שתף קטע נבחר

הצמד "מיאהו" ימשיך לראות את גוגל מאחור

מיקרוסופט ויאהו (או "מיאהו") יכלו, כל אחת בתורן, להביס את גוגל באמצעות המשאבים שעמדו לרשותן, ונכשלו בגלל היעדר חזון. קשה להאמין כי שילוב ידיים יספק להן את החדשנות והאסטרטגיה העסקית שכל כך חסרה. פרשנות

אם בעלי המניות והרגולטור יאשרו את העסקה, מיקרוסופט תרכוש את יאהו עבור סכום מדהים של 44.6 מיליארד דולרים במזומן ובמניות. זה יהיה מהלך אירוני למדי אם אנשי רדמונד ישלמו סכום כזה כדי לשפר את מצבם מול גוגל, בהתחשב בכך שיאהו ככל הנראה הייתה יכולה לרכוש את גוגל ב-2002 עבור שלושה מיליארד דולרים ולא עשתה זאת בגלל העדר חזון.

 

אותו העדר חזון גרם לכך שיאהו התבססה באתר על מנוע החיפוש של גוגל משנת 2000 ועברה לחיפוש עצמאי רק ב-2004, לאחר שגוגל כבר הפך למנוע החיפוש הפופולרי בעולם. שנים יקרות בוזבזו.

 

יאהו: מדיה ובידור במקום טכנולוגיה

יאהו עשתה לא מעט טעויות, אך ככל הנראה הטעות הגדולה מכולן היא טרי סמל, לשעבר יו"ר אולפני וורנר ומנכ"ל יאהו מ-2001 ועד יוני 2007. בסוף השבוע האחרון פרש גם מתפקיד יו"ר יאהו. סמל, שלא השתמש באימייל לפני כן, על פי הדיווחים, ביקש להפוך את החברה לענקית מדיה ובידור, תחום שהכיר היטב, להבדיל מטכנולוגיה. גוגל, לעומת זאת, מנווטת מיומה הראשון על ידי אנשים שמבינים ונושמים טכנולוגיה, לארי פייג' וסרגיי ברין.

 

סמל חשב על יאהו במונחים של אולפן סרטים: צריך למצוא כוכבים. לצורך העניין, מהנדסים, להיעזר בהם כדי להציג תכנים מעניינים ולמכור אותם לקהל או להרוויח מפרסום בהם. כך אמר סמל לעובדיו, על פי ציטוט שהופיע בכתבה ב-Wired, "כאשר התבגרתי, לא ידעתי כיצד פועלת הטלוויזיה. כל מה שידעתי זה ללחוץ על הכפתור ON". סמל ניסה לטעון כי הטכנולוגיה אינה כה חשובה – התכנים הם הדבר העיקרי. אך באינטרנט אין טעות גדולה מזו.

 

יאהו הוקמה בידי שני אנשי טכנולוגיה, ג'רי יאנג ודיוויד פילו, אך בתקופת סמל השתלטו עליה אנשי השיווק והסיטו את הגה הספינה, פעם ימינה ופעם שמאלה. התוצאה הייתה חוסר מיקוד עסקי.

 

סמל, שלא הבין למה עליו לשלם סכום מופקע עבור מנוע חיפוש, שלף את תוכנית המגירה, שהייתה אמורה לספק לו את הנוסחה המושלמת להבסת גוגל. יאהו קנתה ב-2002 את מנוע החיפוש Inktomi, שנחשב טוב למדי, אם כי לא טוב כמו גוגל, בזיל הזול – רק 257 מיליון דולרים, וב-2003 רכשה את חברת Overture החלוצה בתחום הגשת הפרסומות לצד תוצאות חיפוש, עבור 1.4 מיליארד דולרים.

 

מאוחר מדי

המהלכים האלה היו מאוחרים למדי בהתחשב בכך שכבר ב-2002 השיקה גוגל את Adwords, מערכת פרסום מתוחכמת יותר מ-Overture ובתחום החיפוש היא נותרה ללא מתחרים. הפיגור של יאהו רק החמיר עקב טעויות ניהול, עודף ביורוקרטיה ושגיאה קלאסית – העדפה של פתרונות חיצוניים בתחומים בהם הם אינם עדיפים. האינטגרציה של מנוע הפרסום של Overture עם מנוע החיפוש של Inktomi ואינדקס האתרים של יאהו התגלתה כיקרה ובזבזנית בזמן.

 

סמל הבטיח לכל מי שהיה מוכן לשמוע כי מנוע החיפוש החדש של יאהו יהיה הטוב ביותר – למחפשים ולצרכנים, ללא כיסוי, כמובן. יאהו בזבזה הון עתק על הטכנולוגיה של Overture, ששודרגה בסוף 2006 למערכת בשם Panama כדי לרצות את המפרסמים הכעוסים ולספק תשובה מוחצת לגוגל, גם כן ללא הצלחה יתרה. יאהו שוועה לפתרונות חדשניים, אך מצאה עצמה שוב ושוב נגררת אחרי גוגל. אגב, הלקוחה הגדולה ביותר של Overture מלבד יאהו הייתה מיקרוסופט.

