלבד, תחסוך זמן נסיעה רב", כך אומרת ל-ynet תמר קינן, מנכ"לית ארגון תחבורה היום ומחר. "אלה צעדים שאפשר להתחיל ליישם אותם מיידית, ובסדרי הגודל של התקציבים של משרד התחבורה, מדובר בהשקעות זניחות".קינן מציינת כי השיפור בזמן הנסיעה הוא צעד משמעותי להפיכת התחבורה הציבורית לאלטרנטיבה ראויה למכוניות פרטיות. "קיצור זמן הנסיעה יביא לעלייה ברמת השירות, וגם יגביר את תדירות האוטובוסים. כתוצאה מכך, רבים יתחילו לראות בתחבורה הציבורית אלטרנטיבה אמיתית. זה צעד שיוכיח לכל הציבור שאוטובוסים הם מערכת יעילה להסעת המונים".
למרות המצב העגום של התחבורה הציבורית כיום, קינן דווקא אופטימית באשר לעתיד: "כיוון החשיבה בהחלט נכון, ומופז הוא השר הראשון שבאמת שם על הפרק את קידום התחבורה הציבורית, גם במילים וגם בהחלטות".
שר התחבורה והבטיחות בדרכים, שאול מופז
צילום: עופר עמרם