במקום לתקן, מנסים להסביר
משרד התחבורה ינסה להסביר לחברות ההשכרה בעולם איך להבין את רשיון הנהיגה הישראלי החדש, בו לא מופיע ותק הנהג. למה לא פשוט לתקן?
סוף מעשה במחשבה תחילה? משרד התחבורה העביר בימים אלה דוגמאות של רשיונות נהיגה חדשים המונפקים לנהגים, לכל נציגויות ישראל בעולם. כמו-כן העביר דוגמאות לחברות השכרה הפועלות בישראל, כדי שיעבירו אותן לחברות ההשכרה בחו"ל. כל התהליך הזה נדרש בגלל פאשלה ישראלית ברשיונות החדשים: מועד ההוצאה הראשוני של הרשיון, שצויין ברשיונות ישנים, אינו רשום עוד.
געגועים לרישיון הנהיגה הישן?
וזה כמובן יוצר בעיות. למשל, כשבעל רשיון נהיגה יוצא לחו"ל, ורוצה לשכור מכונית, הוא נדרש להציג את הרשיון, יחד עם מסמך שיוכיח כי הוא אינו נהג חדש. כלומר, שיש לו רשיון נהיגה מעל שנה. את זה כמובן לא יכול הנהג להוכיח, כי הנתון הזה אינו רשום עוד ברשיון.
אמנם נכון שברשיון החדש המונפק לנהגים צעירים, נרשם "נהג חדש" גם באנגלית - אבל "אות הקין" הזה מלווה את הנהג הישראלי במשך שנתיים. המשמעות היא כי גם אם עברה שנה מאז מועד הוצאת הרשיון, מה שמאפשר לנהג לשכור רכב בחברת השכרה, הוא עדיין עשוי להיחשב כנהג חדש.
יתר על כן, גם לצורך הביטוח בישראל חייב נהג להודיע מה ותק הנהיגה שלו. פרט זה שצויין ברשיון הנהיגה, אינו מופיע עוד והנהג צריך להסתמך על זכרונו. במשרד התחבורה מסרבים להודות בפה מלא בפאשלה, ובמקום לתקן מחפשים הסברים וממציאים טלאים כדי לנסות ולתקן את העיוות.
מוני בר, יו"ר איגוד חברות ההשכרה והליסינג, אומר: "כל ההסברים לא יעזרו. מי שמטפל בהשכרה הם פקידים באלפי סניפים של חברות השכרה בעולם. ההסברים הייחודיים של ישראל לרשיון הנהיגה, לא מעניינים אותם. הם גם מתחלפים בקצב די מהיר, ולא ניתן לעדכן כל הזמן את כולם. מה שצריך הוא לתקן את הטעות, ולא להסתבך בהסברים חסרי תועלת".
בסוף השבוע העביר משרד התחבורה חוזר ובו נאמר: "על-מנת למנוע את הבעיות הקשורות בהשכרת רכב בחו"ל, העברנו דוגמאות של רישיון הנהיגה לכל נציגויות ישראל בעולם, וכן לחברות ההשכרה בארץ... אנו נמשיך לעקוב אחר הנושא ובכוונתנו לפנות שוב לכלל חברות ההשכרה באירופה ולחדד את עניין הרישיונות".
החוזר מבהיר גם כי הוועדה המקצועית שדנה בנושא הרישיון הנהיגה על-פי התקינה האירופאית, קבעה את מבנה הרישיון החדש לפי התקן האירופי ודוגמאות רישיונות נהיגה אירופים. המספור וסדר הפרטים המודפסים ברישיון הוא כמו ברישיונות האירופים. "בדוגמאות של הרישיונות האירופים שהיו לפני הוועדה, הוצג תאריך חידוש הרישיון, ולפיכך זה התאריך המודפס גם ברישיון הישראלי", נאמר בהבהרה. עוד מתרצים במשרד התחבורה כי "לפי אמנת וינה, שהיא האמנה הבינלאומית העוסקת ברישיון נהיגה בינלאומי, אין דרישה לרשום את תאריך ההוצאה הראשוני של הרישיון".