קיבלת גט? תשכחי ממנו
משה דרש מדורית לבטל את החוב שלו לביטוח הלאומי תמורת גט. בית-הדין המליץ לביטוח הלאומי על ביטול החוב ובמקביל לחץ על משה לגרש את אשתו. הגט התקבל, החוב לא בוטל ובית הדין האזורי פסק: הגט אינו כשר, הוא מבוטל
דורית ומשה (שמות בדויים) נישאו ונולד להם בן. הנישואים לא עלו יפה וכשלוש שנים אחרי החתונה פנתה דורית בתביעה לגירושים. הדיונים בבית הדין נמשכו למעלה מ-4 שנים. בסופו של דבר היתנה משה את נתינת הגט בביטול החוב שלו לביטוח לאומי (להלן: מל"ל).
בית-הדין קבע בהחלטתו כי יש להמליץ למל"ל למצוא "הסדר הולם שיתחשב בקשיים שבהם נתון הבעל", קרי: לבטל את החוב. בינתיים לחץ ביה"ד על משה לתת את הגט לדורית לאלתר ואכן כך היה. כלומר, הגט נערך עוד לפני שהתקבלה תשובה סופית מהמל"ל לגבי ביטול החוב. אלא, שלמרות המלצת ביה"ד, ולמורת רוחו של הבעל, סירב המל"ל, לאחר סידור הגט, לבטל את החוב. שנים רבות התדיין הבעל עם המל"ל, אך לשוא.
אמנם ליבי יוצא אל הבעל אשר סמך לבו על כך שיבטלו את חובותיו, ולא עשו כן (חבל שאף אחד לא מתנדב לבטל את החובות שלי), אבל איני רואה מדוע על האשה לסבול בשל זאת. בית-הדין האזורי חשב אחרת. לביה"ד האזורי נראה אך טבעי שהגט שהבעל נתן היה "מוטעה", ועל כן אינו כשר. בפסק-הדין שניתן 8 שנים אחר הגט נכתב כך: "לו הבעל היה יודע שהעניין ידחה בגלל סידור הגט בפועל, אין ספק שהוא לא היה מסכים לתת את הגט ולהיות חשוף לתביעת חוב כזה גדול שמונע ממנו לשקם את עצמו ולבנות משפחה חדשה". וואלה צודקים! למה שהבעל יתן גט אם לא מבטלים את חובותיו?! המסכן ניסה לסחוט את המדינה ולא הצליח! שוברים את הכלים ולא משחקים!
ובכן, קובע בית-הדין האזורי כי "מעכבים את נישואיה של הגב' __ ויש לרשום אותה ברשימת מעוכבי נישואין. לאחר הסדרת החוב של התובע במל"ל ישקול ביה"ד האם יש צורך לסדר גט נוסף בין הצדדים". כל זאת 8 שנים אחר נתינת הגט, ו-12 שנים לאחר שהאשה החלה במאבקה לגירושין. עד מתי?
בהרצאה בכנס לדיני ממונות שאורגן ע"י הרב רצון ערוסי, שמעתי דברים מפי הרב משה בצרי, שנתמנה לאחרונה לדיין בבאר שבע. הרב בצרי הגיב בחריפות שאינה משתמעת לשני פנים נגד ביטול הגט של האשה. לדעתו אין מקום לפסול את הגט ואין שום קשר בין העובדה שהבעל סמך לבו על ביטול החוב לבין כשרות הגט. אף אחד, טוען הרב בצרי, לא הטעה את הבעל, אלא הבעל הטעה את עצמו לחשוב שעניין החוב יסודר. בהרצאתו השוטפת והמובנית היטב הראה הרב שאין מקום להורות על גט כ"מוטעה" אפילו אם אשה מפרה הסכם גירושין, וכי גם רוב רובם של רבותינו לא סברו שניתן לבטל גט לאחר נתינתו.
איני יודעת מי זאת האשה האומללה הזאת, אבל אני יודעת שהיא מתדיינת לכל הפחות 12 שנה. אני פונה מכאן לבית הדין הרבני: מה עלה בגורלה של האומללה הזאת? האם היא ערערה על ההחלטה? האם המל"ל ויתר על חוב הבעל בסופו של דבר? האם האשה לקחה על עצמה את חוב הבעל כדי "לקנות" את כשרות הגט שלה? האם היא עדיין עגונה?
רבקה לוביץ' היא טוענת רבנית העובדת ב"מרכז צדק לנשים", טל': 02-5664390