טיול מאורגן? עדיין כאן
מהפכת המידע שהביא האינטרנט לעולם התיירות שינתה את הרגלי הטיול שלנו בעולם. חשבתם שהטיול המאורגן כבר לא רלוונטי? הוא כאן, ובגדול
עד לפני שנים לא רבות מדי טיולים מאורגנים היו טרנד שלא פסח על שום חברת נסיעות באשר היא. נסו להיזכר בסיסמאות דוגמת "אירופה הקלאסית בשישה ימים" ותיווכחו שזה לא היה כל כך מזמן. מאז חלו שינויים מרחיקי לכת ומקורות המידע שלנו אינם מסתכמים במדריך משלן ומצגת השקופיות שאבא מקרין בסלון. מסביבנו פזורים אינספור מגזינים, ספרים, תכניות טלוויזיה ואתרי אינטרנט שמביאים לנו את חו"ל עד הבית.
אין ספק, הרבה יותר קל להיות תייר במאה ה-21. העולם הגדול, הנסתר והלא ידוע הופך בהדרגה לכפר גלובלי קטן, מהיר ומתוקשר בו ניתן להגיע, פיזית ווירטואלית, מקצה לקצה במהירות הבזק. הגלובליזציה, תרצו או לא תרצו, הצליחה לצמצם פערי מרחק, שפה ותרבות והאפשרויות של כל אחד מאיתנו לצבור מידע על מה שקורה שם בחוץ הן בלתי מוגבלות. אין כמעט שביל בעולם שלא מופיע ב-google map, אין מוזיאון שלא פתח אתר אינטרנט עם מצגות מן התערוכה האחרונה ואין שבט אפריקאי שאייל פלד לא הנציח בפריים טיים ערוץ 2.
זה לא אומר שאנחנו חייבים לקבל את ההמלצות שלהם אבל זה מאפשר לנו, ללא ספק, להגיע לחו"ל הרבה יותר מוכנים ועדיין להשאיר בידינו את ההחלטה איך ייראה הטיול שלנו. על אף כל מה שנאמר, אחוז לא מבוטל של ישראלים מכל שכבות האוכלוסייה ובכל הגילאים עדיין מעדיפים טיולים מאורגנים על פני שיטת "עשה זאת בעצמך".
בחירה סלקטיבית של מקומות ונושאים (צילום: רחל בית אריה)
כוכב לא רק בשמיים
הטיולים המאורגנים ממש לא נעלמו, אומר יהודה זפרני, משנה למנכ"ל חברת אופיר טורס, "בחורף הזה, למשל יש גידול של 25% בטיולים המאורגנים". עם זאת, "טיולים מאורגנים זה לא מה שהיה פעם", הוא מסביר. "הפורמט הישן של דילוג בין יעדים רבים בזמן קצר כבר לא קיים. הטיולים היום הרבה יותר ממוקדים מבחינת איזור - למשל, טיול ספציפי לצפון איטליה או חבל פרובאנס".
מה הוביל לשינוי הזה?
"ראשית, אנשים יודעים היום על חו"ל הרבה יותר מבעבר. רמת החיים שלהם עלתה, הם סקרנים יותר, וכך למעשה התפתחו טיולי נישה, כלומר לנסוע בעקבות תחביבים, מזון ועוד. לדוגמה טיולי אמנות למוסקבה או לאיטליה כאשר מומחה לאמנות מתלווה לקבוצה לאורך כל הטיול - או לחילופין טיולי ג'יפים במרוקו, או טיול טבע בטנזניה. בגלל שאנחנו נוסעים יותר לחו"ל אנחנו מחפשים כל הזמן דברים חדשים. הדרישה הזו מובילה לבחירה סלקטיבית יותר של אתרים".
מאפיין נוסף של מתכונת הטיולים המאורגנים המקובלת כיום הוא המעבר ממסלול היוצא מנקודה אחת ומסתיים בנקודה שנייה, כשבאמצע עוצרים בערים שונות, אל מה שמכונה בעגה המקצועית "טיולי כוכב". הפורמט הוא פשוט מאוד, כפי שמסביר אורן אור, מנהל מחלקת טיולים מאורגנים וקבוצות באיסתא. בוחרים נקודה מרכזית אחת בה משתכנים במהלך כל הטיול. בכל יום יוצאים ל"גיחה" באחד מן האתרים או האטרקציות הממוקמים בסביבה ובערב חוזרים למרכז הכוכב. הנסיעות בדרך כלל לא ממושכות מדי ולכן גם לא מעייפות, הלינה באותו מלון במשך כמה ימים זולה יותר מהחלפת מלון מדי לילה וכך גם נחסכת ההסתגלות מחדש בכל פעם לסביבה החדשה: "בגלל שהטיולים ממוקדים יותר ולא מתפרשים על שטחים ענקיים, השיטה הזו היא המתאימה ביותר, וכך נחסכים מן הנוסע ההתארגנות מחדש בכל יום, ההיסחבות עם המזוודות, הצ'ק אין וכו'".
