בג"ץ הורה לבחון את חלופת המנהור לכביש 531
המדינה רוצה לחבר את כביש 6 עם כביש החוף בתוואי שיעבור מדרום לרעננה ובין הרצליה לרשפון. התושבים טוענים: זיהום האוויר שייגרם חורג מהתקנים והפקעת הקרקעות יקרה; מנהרה תפחית זיהום אוויר ותוזיל את העלויות. בג"ץ צידד בעמדה זו והורה למדינה לבחון אותה ברצינות ולהציג לו את מסקנותיה ונימוקיה תוך חודשיים
הישג לעיריות רעננה והרצליה ולוועד הפעולה בנושא כביש 531: בג"ץ דן אתמול (ה') במספר עתירות שהוגשו נגד הכביש, שעתיד לחבר בין כביש 6 לכביש 4 ולכביש החוף, וצידד בעמדתן לפיה יש לבחון חלופה של מינהור חלק מהקטע המערבי של הכביש, כדי לצמצם זיהום אוויר, פגיעה בתושבים, הפקעת קרקעות רבה ונזקים כלכליים אחרים.
חלקו המזרחי של הכביש כבר סלול ופעיל, ומחבר בין כביש 6 לצומת מל"ל בפאתי כפר סבא. המשכו של הכביש - שכבר קיבל את כל האישורים - מתוכנן לעבור מדרום לרעננה (בינה ובין גבעת חן) ובהמשך בין הרצליה ורשפון. בתוואי זה צפויים לעבור כביש דו-מסלולי עם שלושה נתיבים לכל כיוון וכן מסילת רכבת.
ועד פעולה של תושבי האזור בהובלת חברת הכנסת לשעבר מלי פולישוק-בלוך, שזכה לתמיכת שתי העיריות, קרא למדינה לבחון אפשרות להעביר את החלק המערבי של הכביש במנהרה, אך הקריאה נדחתה בטענה שהעלויות גבוהות מדי. ועד הפעולה טען שהחלופה לא נבחנה באופן רציני והעיריות עתרו בנושא לבג"ץ.
התושבים: הכביש יגרום זיהום אוויר חריג
בעתירתן לצו על תנאי נגד המשך הסלילה טענו התושבים והעיריות כי התוואי המתוכנן עובר סמוך לשכונות מגורים ובהן רבבות תושבים וכן בתי ספר, גני ילדים ובתי אבות, שיהיו חשופים למפגעי הכביש. הוועד הציג תסקיר השפעה על הסביבה שביצע המתכנן ולפיו יהיו בחלק זה של הכביש חריגות מתקני זיהום אוויר וריכוזי חלקיקים הגבוהים ב-20 ו-30 אחוז מהתקן. התושבים טענו כי אמדנים אלה צנועים, וכי מדובר בחריגות גבוהות הרבה יותר של זיהום אוויר.
עוד טענו התושבים כי הצעת המדינה מנצלת תוואי ברוחב של כ-150 מטרים ובהיקף של 1,200 דונם, בעוד הצעתם למנהרה רוחבה כ-50 מטרים בלבד, ושיטתם תחסוך הפקעה של כ-600 דונם מהפרויקט. התושבים טענו כי להפחתה זו משמעות כלכלית חשובה, שכן באופן זה יצטמצם השטח שבגינו יידרשו המדינה והרשויות לפצות גורמים שקרקע שלהם הופקעה לצורך הכביש. עוד הם טענו כי התוואי הצר יוריד את ערכם של פחות בתים באזור, ולפיכך דרישות הפיצויים בגין ירידת ערך הבתים יפחתו.
כמו כן, התוואי הרחב אילץ את עיריית הרצליה לבטל פרוייקטים קודמים שונים. הצרת התוואי למנהרה תאפשר לעירייה להמשיך כמתוכנן בפרויקטים השונים ולגבות עבורם מאוחר יותר היטלי השבחה, שלא ייגבו אם יישאר התוואי במתכונתו הרחבה.
התושבים טוענים כי מנהרה תצמצם את זיהום האוויר ואת הרעש, תאפשר להימנע מהפקעת קרקעות ופיצוי על ירידת ערך בתים, וכן תאפשר להקים פארק לרווחת התושבים מעל המנהרה, באופן שישמור על החיבור הטבעי של הערים באזור.כמו כן טענו התושבים כי גם את נזקי הבריאות שייגרום הכביש הפתוח יש להכניס לתחשיב הכלכלי, ובסיכומו הם רואים חיסכון של 3 מיליארד שקלים בחלופת המנהרה לעומת התוכנית הנוכחית.
המדינה טענה מנגד כי מנהרה - שדורשת שינוי של התיכנון, עיכוב הפרויקט, תחזוקה ותיכנון של הניקוז והטיפול באיורור מייקרת את הפרויקט.
בג"ץ: יש מקום לבחון את חלופת המנהרה
בדיון בעתירת העיריות קבע בג"ץ כי יש מקום לבדוק את הטענות שמעלה ועד הפעולה בדבר הצורך לקיים בחינה מעמיקה של אפשרות המנהור. בעקבות ההמלצה הסכימו משרד התחבורה ומע"צ לבחון את הנושא, והוא יועבר לדיון חוזר בוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל). על פי פסיקת ביהמ"ש, ועדת הפעולה והעיריות יידרשו להציג את טיעוניהן בפני ות"ל. עוד הורה בית המשפט לות"ל להציג בפניו בעוד חודשיים את המסקנות והנימוקים - בעד חלופת המינהור או נגדה.
ראש העיר רעננה, נחום חופרי, וראש עיריית הרצליה, יעל גרמן, בירכו על החלטת בג"ץ: "זהו צעד ראשון וחשוב בדרך לקיום בחינה משמעותית של חלופת המנהור. אנו קובעים את גורל הדורות הבאים ונראה כי הציבור בשל ומצפה לשינוי סדרי העדיפויות".
"כביש 531 חיוני לאזורינו ואמור לספק פתרון תחבורתי ומענה לבעיות תעבורה בשתי הערים. יחד עם זאת אנו קוראים לממשלה לעצור, לחשוב ולבדוק את משמעות המנהור שתמעיט מפגעים סביבתיים, פגיעה בבריאות ובאיכות החיים, שלא תמיד ניתנת לפיצוי בכסף", כתבו ראשי הערים בהודעה משותפת.