סיטרואן C5 - הזדמנות חוזרת
סיטרואן מציגה מחדש את המשפחתית המבטיחה שלה, הפעם באמונה שלמה כי היא אמינה ואיכותית מבעבר. נהיגה ראשונה על כבישי פורטוגל
סיטרואן C5 הייתה מכונית יוצאת דופן מרגע לידתה. נאמנה למסורת הצרפתית של ייצור מכוניות בעלות מקדם נוחות פנטסטי, לא הייתה לה כל בעיה לשחזר את ה-DNA שהעניק למותג את תהילתו. אלא שמעבר לאיכויות הנסיעה, בעיות לא חסרו.
בעיקר היו אלה באגים במערכת המולטיפלקס החדשנית דאז, שאמורה הייתה לקבל מידע מכל מערכות הרכב, ולפקד מה לעשות ומתי. הדיווחים לא היו מדויקים, הפקודות לא התבצעו כראוי והתפקוד הכללי הותיר הרבה יותר שאלות מתשובות. ה-C5 סבלה מכך, בעיקר בשוק שמציב את נושא האמינות במקום גבוה במיוחד. החלפת המערכת יחד עם מתיחת הפנים ב-2004, הועילה לאיכות – אבל לא תמיד שכנעה את הקונים.
היום, אחרי יותר משמונה שנים ומסכת כמעט אינסופית של שינויי אמצע החיים, מציגה סיטרואן C5 מעודכנת, ומבטיחה שאת כל הדרוש שיפור ותיקון, תוכלו למצוא בה. האמנם?
בעיות של קונספט
ה-C5 החדשה, בניגוד לקודמתה, ממוקדת היטב לקטגוריית המשפחתיות הגדולות. "תראה" מסביר לי בתערוכת ז'נבה, אלכסנדר מאלואל, האחראי על עיצוב הדגם, "אז היינו בבעיה, כי ה-C5 הייתה צריכה להחליף את הקסנטיה ובאותו זמן למלא את מקום ה-XM שייצורה הופסק. היום, כשיש לנו C6, אפשר לכוון בדיוק לקהל ולקטגוריה המקוריים".
ה-C5 החדשה זכתה לדבר נוסף. "מאז שהתחלנו לעבוד עליה ב-2004", הוא אומר, "גיבשנו את 'שפת העיצוב' החדשה שלנו, שאפשרה לנו לעצב דגם מודרני עם מאפייני סיטרואן מובהקים, כמו חזית כבדה ביחס לאחוריים מקוצרים". למרות העיצוב, כדאי לזכור, זו סדאן מהשורה, עם תא מטען נפרד. כדי להדגיש מרכיבים שהקהל רוצה כמו "דינמיות המשלבת אלגנטיות", זכתה המכונית החדשה לשמשה אחורית קעורה וקו גג היורד מוקדם יחסית ומוארך ביחס. או, בקיצור: כמעט סדאן-קופה.
ככה היא, גדולה
כמו תמיד, ה-C5 מציעה ממדים נדיבים, ומצוידת גם בבסיס גלגלים מבטיח-מרחב פנים של 281.5 ס"מ. כמו כמעט-תמיד, היא יוצאת דופן במראה. חרטום כבד, קוו מותניים מחודד, אחוריים כמעט-בוטים. זו בפירוש מכונית שמאתגרת את העין. בתא הנוסעים וסביבת הנהג לעומת זאת, העסק פחות מוחצן. העיצוב מעודן וללא שמץ אזכור למופע הזיקוקים של C4 פיקאסו, למשל. "העיצוב פונה לנהג" מסביר מאלואל, "ולכן הכל מרוכז לידו". נשמע מצוין, רק למה אם כך ממוקם מאותת החירום מול הנוסע דווקא, הרחק מהנהג? "ובכן, הייתה לנו כאן בעיה קטנה...".
אנשי סיטרואן גאים מאוד בהשקעה בתחום החומרים ואיכות הגימור, והתגלו כנרגשים במיוחד ביחס לעור בגימור מט עם תפירה כפולה. אבל גם בשאר התחומים הושקעה עבודה לא מעטה, ורמת הגימור וההרכבה, כך הרושם הראשוני, טובה מאוד. גם איכות הפקדים כולל אלו שבהגה – שמרכזו קבוע, כמו ב-C4 – שודרגו באיכותם.