נוסעים בעקבות הילדים (צילום: רויטרס)
מה מבין היעדים החדשים הוא הכי פופולרי אצל המטייל הישראלי?
אור: "בין 10 ל-15 אלף ישראלים צפויים לטוס ב-2008 למוסקבה וסנט פטרסבורג, שגם בשנה שעברה היו יעד שתפס חזק מאוד. במקום השני נמצאות הונג קונג ומקאו, כשההערכה מדברת על כ-10 אלפים נוסעים בשנה הקרובה".
בשיחה עם גלית זכאי, מנהלת השיווק של אשת טורס, עולה שמה של סין כיעד המבוקש ביותר בטיולים מאורגנים, עם עלייה של כ-30% לעומת השנה שעברה. "הידיעה שהמחירים בסין עומדים לעלות בשנה הבאה אחרי האולימיפיאדה והעובדה שאנגלית לא תמיד מספיקה בשביל להסתדר שם הם חלק מן הסיבות לפופולריות של הטיולים המאורגנים". מסתבר שגם ביקור קצר בן 8 ימים לשנגחאי או בייג'ין נתפס בעיני הנוסעים כאטרקטיבי במיוחד: "סין מציעה מעבר לתרבות הייחודית, דברים שישראלים מאוד אוהבים כמו חיי לילה ושופינג. טיול שווקים בסין שכולל את שוק הפנינים, שוק הרהיטים העתיקים או שוק האלקטרוניקה הצליח לחדור גם אל פלח השוק הדתי", מדגישה זכאי.
מי האנשים שנוסעים יותר בטיולים מאורגנים?
אור: "המגמות האלה משתנות בהתאם ליעד ולנושא. קח למשל את הטיולים המאורגנים לדרום אמריקה - היום הגיל הממוצע הוא 45. מדובר באנשים, לא מבוגרים בהכרח, שכבר ראו את אירופה וארה"ב ומחפשים כיוון אחר. לפעמים אלה הורים שנוסעים בעקבות הילדים שלהם, לא רק להיפגש איתם, אלא כדי לטייל שם ממש בעצמם".
זכאי מתארת קהל יעד דומה: "חלק גדול מהמטיילים הם זוגות בני המעמד הבינוני- גבוה באמצע שנות השלושים או הארבעים שלרוב משאירים את הילדים בבית".
מידע הוא לא תמיד יתרון
אם שואלים אנשים מה הבעיות שמאפיינות את הטיול המאורגן הרי שרבים ימנו שני מכשולים עיקריים: עצם הטיול בקבוצה גדולה, והעובדה כי מי שקובע ומתכנן את המסלול, הקצב ולוח הזמנים הם חברת הנסיעות או המדריך. אולם מסתבר שיש אנשים הרואים בכך דווקא יתרון.
זפרני מסביר: "אנשים היום עובדים שעות רבות, הם עסוקים ולא תמיד יש להם את האנרגיה להשקיע בתכנון. היום, כשיש כל כך הרבה ספרים ומדריכים באינטרנט, קשה להשתלט על כל המידע. הם בעצם מעדיפים שיעשו עבורם את העבודה וירכזו את כל הדברים החשובים באמת בשבוע אחד. כך הם יודעים שהם לא מפסידים שום דבר".
גם אור שותף לדעה זו ומוסיף נדבך נוסף - עצם ההתנהלות בחו"ל: "הרבה מאוד נוסעים מעדיפים לוותר על הניווט ועל הנסיעה ברכבים במדינה זרה. אין להם כוח וזמן לזה. מבחינתם, ההעדפה היא שהכל יהיה מסודר מהארץ. זה מתייחס גם למלונות וגם לאתרים בהם מבקרים. במקום להשקיע זמן בהכנה, חיפוש, בדיקת מחירים, הם מקבלים את הכל בצורה מסודרת".
גם יהודה זפרני וגם אורן אור מסכימים שהאינטרנט הוא כלי חשוב ביותר לכל מטייל, כאשר אי אפשר להתעלם מן העובדה שהנוסעים מגיעים מוכנים יותר ויודעים היטב מה מחכה להם בטיול. אך בדבר אחד האינטרנט עדיין נכשל כישלון חרוץ, לפחות בישראל, בהשוואה למקומות אחרים בעולם המערבי - ההזמנות עדיין מתבצעות רובן ככולן בערוץ הטלפוני או פנים מול פנים בסוכנות הנסיעות.
"פחות מחמישה אחוזים ממזמיני הנופש מבצעים את ההזמנה של הטיול מתחילתה ועד סופה דרך האינטרנט". מגלה זפרני, "הישראלי מחפש את הטאץ' האישי, את האמון שנבנה בשיחה עם נציג שיש לו שם ואפשר ליצור איתו קשר. זו גם הסיבה שגם אלה שבוחרים לקרוא על היעד ועל הפרטים הקטנים באינטרנט, מעדיפים בסופו של דבר להשלים את התהליך מול נציג אנושי. כל זה בניגוד לתחזיות שניתנו לנו לפני כמה שנים שהאינטרנט הולך לכבוש את השוק ומי שלא יתכונן בהתאם ייעלם מן המפה".