 

בעוד יאהו מבזבזת זמן, המיתוס של גוגל הלך והתבסס. רק ב-2004, כאשר שיחררה גוגל את הדיווח הראשון שלה לבורסה, הבינו רבים עד כמה גדולה ההצלחה שלה וכמה יאהו החמיצה. גוגל שולטת בכ-75 אחוזים משוק החיפוש העולמי, בעוד הצמד מיקרוסופט-יאהו או בקיצור "מיאהו" מגיע במשותף לכ-18 אחוזים בלבד. הנתח של גוגל שווה 15 מיליארד דולרים וקצב צמיחתו מתקרב ל-50 אחוזים בשנה.

 

יאהו לא הבדילה בין עיקר לטפל

יודגש כי סמל הוא איש עסקים מוצלח למדי. מניית יאהו! צמחה בחמישה אחוזים מדי שנה ולזכותו יירשמו רכישות כמו Del.icio.us ו-Flickr. מנגד, באותה עת צמחה מניית גוגל ב-400 אחוזים וסמל פספס הזדמנויות לרכוש את MySpace, Facebook ו-YouTube. בשנים בהן מייסדי גוגל בנו את רשת הגריד הגדולה ביותר בעולם, אחד הסודות מאחורי ההצלחה הכלכלית, סמל לא קרא את המפה הנכונה. הוא טיפח את אתר החדשות הפופולרי, שכר עיתונאים, קידם אתרי מוזיקה, תיירות והיכרויות וניסה את מזלו גם בתחום הרשתות החברתיות (ללא הצלחה), אך לא הבדיל בין עיקר לטפל.

 

באותן שנים חברה נוספת התעוררה מאוחר וגילו כי גוגל גונבת לה את המכנסיים. מיקרוסופט השקיעה מאות מיליוני דולרים, אולי מיליארדים, בטכנולוגיות החיפוש שלה, ללא הצלחה משמעותית. גם מיקרוסופט קנתה לא מעט חברות לשם כך.

 

נתח השוק המשולב של מנועי החיפוש של מיקרוסופט ויאהו יהיה 33 אחוזים בארה"ב, בהשוואה ל-58 אחוזים לגוגל, על פי חברת המחקר קומסקור. בשאר העולם היחס שונה לטובת גוגל ונע בין 70-80 אחוזים במדינות השונות.

 

קרב המפלצות

אסור להתעלם מהיתרונות של שתי החברות. יאהו הוא אחד האתרים הפופולריים ברשת וחברה רווחית למדי. מיקרוסופט היא חברת הטכנולוגיה הגדולה בעולם, שדיווחה לאחרונה על רווחי שיא. החיבור בין שתיהן ייצור מפלצת בת 90,000 עובדים ואתרי אינטרנט הנצפים ביותר בעולם, נתח שוק בהווה אינו חשוב כמו העתיד.

 

ערך המנייה הנוכחי של גוגל, שחצה לא מכבר את קו ה-500 דולרים, נקבע על פי אופטימיות המשקיעים לגבי עתידה, כפי שערך המניות הנמוך של מיקרוסופט ויאהו (30 ו-28 דולרים, בהתאמה) משקף את ההערכה הפסימית של בעלי המניות לגביהן. אם אין בכך כדי להעיד על חומרת המצב, השבוע הודיעה יאהו כי תאלץ לפטר 1,000 עובדים לאחר ירידה של 23 אחוזים בהכנסות.

 

רוב הסיכויים הם כי העסקה תיטיב עם מיקרוסופט ויאהו והיא עדיפה על פני המשך פעילות עצמאית של כל אחת מהחברות. יאהו יכולה להיות מרכיב משלים לפעילות המקוונת של מיקרוסופט, תחום בו היא עדיין מחפשת את דרכה, ואילו הנוכחות של Windows ברוב מחשבי העולם עשויה להועיל ליאהו. זאת, בתנאי שהעסקה לא תשלב בין חסרונות שתי החברות.

 

אי אפשר לשלול על הסף שהמיזוג בין שתי החברות המגושמות האלה ייצור מפלצת חכמה וזריזה שתכה את גוגל שוק על ירך, אך לנוכח העובדה כי כל אחת מהן בנפרד הייתה יכולה להביס את גוגל בזמנו וכשלה בגלל קוצר ראות ובעקבות אי ההצלחה של רוב המיזוגים בין חברות ענק בשנים האחרונות (מי אמר AOL וטיים וורנר?), אפשר לגלות ספקנות לגבי ההערכה כי הצמד "מיאהו" יחולל מהפך בפסגה. 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים