תיקנת רכב בשטחים? שלוש שנות מאסר
ועדת הכלכלה אישרה היום להצבעה בקריאה ראשונה את הצעת החוק של ח"כ משה כחלון, לאסור על תיקון כלי רכב ישראלים בשטחי הרשות. יו"ר הוועדה, ח"כ גלעד ארדן: "תעריפי הביטוח עשויים לרדת"
איסור תיקון כלי רכב ישראלים בשטחים עובר שלב. ועדת הכלכלה אישרה היום (ג') לקריאה ראשונה את הצעת החוק של ח"כ משה כחלון, לפיה ייאסר תיקון כלי רכב ישראלים בשטחי הרשות הפלסטינית. לפי ההצעה, עונשו של מי שיתקן את רכבו בניגוד לחוק יהיה מאסר לתקופה של עד שלוש שנים. בנוסף, יוכל בית משפט לאסור שימוש ברכב בו נעברה העבירה לתקופה של עד 120 יום, וכן לשלול את רישיון הנהיגה של מי שמעביר כלי רכב לשטחי הרש"פ לתקופה של עד 30 יום.
בשיחה עם ynet, אומר היום כחלון כי מאחר שהצעת החוק זוכה לתמיכת משרדי התחבורה והמשפטים, היא צפויה לעבור ללא בעיות קריאה ראשונה. להערכתו, ההצעה תעבור בקריאות שנייה ושלישית כבר במהלך המושב הנוכחי של הכנסת.
מכוניות גנובות מושמדות ברשות הפלסטינית (צילום ארכיון: איי אף פי)
לדברי כחלון, מטרת החוק היא להילחם בתופעת תיקון כלי רכב באופן לא בטיחותי, במוסכים לא מורשים בשטחים, וכן לצמצם באופן משמעותי את היקף גניבות הרכב. כחלון אומר כי המצב כיום מביא לפגיעה כלכלית חמורה במשק הישראלי בכלל, ובענף המוסכים בפרט.
יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ גלעד ארדן, אמר ל-ynet כי להצעת החוק יש גם משמעות צרכנית ברורה: "אם יצומצם היקף גניבות הרכב, לא רק שיחול שיפור בטיחותי. גם תעריפי הביטוח שנגבים מהנהגים, צפויים לרדת".
20 אלף מכוניות בשנה
על-פי נתונים שהציגה המשטרה בדיון, עוברים מדי יום מישראל לשטחי הרשות בין 40 ל-60 כלי רכב לצורך תיקון. להערכת קצין המחקר של יחידת אתגר, מדי שנה נכנסים לשטחי הרשות כ-20 אלף כלי רכב, וזאת בזמן שסך ייבוא החלפים לרשות עומד על כ-2.6 מיליון שקל בלבד. עוד ציינו במשטרה כי כ-80% מכלי הרכב שנגנבים בישראל מדי שנה, מגיעים לשטחי הרשות.במהלך הדיון היום, עלה הצורך להכניס מספר תיקונים להצעת החוק, בעיקר כדי למנוע מצב בו החוק ייאכף גם כנגד מי שמתקן את רכבו "בתום לב" - אזרחים שנדרשים לבצע תיקוני חירום בעת נסיעה בשטחי הרשות.
ח"כ ישראל חסון אמר כי על הכנסת להימנע מלחוקק חוקים שלא יוכלו להיאכף על-ידי המשטרה. "אפילו לא 10% מהחוק הזה ייאכף", אמר חסון, "האם אסור יהיה לתקן פנצ'רים שם? האזרחים לא יעמדו בחוק".
יו"ר הוועדה, ח"כ ארדן, אמר כי יש להימנע מלהכניס בהצעת החוק חריגים, שירוקנו אותו מתוכן. "צריך לסמוך על המשטרה שלא תיטפל למי שסתם ייכנס לטפל בפנצ'ר", ציין ארדן, אך קבע כי בהצעת החוק יוכנסו התיקונים האמורים במהלך תהליך החקיקה, כנראה לקראת הקריאה השנייה.
ארדן גם תקף את טיפולו של משרד התחבורה בתופעת המוסכים הלא מורשים בשטחי ישראל, וזאת לאור נתונים שהציג סמנכ"ל המשרד, עוזי יצחקי, לפיהם מאות מוסכים ממשיכים לפעול בניגוד לחוק. ארדן סבור כי על המשרד להחמיר את האכיפה והענישה כנגד בעלי מוסכים בלתי מורשים.