מקום מלפנים יש בשפע. מאחור? לרגליים יש הרבה מאוד, אבל עיצוב הגג מבחוץ גובה את המחיר בפנים. ירידת הגג מעט מוקדמת מדי, וגבוהי קומה לא ירגיש בנוח.
לא פחות משמונה מנועים מציגה סיטרואן לבחירה, מחציתם בנזין וכולם מוכרים. גרסאות הכניסה בבנזין (1.8 ל') ודיזל (1.6 ליטר) מוצעות, כיוצא מהכלל, עם מערכת מתלים רגילה. בתחום הבטיחות האקטיבית יש את הרפרטואר הרגיל, בתחום הפסיבי נמצא שבע כריות תקניות וצמד אופציונלי נוסף. כאופציות ראויות יירשמו פנסי קסנון עוקבי-פנייה ואזהרה מבורכת על סטייה מנתיב.
פורטוגל, אהובתי
חובה לציין לחיוב את החלטת אנשי סיטרואן להשיק את ה-C5 בפורטוגל. כבישים מהירים ברמה אירופית, כבישים משניים באיכות גרועה אף מזו שאנחנו מורגלים לה. מן הסתם, אות ועדות לאמונה מלאה במוצר, ובעיקר ברמת הנוחות שהוא אמור להעניק.
לפני כן, אי אפשר היה שלא להתרשם מגרסת הדיזל הבכירה, עם מנוע 2.7 ליטר V6 מוגדש בכבדות, 208 כ"ס ו-44 קג"מ. גרסה מצוינת, ה-C5 הזו. לא רק בגלל רמת אבזור שלא מותירה הרבה מקום לתוספות, אלא בעיקר תודות לעידון המרשים בכל סוגי הכביש. נוחות הנסיעה פשוט מופלאה, ועושה את המפגש עם תחלואי אספלט לעניין ויזואלי בלבד.
הבעיה היחידה - למרות, ואולי בגלל היכולת הגבוהה הזו לבודד את הנהג מהכביש, אפילו במצב ספורט הנוקשה יותר - היא מערכת ההגה די מנותקת מהאירועים. וזה כבר חבל, גם אם מוכר אצל סיטרואן.
גרסת 2.0 הליטר החשובה עבור השוק המקומי בהרבה, מצננת מעט את ההתלהבות. קודם כל, אנשי סיטרואן חייבים להפנים כי תיבת ארבעה הילוכים אוטומטית במכונית משפחתית גדולה ומודרנית, אינה מתאימה עוד. המנוע עושה את העבודה, השילוב ביניהם פשוט לא יכול להיות טוב מספיק. אני מניח שבסיטרואן מודעים לכך לגמרי, וסופרים את השניות עד להגעתו של מנוע חדש שפותח יחד עם ב.מ.וו, וישווק ב-2009 עם תיבת הילוכים אוטומטית עדכנית.
חובת ההוכחה
סיבוב קצר עם סיטרואן C5 החדשה מגלה מכונית עם נוכחות והופעה, עשויה היטב, מצוידת טוב ומתנהלת לתפארת. בפירוש גרסה עדכנית לאחת המשפחתיות היותר טובות שידע שוק הרכב העולמי. עם זאת, אי אפשר שלא להזכיר שוב את האכזבה משילוב המנוע-גיר בגרסת 2.0 הליטר החשובה עבורנו.
שם יצרן ודגם | סיטרואן C5 אוט' 2.0 ליטר |
מנוע | 4 צילינדרים, רוחבי, 16 שס' |
נפח | 1,997 סמ"ק |
הספק מרבי | 143 כ"ס ב-6,000 סל"ד |
מומנט מרבי | 20.4 קג"מ ב-4,000 סל"ד |
אורך | 478 ס"מ |
רוחב | 186 ס"מ |
גובה | 145 ס"מ |
בסיס גלגלים | 281.5 ס"מ |
משקל | 1,521 ק"ג |
100-0 קמ"ש | 10.2 שניות |
מהירות מרבית | 210 קמ"ש |
תצרוכת דלק (יצרן) | 11.9 ק"מ לליטר |
פליטת פחמן דו-חמצני | 198 גרם לק"מ |
כריות אוויר | 7, ו-2 נוספות כאופציה |
בקרת יציבות | כן |
מחיר | לא נקבע עדיין |
אחריות | 36 חודשים |
כוכבי בטיחות (נוסע-ילד-הולך רגל | 5-4-2 |
הכותב היה אורח חברת סיטרואן